تأکید بر همکاری ایران و افغانستان در زمینه فرهنگ وقف
کد خبر: 3669638
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰

تأکید بر همکاری ایران و افغانستان در زمینه فرهنگ وقف

گروه بین‌الملل: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان بر ضرورت توسعه روابط ایران و افغانستان به ویژه در زمینه‌های فرهنگی و هنری، نمایشگاه كتاب و كارگاه‌های آموزشی تأكید كرد.

تأکید بر همکاری ایران و افغانستان در زمینه فرهنگ وقفبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف دولت جمهوری اسلامی افغانستان كه به منظور شركت در كنفرانس «وحدت اسلامی» به ایران عزیمت كرده است، صبح امروز (13 آذرماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو كرد.


ابراهیمی‌تركمان در سخنانی در این دیدار به ریشه‌های تاریخی ایران و افغانستان اشاره كرد و گفت: ما با افغانستان دارای زیست فرهنگی مشترک هستیم و همواره با برادران افغانستانی احساس نزدیكی می‌كنیم.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأكید بر تداوم همكاری‌های فرهنگی بین دو كشور اظهار كرد: با توجه به روابط دیرینه معنوی، فرهنگی و مشترکات مذهبی و علاقه‌ای که بین دو كشور ایران و افغانستان برای توسعه و تحکیم مبانی دوستی بود، حدود 10 سال پیش موافقت‌نامه همكاری امضا شد كه در راستای آن توانستیم بسترهای لازم را برای گسترش روابط دو جانبه ایجاد كنیم.


وی به دیدار خود با حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه كابل در خصوص توسعه همكاری‌های علمی و دانشگاهی اشاره كرد و گفت: در این دیدار نسبت به گشوده‌شدن درهای همكاری‌های مختلف بین‌المللی در حوزه همكاری‌های علمی و دانشگاهی دو كشور تأكید شد.


ابراهیمی‌تركمان افزود: ما نمی‌توانیم گذشته یكدیگر را جدا كنیم، زیرا مشترکات فراوان موجود، منجر به گره‌خوردن سرنوشت آینده ما با یکدیگر شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: این سازمان با در اختیارداشتن نمایندگی‌های فرهنگی در 65 كشور جهان، به معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به جهانیان می‌پردازد.


ابراهیمی‌تركمان بر ضرورت توسعه روابط ایران و افغانستان به ویژه در زمینه‌های فرهنگی و هنری برای تقویت روابط دوستانه یکدیگر و همكاری‌های مشترك در زمینه نمایشگاه كتاب و كارگاه‌های آموزشی تأكید كرد.


لزوم آموزش فرهنگ وقف


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار كرد: پیشنهاد می‌كنیم كه این همكاری‌های مشترک در زمینه نمایشگاه كتاب نیز برای معرفی وقف‌نامه‌ها، كتاب‌های مربوط به حج و زیارت و وقف و تصاویر حج و وقف آغاز شود.


وی با اشاره به تأثیر وقف در جامعه بر لزوم آموزش فرهنگ وقف، ترویج و تبلیغ وقف و همچنین برگزاری كارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته ایرانی در كابل برای انتقال تجارب در زمینه فرهنگ حج، آموزش به حجاج و فرهنگ وقف تأكید كرد.


ابراهیمی ترکمان در پایان با تأكید بر گسترش روابط فرهنگی با هدف شناخت کافی دو كشور از یکدیگر، پیشنهاد تهیه و امضای پیش‌نویس تفاهمنامه همكاری‌های فرهنگی را داد.


توسعه ارتباطات فرهنگی


فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان به مشتركات تمدنی و گذشته تاریخی بین دو كشور اشاره كرد و گفت: افغانستان و ایران دارای روابط بسیار مناسب و نزدیکی هستند و ما خواهان توسعه ارتباطات و تعاملات فرهنگی با ایران هستیم.


وی به ضرورت ایجاد بسترهایی برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های افغانستان و ایران از یکدیگر تأكید كرد و توسعه روابط فرهنگی به ویژه در بخش‌های تربیت کارشناسان، نویسندگان، محققان و مترجمان را از ضروریات كنونی جامعه افغانستان خواند.


فیض محمد عثمانی ارائه روش‌های ترجمه و تألیف و ادبیات كودكان و داستان‌سرایی همراه با نوآوری و روش‌های مدون آموزشی به فرهیختگان افغانستانی را خواستار شد و افزود: وقتی زبان مشترک داریم، طبعاً ارتباطات فرهنگی آسان می‌شود.


وی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد جنگ مذهبی در افغانستان گفت: آن چیزی كه پس از جنگ در افغانستان نیاز داریم، ترویج صلح و زندگی مسالمت‌آمیز است. خوشبختانه وحدت و انسجام همدلی بین دو مذهب بزرگ سنی و شیعه در افغانستان بی‌نظیر است/.

تأکید بر همکاری ایران و افغانستان در زمینه فرهنگ وقف

تأکید بر همکاری ایران و افغانستان در زمینه فرهنگ وقف

captcha