درسی که امام حسن عسکری(ع) به مسئولان می‌دهند
کد خبر: 3676388
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰

درسی که امام حسن عسکری(ع) به مسئولان می‌دهند

کانون خبرنگاران نبأ: یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه نه تنها جوانان بلکه مسئولان هم باید از زندگی امام حسن عسکری(ع) الگو بگیرند، گفت: ائمه معصومین(ع) خودشان را متعهد و متخلق به دین می‌دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خطاط، کارشناس دفتر آیت‌الله فیاض در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع)، به درس‌هایی که جوانان می‌توانند از زندگی این امام بزرگوار بگیرند اشاره کرد و گفت: بهترین درسی که اهل‌بیت(علیهم‌الاسلام) مخصوصا امام حسن عسکری(ع) به ما دادند تعهد داشتن به آداب اسلامی و اخلاق است.

وی ادامه داد: آنچه امروزه در جامعه ما مفقود است و فقدان آن موجب رواج ناهنجاری و فساد شده، بی‌اخلاقی و تعهد نداشتن به دین است. جوانان باید متدین و پایبند به دین و متعهد به اخلاق و آداب اسلامی باشند.

کارشناس دفتر آیت‌الله فیاض در ادامه به این مطلب اشاره کرد که، مسئولان نظام هم باید از امام حسن عسکری(ع) درس بگیرند و افزود: آن چیزی که برای مسئولان نظام لازم است تعهد و پایداری به دین است ائمه ما مخصوصا امام حسن عسکری(ع) بعد از حدود هزار و چهار صد سال نامشان زنده است و مردم پیرو و شیفته این امام همام و ائمه معصومین(ع) هستند و می‌بینیم که مردم  فرسنگ‌ها راه دور را برای زیارت به مضجع شریف ائمه می‌روند به این دلیل است که ائمه معصومین خودشان را متعهد و متخلق به دین می‌دانستند و از قِبل دین نان نمی‌خوردند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: مسئولان باید خود را متعهد به دین و پایبند به مقدسات دین بدانند و روش ائمه معصومین را الگو و نصب‌العین کارهای خود قراردهند؛ درسی که امام حسن عسکری(ع) به مسئولان می‌دهند این است که متعهد به دین باشند؛ اگر انسان متعهد به دین نباشد هیچ چیزی باقی نمی‌ماند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خطاط در پایان با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) که می‌فرمایند: « قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً، مُؤْمِنُهُمْ وَ مُخالِفُهُمْ، أمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَیَبْسِطُ لَهُمْ وَجْهَهُ، وَ أمَّا الْمُخالِفُونَ فَیُکَلِّمُهُمْ بِالْمُداراهِ لاِجْتِذابِهِمْ إلَی الاْیِمانِ؛ با دوست و دشمن خوش گفتار و خوش برخورد باشید، اما با دوستان مؤمن به عنوان یک وظیفه که باید همیشه نسبت به یکدیگر با چهره‌ای شاداب برخورد نمایید، اما نسبت به مخالفین به جهت مدارا و جذب به اسلام و احکام آن». (مستدرک الوسائل، ج. ۱۲، ص. ۲۶۱، ح. ۱۴۰۶۱) گفت: از کرامات امام حسن عسکری(ع) این است که ایشان با دشمن مدارا می‌کردند.

علیرضا برومند

captcha