فقط 10 میلیون تومان؛ درآمد استان مرکزی از موقوفات قرآنی
کد خبر: 3636171
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲

فقط 10 میلیون تومان؛ درآمد استان مرکزی از موقوفات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: بزرگترین موقوفات قرآنی کشور به استان کرمانشاه با سالانه درآمد نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون تومان اختصاص دارد اما در استان مرکزی درآمد موقوفات قرآنی فقط 10میلیون تومان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمدباقر حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، 7شهریور در جلسه ستاد توسعه موقوفات قرآنی که در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف استان برگزار شد گفت: اعضای ستاد توسعه موقوفات قرآنی متشکل از نماینده حوزه علمیه و نماینده‌ای از دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و اعضای ستاد هماهنگی مسابقات قرآن هستند. 
وی تصریح کرد: با توجه به پیشگامی اوقاف در موقوفات قرآنی و نظارت عالی ترویج فرهنگ وقف و گسترش موقوفات قرآنی در استان، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گروه‌های فعال خیرین در ایجاد و جهت‌دهی به موقوفه‌های قرآنی و اولویت بخشی به توسعه وقف قرآنی بخشی از اهداف ستاد توسعه موقوفات قرآنی است. 
حجت‌الاسلام حسینی اراکی گفت: دفاتر مشاوره وقف در ادارت اوقاف فعال هستند، موقوفات دانش‌بنیان از جمله مواردی است که در اوقاف استان به آن توجه می‌شود، توسعه وقف با تکیه بر دانش و نیازها، درآمد موقفات را چند برابر می‌کند. 
مدیرکل سابق اوقاف استان کرمانشاه اضافه کرد: بزرگترین موقوفات قرآنی کشور به استان کرمانشاه اختصاص دارد. در این استان سالانه نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون تومان درآمد موقوفات قرآنی وجود دارد و قریب به 800 میلیون تومان سرمایه گذاری شده است اما در استان مرکزی درآمد موقوفات قرآنی فقط 10میلیون تومان است.  
وی ادامه داد: استان مرکزی با وجود برخورداری از علما و نخبگان توانا، هنوز  اقدام خاصی در زیرساخت‌های قرآنی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله چاپ، خرید و اهدا انجام نداده است. خیرین برای کمک به ساخت و بازسازی امامزادگان و بقاع متبرکه پیش قدم هستند و بخش اعظم ساخت بقاع در استان به وسیله خیرین انجام شده است. 
این مقام مسئول افزود: اوقاف دنبال تولیت موقوفات نیست، خیرین وقف کنند خود نیز می‌توانند متولی باشند اوقاف تنها به روند خدمات نظارت می‌کند. ما همچنان دنبال ایجاد مراکز قرآنی هستیم تا جامعه قرآنی از درگیر بودن با اماکن استجیاری رها شود. نجات مؤسسات قرآنی از مشکلات اجاره نشینی هم افزایی دستگاه‌ها را می‌طلبد. 
حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین تمرکز اوقاف بر وقف‌های قرآنی و علمی است، ایجاد وقف‌های گروهی در توسعه موقوفات قرآنی مؤثر است. اگر تمام کارکنان استان ماهیانه هزار تومان از حقوق خود را برای وقف‌ قرآنی هزینه کنند تحول عظیمی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.
captcha