مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مشهد؛ میزبان هشتمین همایش طرح ملی تلاوت
کد خبر: 3658863
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مشهد؛ میزبان هشتمین همایش طرح ملی تلاوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: اخبار حوزه قرآنی رسانه‌های کشور طی امروز، نهم آبان‌ماه به جهت نزدیکی به ایام اربعین حسینی از تعداد اندکی برخوردار بود که معرفی مشهد مقدس به عنوان میزبان هشتمین همایش طرح ملی تلاوت، یکی از این اخبار را شامل می‌شد.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مشهد؛ میزبان هشتمین همایش طرح ملی تلاوت
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اخبار حوزه قرآنی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور طی امروز سه‌شنبه، نهم آبان‌ماه به جهت نزدیکی به ایام عزاداری و سوگواری و نیز مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی از تعداد اندکی برخوردار بود که معرفی شهر مشهد مقدس به عنوان میزبان هشتمین همایش طرح ملی تلاوت، یکی از این اخبار را شامل می‌شد.
تسنیم
تعداد 16 خبر تا ساعت 14:30 امروز سه‌شنبه، 9 آبان‌ماه در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم منتشر شده است که از این تعداد تنها سه خبر مربوط به حوزه تخصصی قرآن کریم است و اخبار دیگر با توجه به نزدیکی به ایام اربعین حسینی بیشتر در حوزه معارفی عترت قرار دارند.
«تبعیض رسانه‌ای در انعکاس اخبار قرآنی ارشاد»، «تلاوت قاری دانش‌آموز بسیجی در کرسی تلاوت نفحات‌القرآن»، «برگزاری جشنواره آیات در رشته «نمایش قرآنی» به استان فارس واگذار شد»، عناوین سه خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند.
همچنین، ««اربعین» فرصتی برای ترفیع درجات ایمان و گسترش روح دینی است»، «برای زیارت امام حسین(ع) از یکدیگر سبقت بگیرید»، «برنامه هیئت میثاق با شهداء در ایام اربعین حسینی اعلام شد»، «دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران مصداق عینی مطالعات مقارن اسلامی است»، «جریان اربعین‌؛‌ ظرفیتی برای تحقق آرمان‌های انقلاب»، «مداحی‌های آهنگران ملی است/ شهیدی که بانی تشکیل هیات در جبهه شد/ محسن دعای کمیل را از حفظ می‌خواند»، «کتاب «إلی الحسین؛ اطلاع گذشتگان از شهادت امام حسین(ع)» منتشر شد»، «نمایش آثار کتیبه‌نویسی علی شیرازی در موزه امام علی(ع)»، «تازه‌ترین گزارش میدانی از مرز مهران و تردد زائران اربعین»، «پوستر ۲۷ سالگی نمایش خورشید کاروان رونمایی شد»، «باید با همفکری اندیشه‌ها با داعش و گروه‌های افراطی مبارزه کنیم»، «پویش میلیونی ختم سوره «واقعه» به نیت سلامتی زوار اربعین» و‌ «فراخوان جشنواره بزرگ نماز و فضای مجازی آغاز شد» دیگر عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم در حوزه‌های معارفی دیگر به ویژه عترت هستند.
از سه تیتر اصلی امروز این صفحه نیز یک خبر با عنوان ««تبعیض رسانه‌ای در انعکاس اخبار قرآنی ارشاد»، در حوزه قرآنی قرار دارد که طی این خبر به نقد روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در رابطه با دعوت از رسانه‌ها جهت پوشش خبری اخبار این معاونت پرداخته شده است.
خبرنگار تسنیم در این خبر ضمن ارائه عناوین بخشی از اخباری که تاکنون از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این خبرگزاری پوشش داده شده است، به تبعیضی که از دیدگاه خود در رابطه با دعوت رسانه‌ها از سوی روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد وجود دارد، پرداخته است.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز تا این لحظه تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که همانند ایام گذشته، اخبار امروز خود را با خبر تلاوت ترتیل صفحه 212 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز کرده است.
