نشاط ضد ارزش شده است/ اخذ مجوز تأسیس تحقیقات معنویت و دین بعد از 40 سال
کد خبر: 3705031
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

نشاط ضد ارزش شده است/ اخذ مجوز تأسیس تحقیقات معنویت و دین بعد از 40 سال

گروه جامعه ــ رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اختلالات روانی علاوه بر اقلیمی شدن فرهنگی نیز شده‌اند، گفت: باید تلاش کنیم نشاط را به کمک بهزیستی در جامعه نهادینه کنیم.

اختلالات روانی علاوه بر اقلیمی شدن فرهنگی شده‌اند

 

به گزارش ایکنا؛ دومین جشنواره روانشناسی و مشاوره که با محوریت «تغییرات شرایط اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی: مداخلات روان‌شناسی» امروز چهارشنبه 22 فروردین ماه با حضور جمع کثیری از روانشناسان و مشاوران کشور، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، مسئولان بخش مشاوره و روانشناسی بهزیستی و خط 1480 بهزیستی و ... در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

در این همایش پس از سخنرانی فاطمه عباسی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، انوشیروان محسنی بند‌پی، رئیس سازمان بهزیستی طی سخنانی ضمن هشدار نسبت به افزایش بیماری‌های روانی به ویژه در میان افرادی که دارای درآمد پایین هستند، بیکاران، زنان سرپرست خانوار و ... گفت: عوامل اقتصادی یکی از مؤثرترین عوامل در تنش‌های روانی و بروز بیماری‌های روانی است.

در ادامه این مراسم، مداحی، رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در کشور ما اختلالات روانی علاوه بر اقلیمی شدن، فرهنگی نیز شده‌، گفت: نشانه‌های افسردگی در کشور کم شده اما افسردگی افزایش یافته است چرا که نشاط ضدارزش شده است و باید تلاش کنیم نشاط را به کمک بهزیستی در جامعه نهادینه کنیم.

مسئولیت را به جایی و بودجه را به جای دیگری واگذار کرده‌اند

وی ضمن بیان آمارهای مربوط به افزایش خودکشی و برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی، از بودجه کم بهزیستی برای کاهش این آسیب‌ها به شدت انتقاد کرد و گفت: مسئولیت را به جایی و بودجه را به جای دیگری واگذار کرده‌اند.

مداحی عنوان کرد: آمارها را نمی‌گویم چون می‌ترسم شما همه افسرده شوید اما در مقابل این همه افزایش اختلالات، 20 درصد امکانات برای مقابله داریم. سواد سلامت ما هم در جامعه کم است و باید در این زمینه فرهنگ‌‌سازی شود. نباید اختلالات را ارزشی کنیم. اکنون فیلم‌های ما هم افسردگی و پرخاشگری به جامعه تزریق می‌کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر می‌توانیم برای مقابله با افزایش اختلالات روانی سه کار انجام دهیم اول فرهنگ‌سازی، دوم جریان‌‌‌سازی که طی آن سایر نهادها و سازمان‌ها را هم در جامعه درگیر کنیم و مسائل را به مطالبه اجتماعی تبدیل کنیم و نهادسازی که نیاز است خدمات با همکاری روانپزشک، روان‌شناس، پزشک، پرستار و ... صورت گیرد. اگر این سه کار صورت گیرد می‌توان با 20 درصد امکانات موجود هم مسائل را کاهش داد.

تجلیل از پیشکسوتان اثرگذار روانشناسی، مشاوره و روانپزشکی جامعه نگر، تقدیر از هنرمندانی که در تولیدات هنری خود از مسائل میان رشته‌ای حوزه روانشناسی استفاده کرده‌اند و تقدیر از حسن فتحی، روان‌شناس و کارگردان سینما و تلویزیون(کارگردان سریال شهرزاد) از دیگر بخش‌های این همایش بود، همچنین از دستورالعمل جشنواره علمی و فرهنگی روانشناسی و مشاوره نیز رونمایی شد.

و در پایان نیز محمد جعفر بوالهری، رئیس انستیتو روانپزشکی ایران با اشاره به اینکه طی این سال‌ها با تعداد زیادی رئیس‌جمهور، وزیر، معاون وزیر، مسئول و .. صحبت کرده است، گفت: یک شکست در این حوزه داشته‌ایم و آن اینکه نتوانسته‌ایم در مدیریت و حاکمیت نفوذ کنیم.

مجوز تأسیس تحقیقات معنویت و دین

وی ادامه داد: پس از 40 سال موفق شدم مجوز تأسیس تحقیقات معنویت و دین را بگیرم. مسائل دیگری مانند روانشناسی و محیط زیست وجود دارد که باید به دروس اضافه شود و بر روی آنها کار و رشته دانشگاهی در این حوزه داشته باشیم. بدون توجه به مسائل روانشناسی نمی‌توانیم معضلات مربوط به رفتارمان با محیط زیست، زباله، درخت، گازهای گلخانه‌ای و ... را اصلاح کنیم.

انتهای پیام

captcha