خلأ موقوفات قرآنی جدی است
کد خبر: 3700231
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
مهرابی:

خلأ موقوفات قرآنی جدی است

گروه فعالیت‌های قرآنی- رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آمار موقوفات قرآنی نسبت به دیگر موقوفات رقم قابل توجهی نیست، در این زمینه با خلأ جدی مواجه هستیم.

محمد مهرابی، رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: در سال‌های قبل کمتر به موقوفات قرآنی توجه شده درواقع وقف نمودی از نیازهای اجتماع است و شاید مردم هنوز به نیاز اجتماع در حوزه قرآنی پی نبرده‌اند.
رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف اظهار کرد: اوقاف وظیفه دارد گزارش دقیق‌تر و روشن‌تری از موقوفات به مردم ارائه دهد و خلأهای موجود در حوزه وقف را برای عموم تشریح کند، یکی از خلأهایی که تاکنون به آن پرداخته نشده است وقف‌های قرآنی است.
مهرابی افزود: با توسعه وقف قرآنی، ترویج سبک زندگی قرآنی نیز شتاب می‌گیرد در دوره‌ای طرح‌های قرآنی پشتوانه دولتی داشت اما امروز صاحب نظران به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه فرهنگ دینی و قرآنی می‌بایست پشتیبانی مردمی داشته باشد.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر توسعه فرهنگ وقف قرآنی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در این راستا خدمات خوبی انجام شده است، پیش‌بینی می‌کنیم به همان میزان که سازمان درباره موقوفات گزارش بهتر، جامع‌تر و دقیق‌تر می دهد به همان اندازه مردم اشتیاق بیشتری برای وقف داشته باشند.
مهرابی اظهار کرد: آمار موقوفات قرآنی نسبت به دیگر موقوفات رقم قابل توجهی نیست، خلأ جدی در این زمینه وجود دارد. سال‌های قبل خیرین وقف‌ها را به سمت نیازهای اجتماعی هدایت می‌کردند، در حوزه ترویج معارف اهل بیت(ع)، ابنیه‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها وقف‌های قابل توجهی داریم، ترویج وقف قرآنی مستلزم این است که دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها در اطلاع رسانی و ضرورت موقوفه‌های قرآنی وارد عمل شوند.
وی با تأکید بر اینکه وقف‌های مشارکتی به توسعه فرهنگ وقف کمک قابل توجهی می‌کند، تصریح کرد: یکی از نواقص کار این بود که مردم تصور می‌کردند برای ثبت اسم خود به عنوان واقف باید زمین یا مبلغ کلانی از پول را وقف کنند سازمان با توسعه وقف‌های مشارکتی این روند را تسهیل کرد. در سال جدید وقف‌های جمعی و مشارکتی به صورت محله‌ای، منطقه‌ای و استانی انجام می‌شود، مردم در هر حوزه‌ای که علاقمند باشند با توجه به بضاعت مالی خود می‌توانند نام خود را در زمره واقفان ثبت کنند.
این مقام مسئول در پایان گفت: میزان علاقه مردم به وقف رشد چشمگیری داشته است هر چند میزان وقف مهم نیست مهم این است که همه مردم به اندازه توان مالی در عرصه وقف به ویژه وقف‌های قرآنی قدم بردارند. از نظر فراوانی آمار، موقوفات مذهبی، عزاداری امام حسین(ع) و ترویج معارف اهل بیت(ع) در ردیف اول و اماکن مذهبی در رتبه دوم قرار دارد./انتهای پیام

captcha