چهار خبر دیگر نیز با عناوین «دلایل تعدد درهای بهشت و جهنم/ چرا بهشت یک در بیشتر از جهنم دارد؟»، «هشتمین همایش طرح ملی تلاوت در مشهد برگزار می‌شود»، «۷ حافظ کل قرآن به حافظان کشور افزوده شد» و «تلاوتی از مجید عنان‌پور/ آیاتی از سوره مبارکه نور» تاکنون بر روی خروجی این صفحه از خبرگزاری تسنیم منتشر شده است که اغلب این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
همچنین، خبری با عنوان «برای ادامه مسیر محتاج حمایت اساتید قرآن هستم/ ارتباط مستمر با رسانه‌ها را وظیفه خود می‌دانم» مربوط به سخنان عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون جدید قرآن و عترت زیر ارشاد در مراسم معارفه خود نیز از روز گذشته به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده که طی امروز و تاکنون به روزرسانی نشده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تاکنون تعداد دو خبر را بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در حال و هوای مراسم اربعین حسینی منتشر شده‌اند.
«برگزاری همایش شاعران آیینی در آستانه اربعین» و «امروز دو فرودگاه بغداد و نجف باز می‌شوند/ بیماران دیالیزی در راهپیمایی اربعین شرکت نکنند»، عناوین دو خبر امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا هستند که تا این لحظه منتشر شده‌اند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز همانند صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس مربوط مراسم معارفه معاون جدیدی قرآن و عترت وزیر ارشاد بوده و از روز گذشته تاکنون به روزرسانی نشده است.
ایرنا
تعداد هفت خبر طی امروز و تا این لحظه بر روی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و اغلب در حول محور مراسم اربعین حسینی و رویدادهای مربوط به آن منعکس شده‌اند.
«روادید زائرانی که در سایت سماح ثبت نام کرده‌اند تا سه شنبه صادر می‌شود»، «13 زائر مصدوم ایرانی از بیمارستان العماره عراق مرخص شدند»، «اسقف اعظم یونان خواستار پایان یافتن درگیری‌ها و همزیستی مسالمت آمیز درخاورمیانه شد»، «بی‌تابی زائران اربعین و آرامش مسئولان شرکت‌های هوایپمایی»، «حسین فهمیده، دانش آموز نخبه ای که شهادت را برگزید»، «تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی، مهر تایید بر قراردادهای بانکی» و «فریاد مرگ بر آمریکای 13 آبان پاسخی به لفاظی های اخیر ترامپ است» عناوین اخبار امروز این صفحه هستند که بیشتر رنگ و بوی اربعین حسینی را دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
از شش خبری که تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است، همانند روز گذشته، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
همچنین، باید اشاره کرد که این روزها به دلیل نزدیکی به ایام اربعین سید و سالار شهیدان و رویدادهای مرتبط به این مراسم عظیم، بیشتر اخبار معارفی رسانه‌ها در رابطه با این مراسم منتشر می شود که باشگاه خبرنگاران جوان نیز این قاعده مستثنی نیست.
«هیئت مکانی است برای تغذیه روح انسان، نه صرفا تخلیه روح/ جاده اربعین به جاده ظهور می رسد»، «حدیث امام سجاد(ع) درباره پذیرش عذرخواهی»، «احادیثی در رابطه با جوانان»،‌ ««تقوا»، جامع ترین عامل در سعادت دنیا و آخرت است»، «زندگی نامه شهید شهبازی» و «فضیلت پیاده روی اربعین»، عناوین اخبار این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است و آخرین خبری نیز که در این صفحه انعکاس یافته مربوط به روز گذشته است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «برپایی ۳۵۰ برنامه و محفل قرآنی در راهپیمایی عظیم  اربعین» است، مربوط به روز ششم آبان‌ماه بوده که تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
میزان
اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان با خبری با عنوان «عمود آخر و اشکی که با دیدن گنبد قمر بنی هاشم از چشم‌ها جاری می‌شود/عشق به سالار شهیدان شیعه و سنی نمی‌شناسد» آغاز شده است و در ادامه نیز دو خبر دیگر با عناوین «هدیه بنیاد شهید به خانواده شهدا خمس دارد؟» و «خواندن مکرر لاحول ولا قوة الا بالله در مسیر پیاده روی اربعین/شلوغی مسیر ما را از معنویت این راه دور نکند» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که این سه خبر نیز در حوزه‌های معارفی غیر قرآنی به‌ویژه عترت قرار دارند.
