راه‌های دستیابی به دارالآخرت از زمین
کد خبر: 3705344
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

راه‌های دستیابی به دارالآخرت از زمین

گروه اجتماعی- رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه انسان‌ها با امکاناتی که در زمین به دست می‌آورند به دارالآخرت دست پیدا خواهند کرد، اظهار کرد: امکاناتی که خداوند می‌دهد، راه رسیدن به دارالآخرت است و نباید بهره خود را در دنیا از دست بدهیم زیرا مسیر دنیا و زمین چیزی است که با آن کسب آخرت می‌کنیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم سوگواری شهادت امام کاظم(ع) شب گذشته ۲۳ فروردین ماه، با قرائت قرآن توسط جواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در حسینیه تهرانی‌ها آغاز شد و پس از آن حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، عنوان کرد: خداوند در سوره مبارکه قصص راه‌های رسیدن به دارالآخرت انبیا را بیان می‌کند.
وی با بیان اینکه همه ما باید دورانی را در زمین بگذرانیم، ابراز کرد: در این دنیای فانی، عاقبت به خیری و سعادت از آن کسانی است که در زمین به دنبال برترجویی و فساد نیستند.
وی با اشاره به داستان گنج قارون و حضرت موسی(ع) در سوره قصص، تشریح کرد: قارون اول در کنار حضرت موسی(ع) بود وقتی از این حضرت جدا شد کنار فرعون قرار گرفت و آنقدر به قارون گنج داده شد که انسان‌های توانا به سختی می‌توانستند کلید صندوق گنج‌ها را به دوش بکشند.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه انسان‌ها با امکاناتی که در زمین به دست می‌آورند به دارالآخرت دست پیدا خواهند کرد، اظهار کرد: امکاناتی که خداوند می‌دهد، راه رسیدن به دارالآخرت است و نباید بهره خود را از دنیا از دست بدهیم، زیرا مسیر دنیا و زمین چیزی است که با آن کسب آخرت می‌کنیم.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه آنچه انسان از امکانات دنیوی در راه خدا می‌دهد، در دارالآخرت برایش باقی می‌ماند، بیان کرد: با امکانات به دنبال فساد نباشیم چون یقیناً پروردگار جهانیان دوستدار چنین افرادی نیست.
وی با بیان اینکه آفت خرج کردن امکانات در راه خدا این است که انسان خود را مالک بداند، ابراز کرد: اولین شرط بندگی این است که خود را مالک امکانات ندانیم، زیرا اگر بدانیم مالک تمام امکانات خداوند است، هرجا که بخواهیم بار را به راحتی زمین می‌گذاریم.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه نگاه قارون این بود که تمام امکانات متعلق به خودش است، تصریح کرد: او معتقد بود چون مالک امکانات است، نباید در راه خدا خرج کند؛ فاسق هم خود و هم دنیا را فاسد می‌کند و این تفکر باطل باعث شد از راه خدا خارج شود و تجملات خود را به رخ مردم بکشد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه قرآن دو نگاه مردم به قارون را با یکدیگر مقایسه می‌کند، تشریح کرد: عده‌ای یار حضرت موسی بودند و در حد دنیا امکانات می‌خواستند اما وقتی گنج‌های قارون را دیدند به اندازه او خواستند و بعضی از یاران حضرت موسی گفتند: «ای کاش ما به جای قارون بودیم؛ آنان در کنار حضرت موسی(ع) بودند اما هوس گنج قارون کردند».
وی در رابطه با توضیح قرآن در رابطه با نگاه عده دیگری از مردم به قارون، گفت: آنان که اهل علم بودند و دلشان بصیر بود می‌گفتند: گنج قارون؟ کنار موسی(ع) ایستاده‌اید و گنج قارون می‌خواهید؟ آیا ثوابی که خدا برای همراهی با موسی در نظر گرفته با ثروت قارون مقایسه می‌کنید؟
حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به اینکه کسانی‌که پای خدا می‌ایستند به ثوابی بسیار بزرگ و بی اندازه دست خواهند یافت، عنوان کرد: خداوند متعال در سوره قصص پایان کار قارون را توضیح می‌دهد که درگیری با حضرت موسی(ع) بالا می‌گیرد و همه امکاناتش زیر زمین رفت.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه انسان اگر با امکانات دنبال فساد باشد، زیر زمین فرو خواهد رفت، ابراز کرد: تمام افرادی که آرزو ثروت قارون را داشتند با دیدن سرنوشت وی گفتند: خدا را شکر که جای او نبودیم.

حرکت در مسیر خدا، راه دست یابی به دارلاخرت

وی با تأکید بر اینکه هرکس در راه خدا گام بردارد به دارالآخرت دست خواهد یافت، اظهار کرد: خداوند به کافر امکانات می‌دهد اما هیچوقت با این امکانات به فلاح نمی‌رسد؛ پس در دنیا و زیبایی‌های زودگذر آن غرق نشوید.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه کسانی‌که روی زمین زندگی می‌کنند و در آن به دنبال فساد و برتری جویی نیستند به عاقبت‌بخیری خواهند رسید، تصریح کرد: بیان حضرت علی(ع) در رابطه با اینکه آخرت مال انسان‌های برتری طلب نیست به صاحبان پول، ثروت و مقام باز می‌گردد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه ولایت متعلق به کسانی است که در زمین به دنبال فساد نیستند، تشریح کرد: ما در همین زمین زندگی می‌کنیم اگر در زمین دنبال برتری جویی و اثبات خودمان هستیم پس هشیار باشید که این راه، راه دارالآخرت نیست.
وی با بیان اینکه بر انسان‌های برتری طلب باب دارالآخرت بسته می‌شود، ابراز کرد: این افراد از زمین هم پایین‌تر خواهند رفت، ولی اگر در زمین دنبال فساد نباشیم و بندگی کردن را سر لوحه مسیر زندگی خود قرار دهیم، سرانجام دارالآخرت نصیب ما خواهد شد.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه کسی که می‌خواهد وارد وادی دارالآخرت شود، باید همراه امامان باشد، تصریح کرد: ما روی زمین زندگی می‌کنیم و خداوند دارالآخرت را بر روی آن قرار داده، خصوصیت و اهمیت دنیا همین است که خداوند باب دارالآخرت و توحید را در دنیا قرار داده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: اگر در دنیا این درب باز نبود زمین هیچ ارزشی نداشت، علاوه براین بین ما و امامان نیز در این دنیا تلاقی وجود دارد، با ورود این اولیا الهی، باب الله در زمین قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه امامان سرچشمه حیات هستند، عنوان کرد: اگر از این باب وارد شویم به سرچشمه حیات و توحید خواهیم رسید، اگر این عوامل در زمین نبود، دیگر ارزشی در این مکان برای ما نیز قرار نداشت.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه درهای بهشت در زمین گشوده می‌شود، ابراز کرد: پس در نهایت کسانی به دارالآخرت دست خواهند یافت که به دنبال برترجویی نیستند و همراه امامان هستند، عده‌ای در همین زمین به دارالآخرت وارد می‌شوند و عده‌ دیگر نیز در زمین فروخواهند رفت.

انتهای پیام

captcha