برگزاری جلسه هم‌‌اندیشی طرح ملی تلاوت مراکز دارالقرآن‌ها در مشهد
کد خبر: 3658825
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱

برگزاری جلسه هم‌‌اندیشی طرح ملی تلاوت مراکز دارالقرآن‌ها در مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه هم‌اندیشی طرح ملی تلاوت مراکز دارالقرآن‌ها در راستای اجرا شدن این طرح در مدارس کشور با حضور جمعی از مسئولان در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلسه هم‌اندیشی طرح ملی تلاوت مراکز دارالقرآن‌ها با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، حسین مقدم‌کیا، دبیر ستاد طرح ملی تلاوت، میکائیل باقری، معاون قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان، صبح امروز، 9 آبان‌ماه در محل تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: کار در حوزه قرآن، عترت و نماز یک عزم جدی با اقدامی جهادی را می‌طلبد که هم‌افزایی در این راستا همان مصداق یدالله است.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش به دنبال تخصصی شدن امر قرآن نیستیم بلکه هدف اصلی در این سازمان، عمومی شدن فعالیت‌های قرآنی در بین دانش‌آموزان است که برای این عمومی‌سازی نیازمند الگو هستیم.
مسیب‌زاده با بیان اینکه حدود هشت سال از برگزاری طرح ملی تلاوت می‌گذرد، افزود: این طرح برای اجرا شدن در سطح مدارس از قوام کافی برخوردار است و از آنجا که به دنبال نخبه‌پروری نیستیم، دانش‌آموز تا هر سطح از طرح پیش رود، به همان هدف عمومی رسیده‌ایم.
در ادامه مرتضی خدمتکار، مدیر آموزشی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح‌های زیادی وجود دارد اما شاکله مردمی‌بودن طرح ملی تلاوت باعث تمایز و موفقیت این طرح شده است.
وی بیان کرد: مدیریت متمرکز طرح در مشهد به عنوان مهد تلاوت، جامعیت محتوای طرح با محوریت تقلیدخوانی، آموزش مفاهیم، اخلاق و معارف قرآن به عنوان بسته جامع از جمله ویژگی‌هایی است که این طرح را نسبت به سایر طرح‌ها متمایز کرده است.
خدمتکار افزود: این طرح ویژه دانش‌آموزان در 12 استان پیش بینی شده که امید است با قوت آغاز و به صورت منسجم و هماهنگ گام موثری در این راستا برداشته شود.
در بخش دیگری از این جلسه سیدجواد آرایی، مسئول آموزش طرح ملی تلاوت گفت: بر اساس توصیه‌های رهبری مبنی بر الگوسازی و توجه به استعدادهای قرآنی طرح ملی تلاوت ارائه شده است.
وی با اشاره به پیشینه طرح افزود: با توجه به اینکه طرح از سال 91 در حال اجرا است و با آسیب‌شناسی راهکارهای طرح ارائه‌شده، طرح کنونی جامع و کامل است.
آریایی، هدف کلی از طرح را کشف و پرورش استعدادها به منظور تربیت چهره‌های بزرگ قرآنی که در قرائت قرآن به عنوان قراء طراز اول جهان و کشور، مسلط به مفاهیم و دارای قرائت‌هایی با ویژگی معناگرا و اثرگذار و پایبند به اخلاق اسلامی و دارای تعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، عنوان کرد.
وی ابراز کرد: شناسایی و تربیت دانش‌آموزان مستعد قرآنی، ارتقای سطح علمی و عملی مهارت‌های دانش‌آموزان، بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزش قرآن کریم، آموزش مهارت‌های قرآنی شامل صوت و لحن و ... از جمله اهداف جزئی این طرح است.
مسئول آموزش طرح ملی تلاوت، ارتقای توانمندی دانش‌آموزان در ارائه تلاوت‌های معناگرا و تقویت طرح الگوی تلاوت در مدارس و مراکز دارالقرآن را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.
آریایی اظهار کرد: بر اساس این طرح پس از مراحل ثبت‌نام دوره‌های آموزش تخصصی در مراکز دارالقرآن برگزار و قرآن‌آموزان ضمن آشنایی با مباحث تجوید، صوت و لحن، ترجمه و مفاهیم، حفظ و سبک زندگی قرآنی، توانایی قرائت آهنگین و مجود آیات قرآن کریم با توجه به مطالب آموخته شده را کسب خواهند کرد.
وی یکی از ویژگی‌های متمایز این طرح را استمرار و ارتباط دائمی با قرآن‌آموزان عنوان کرد و گفت: از تمام ظرفیت شهر و استان اعم از مؤسسات قرآنی، اساتید قرآن و جلسات قرآنی در این طرح استفاده خواهد شد.
همچنین حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، مدیر مرکز دارالقرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در این نشست، ضمن تاکید بر تشکیل مرکز امور قرآنی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: این مرکز مأموریت خواهد یافت تا کلیه فعالیت‌های قرآنی خارج از حرم مطهر رضوی را ساماندهی کند.
وی افزود: آستان قدس رضوی در نظر دارد تا با فرهنگ سازی علاوه بر ترویج فرهنگ قرآنی در کشور، شرایطی برای خودجوش شدن فعالیت‌های قرآنی با استفاده از تشکل‌های مردمی فراهم سازد.
حجت‌الاسلام میریان با بیان اینکه شورای عالی قرآن در آستان قدس رضوی محورهای هشت‌گانه‌‌ای را برای این مرکز تدوین و برنامه ریزی کرده است، اظهار کرد: اولین محور فعالیت این مرکز برگزاری کرسی‌های معارف قرآنی، مفاهیم قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.
وی برگزاری محافل انس با قرآن کریم با عنوان کرسی‌های تلاوت و طرح ملی حفظ در راستای مطالبات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، حمایت از جلسات محلی، سنتی و خانگی، جشنواره‌های قرآنی و مسابقات همایش‌های هنری را از دیگر محورهای برنامه‌ریزی شده مرکز امور قرآنی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برشمرد.
مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ابراز کرد: اهدای قرآن کریم به زائران حرم مطهر رضوی و اعزام مبلغان قرآنی به خارج از کشور را از دیگر محورهای تشکیل این مرکز اشت.
وی در ادامه به فعالیت‌ قرآنی مهدالرضاهای آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: حدود 20 سال است که مهدالرضاهای آستان قدس رضوی در شهرها و استان‌های کشور فعالیت می‌کند.
حجت‌الاسلام میریان با بیان اینکه امسال بیست و یکمین دوره مهدالرضاها با رشد 25 درصدی نسبت به سال گذشته در حال برگزاری است، گفت: کلاس‌های مهدالرضا در 14 استان کشور دایر است و بیش از 17 هزار قرآن‌آموز در 250 شعبه و 400 کلاس معارف کلام الله وحی را فرا می‌گیرند.
وی ادامه داد: در نظر داریم تا در سال آینده شعبه ای از مهدالرضاهای آستان قدس رضوی را در سراسر استان‌های کشور دایر کنیم.
captcha