ایبنا
تنها خبر امروز صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا که در حوزه تخصصی کتاب  فعالیت می‌کند نیز خبری با عنوان «نام حاج حسین آقا ملک برای همیشه در تاریخ ثبت شده است»، می‌باشد که در گفت‌و‌گو با ناصر تکمیل‌همایون، مردم‌شناس و پژوهشگر تاریخ منتشر شده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «توصیه‌های 8 گانه آیت‌الله سیستانی به زائران اربعین» به نقل از خبرگزاری حوزه کرده که در بخشی از این مطلب آمده است: «در آستانه فرارسیدن اربعین، حضرت آیت‌الله سیستانی در نامه‌ای خطاب به زائران اربعین، توصیه‌های مهمی ارائه کرده‌اند».
 زیارت برای رضای خدا باشد، اهتمام به نماز و حجاب و همکاری با مسئولان انتظامات،  استفاده از حضور مبلغان دینی،  پرهیز از بدعت در عزاداری و عمل به روش‌های مورد تایید علما، ضرورت تقویت وحدت و پرهیز از اختلافات، به یاد داشتن فداکاری رزمندگان اسلام و قدردانی از شهدا در روزهای زیارت سیدالشهدا و اهل بیت و یاران، پرهیز از اختلاف‌افکنی و اهانت به مراجع و علما و زیارت باید موجب تغییر در زندگی زائران باشد هشت توصیه مهم آیت‌الله العظمی سیستانی به زوار حسینی است که در این نامه به طور مفصل به آن‌ها پرداخته شده است.‌
همچنین، در بخشی از بیان اولین توصیه ایشان به زوار اربعین با عنوان «زیارت برای رضای خدا باشد» آمده است: «نیت: این زیارت عبادتی است که با نیت، ارزش می‌یابد و میزان قبولی آن بستگی به نیت زائران دارد و از این رو پاداش زائران نیز نزد خداوند متفاوت خواهد بود و ما از خداوند می‌خواهیم فراوان‌ترین بهره را از این زیارت، روزی شما بگرداند.
در این راه اخلاص فراوان برای خداوند باعث می‌شود زیارت شما در بالاترین درجه قرار گیرد. قدم نهادن و گام برداشتن ما در این راه برای این نباشد که فلان شخص ما را ببیند یا اینکه پس‌از بازگشت برای دیگران بازگو کنیم یا برای تایید فلان جریان و مبارزه با فلان جریان باشد. در این راستا انسان باید در تمام حالات خود، فداکاری و جانفشانی امام حسین(ع) را به یاد داشته باشد و ندای «هل من ناصر ینصرنی» او را به گوش جان بشنود تا حضور و پیاده‌روی او برای لبیک گفتن به این ندای حسینی باشد.
برغم اینکه سیدالشهدا(ع) با آبرویی که نزد خداوند دارد حاجات زائران خود را برآورده می‌سازد، اما شایسته نیست که زیارت انسان برای حاجت‌ها و تجارت‌های دنیوی باشد. نباید هدف زائر از زیارت، رسیدن به حاجت خود باشد به گونه‌ای که اگر بداند حاجتی از او برآورده نمی‌شود زیارت را ترک کند!».
captcha