تخصیص نیم میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح ملی تلاوت در مدارس
کد خبر: 3659134
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
مسیب‌زاده خبر داد:

تخصیص نیم میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح ملی تلاوت در مدارس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از اختصاص بودجه نیم میلیارد تومانی برای آغاز و تقویت اجرای طرح ملی تلاوت در مدارس 12 استان کشور خبر داد.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی بیان کرد: هر فعالیتی که قرار است به صورت سراسری اجرا شود باید، دو مؤلفه شامل سپری کردن دوره آزمایشی و سابقه اجرایی موفق را داشته باشد.
وی ادامه داد: خوشبختانه طرح ملی تلاوت نیز از طرح‌های موفقی است که تلاش چندین ساله آن به ثمر نشسته است.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش، وظیفه سنگینی در خصوص آموزش عمومی قرآن کریم برعهده دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مؤسسات، فعالیت‌های ارزشمندی در سال‌های اخیر داشته‌اند لذا تقویت و هم‌افزایی با مؤسسات و نه رقابت، هدف ما در آموزش و پرورش است.
اجرای طرح ملی تلاوت در استان های بدون متولی
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در آموزش و پرورش به دنبال کار بدون متولی هستیم، لذا طرح ملی تلاوت در استان‌هایی اجرا خواهد شد که تاکنون از سوی مؤسسه‌ای انجام نشده است؛ اجرای این طرح در خراسان رضوی با وجود مؤسسه قرآنی صراط به‌عنوان مجری طرح استثناء است و اجرای طرح با مدیریت واحد این دو مجموعه انجام خواهد شد.
مسیب‌زاده در خصوص طولانی بودن اجرای طرح ملی تلاوت نسبت به ریزش احتمالی حضور دانش‌آموزان، بیان کرد: با توجه به اینکه ممکن است دانش‌آموزان در طول دوره تحصیل مدرسه خود را تغییر دهند، لذا اقدامات آموزشی برای این طرح نیز به سه بخش کوتا‌ه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم خواهد شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: درازمدت بودن طرح به این معنا نیست که هر کس به طور کامل در این طرح حضور نداشته باشد، برایش مفید فایده نیست بلکه هر کس یک ماه هم در این طرح باشد به اندازه یک ماه آموزش خواهد دید اما آن کسی بهره اصلی را می‌برد که با طرح همراه شود.
وی افزود: در این طرح مجریان تعیین‌کننده نیستند، بلکه دانش‌آموزان محور اصلی و تعیین‌کننده هستند که باید با عزم جدی برای بهره‌مندی کامل در این طرح حضور یابند، لذا مانایی در طرح به خود دانش‌آموز بستگی دارد.
مسیب‌زاده ابراز کرد: اکنون به مدد جمهوری اسلامی ایران، راه برای ورود به عرصه قرآن هموار است و دانش‌آموزان ضمن ورود به این عرصه باید شکرگزار باشند و اولیاء نیز در این زمینه فرزندان خود را همراهی کنند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح ملی تلاوت از مهم‌ترین طرح‌ها برای شناسایی استعدادهای قرآنی است که زمینه پرورش نخبگان قرآنی را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه این طرح به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد، افزود: آورده‌ای وزارت ارشاد دارد و امکانات، فضا و دانش‌آموزان نیز آورده آموزش و پرورش است که در این خصوص پیش‌بینی اعتبارات لازم انجام شده است.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه مبلغ تخصیص‌یافته بر اساس تعداد مراکز و کیفیت اجرای طرح، قابل تغییر است، عنوان کرد: حدود نیم میلیارد تومان اعتبار برای آغاز و تقویت این طرح در 12 استان پیش‌بینی شده است.
دارالقرآن‌ها، مجری طرح ملی تلاوت می‌شوند
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش قرآن در مدارس در سطح عمومی است حدود 750 دارالقرآن آموزش و پرورش در 750 منطقه کشور کار آموزش تخصصی قرآن را بر عهده دارند که دانش‌آموزان علاقه‌مند برای بهره‌مندی سطوح بالاتر آموزش‌های قرآنی به این مراکز مراجعه می‌کنند.
وی در پایان با بیان اینکه دارالقرآن‌ها ظرفیت اجرایی طرح ملی تلاوت را دارند، عنوان کرد: این طرح با فرماندهی آموزش و پرورش به دارالقرآن‌ها واگذار خواهد شد.
captcha