ضرورت ساخت حوزه علمیه با ظرفیت حداقل 800 طلبه در کاشمر
کد خبر: 3668555
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

ضرورت ساخت حوزه علمیه با ظرفیت حداقل 800 طلبه در کاشمر

گروه شهرستان‌ها: رئیس حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر، ساخت حوزه علمیه با ظرفیت حداقل 800 طلبه را در منطقه ضروری دانست و گفت: باید در این حوزه طلبه تراز شهید مدرس تربیت شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی، امام جمعه کاشمر دهم آذرماه در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه و امامان جمعه شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن که به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس در کاشمر برگزار شد، افزود: امروزه با اقدامات انجام شده زیارتگاه شهید مدرس به یک قطب بزرگ فرهنگی تبدیل شده است.
وی عنوان کرد: کاشمر با داشتن قابلیت‌های غیر قابل انکار، طبیعی و جغرافیایی، موقعیت‌های معنوی و زیارتی و داشتن نیروهای انسانی و استعدادهای علمی و پژوهشی، وجود حوزه‌های کهن و علمای بسیار اما متاسفانه نتوانسته از تمامی این بسترها، زمینه‌ها و فرصت‌ها بهره بگیرد.
وی با بیان اینکه شایسته است در کنار آرامگاه مصلای نماز جمعه احداث شود و بر عظمت این زیارتگاه بیفزاید، اظهار کرد: مردم این شهر از نظر فرهنگی و تربیتی و رشد معنوی بهترین آمادگی را دارند
طباطبایی با اشاره به اینکه تحقق این امر مستلزم ایجاد مراکز فرهنگی، تبلیغی است، افزود: شهرستان کاشمر پتانسیل‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف دارد که می‌توان از آنها به بهترین نحو استفاده کرد.
لزوم تربیت طلبه هایی هم تراز مدرس
در این مراسم همچنین «حجت‌الاسلام جواد نیک بین» مدیر حوزه علمیه حاج شیخ با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه ترشیز بزرگ که شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن و شهر ریوش می‌شود بالغ بر 800 طلبه دارد، اظهار کرد: به رغم اینکه بسیاری تلاش کردند شهید مدرس را از بین ببرند اما مدرس و آرامگاه مدرس ستاره‌ای شده است.
وی با اعلام اینکه به رغم اقدامات انجام شده اما هنوز تا نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم، برای رسیدن به نقطه مطلوب پیشنهاد داد در محل زیارتگاه شهید مدرس یک دارالشفای 80 تختخوابی به نام شهید مدرس و یا امام رضا(ع) بنا شود.
وی ساخت حوزه علمیه با ظرفیت حداقل 800 طلبه را در منطقه ضروری دانست و گفت: باید در این حوزه طلبه تراز شهید مدرس تربیت شود.
نیک بین همچنین به ضرورت تأسیس مجتمع آموزشی حداقل 8 هزار نفره در مقاطع مختلف اشاره کرد.
قدیمی‌ترین حوزه علمیه کاشمر بلااستفاده است
در ادامه مراسم «حجت‌الاسلام علی احدی» خطیب جمعه موقت فضای آموزشی حوزه‌های علمیه را یکی از کمبودهای شهرستان دانست و گفت: به رغم اینکه جمعت افزایش یافته و رشد کمی و کیفی را داریم ولی به هیچ عنوان حوزه‌های علمیه جوابگوی جوان‌ها نیست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک حوزه علمیه فعال داریم، اظهار کرد: یک مدرسه حوزه علمیه به خاطر فرسوده بودن قابلیت استفاده ندارد و دیگری با محدودیت فضا مواجه است.
احدی با اشاره به اینکه در شأن زیارتگاه شهید مدرس است که یک حوزه علمیه قوی داشته باشیم، بیان کرد: به رغم اینکه در بهترین مکان شهر حوزه علمیه حاج سلطان را داریم اما به خاطر قدمت و مسائلی همانند زلزله بلااستفاده شده است.
وی با اعلام اینکه به خاطر مسائل میراث فرهنگی نمی‌توان آن را بازسازی کرد، از تولیت آستان قدس رضوی خواست کمک کنند که بتوانیم یا این حوزه علمیه‌ترمیم شود و یا با حکم حکومتی تخریب شود که به خاطر ارزش این مکان معتقدیم نباید این کار صورت گیرد.
captcha