اختصاص کمتر از 2 درصد موقوفات به قرآن
کد خبر: 3620304
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
حسینی عنوان کرد:

اختصاص کمتر از 2 درصد موقوفات به قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس کل مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه کل کشور با بیان اینکه در حوزه موقوفات قرآنی وضعیت مناسبی نداریم و کمتر از 2 درصد موقوفات به قرآن اختصاص دارد، گفت: اوقاف صرفاً متصدی یک مسابقه نیست بلکه ساماندهی مسابقات کشور را بر عهده دارد و در این کار به‌دنبال اتحاد رویه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مصطفی حسینی، رئیس کل مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه کل کشور، امروز 27 تیرماه، در مراسم معارفه رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان که در محل این اداره‌کل برگزار شد گفت: سازمان اوقاف در 3 حوزه مهم؛ قرآن، بقاع متبرکه و موقوفات فعالیت دارد، سیر تکاملی فعالیت‌های قرآنی اوقاف تا برگزاری مسابقات بین‌المللی پیش رفته است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های گسترده اوقاف در حوزه قرآن باعث شد اداره‌ای ویژه برای آن اختصاص دهیم دستگاه‌های مختلف در زمینه قرآن فعالیت خاص خودشان را دارند اما فعالیت‌های اوقاف بسیار چشمگیر است.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به مأموریت‌های اوقاف گفت: برگزاری مسابقات اوقاف از مرحله شهرستانی تا بین‌المللی از جمله این مأموریت‌هاست علاوه بر آن اوقاف در ستاد عالی هماهنگی مسابقات بر بیش از یک‌صد مسابقه که تا سطح ملی برای گروه‌های طلاب، دانشجویان، بزرگسالان، دانش‌آموزان و کارکنان برگزار می‌شود نظارت می‌کند.
وی تأکید کرد: در واقع اوقاف بر تمام مسابقاتی که تا مرحله ملی پیش می‌روند نظارت دارد و حتی بر مسابقات نهادهای غیردولتی مانند مناطق آزاد و شرکت‌های مختلف نظارت دارد. هزینه‌ مسابقات قرآن اوقاف بیش از بودجه‌ای است که منشور توسعه قرآن اختصاص می‌دهد سال گذشته 200 میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی تصویب شد اما 10 میلیارد تومان تخصیص یافت.
رئیس کل مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه کل کشور ادامه داد: مسابقات قرآن رویدادی تبلیغی ترویجی است و برای اینکه خروجی مناسب داشته باشد باید مردم را برای حضو در آن تشویق کرد برای این کار باید فعالیت رسانه‌ای و تبلیغی بیشتری انجام شود.
وی گفت: سال 75 تشکیل ستاد هماهنگی مسابقات قرآن اوقاف از جانب مقام معظم رهبری به هیئت دولت ابلاغ شد، سال 76 دولت این طرح را ابلاغ و سال 86 نیز مجدداً ابلاغ کرد و سال 88 منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی تصویب شد، ستاد هماهنگی مسابقات قرآن دارای 5 کمیته فعال؛ طرح و برنامه، مسابقات، فنی و علمی، ارزیابی و نظارت و بین‌المللی با ریاست سازمان اوقاف دارد. 
حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: ستاد هماهنگی مسابقات قرآن باید در شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شود و امیدواریم استان مرکزی جزو پیشگامان این ستاد باشد سال گذشته مسابقات بین‌المللی طلاب، بانوان، دانش‌آموزی و روشندلان را با حضور 400 میهمان خارجی برگزار کردیم رویکرد اوقاف در مسابقات تعامل با دستگاه‌های اجرایی است.
وی ادامه داد: انسجامی که امروز در حوزه فعالیت‌های قرآنی شکل گرفته است در عرصه سیاست، فرهنگ و صنعت نیز نیاز است سال گذشته بخشی از بودجه‌های قرآنی صرف موازی کاری شد که با توافق اوقاف با آموزش‌وپرورش در واگذاری بخش شکوفه‌های اوقاف به آموزش‌وپرورش از این موازی کاری جلوگیری شد، اوقاف متصدی یک مسابقه نیست بلکه ساماندهی مسابقات کشور را بر عهده دارد و در این کار به دنبال اتحاد رویه است.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به ستاد توسعه موقوفات قرآنی اوقاف گفت: در 5 استان، کمیته مشترک موقوفات قرآنی به صورت منفعتی تشکیل شده است. در حوزه موقوفات قرآنی وضعیت مناسبی نداریم کمتر از 2 درصد موقوفات به قرآن اختصاص دارد موقوفات خوبی در حوزه بهداشت و آموزش عمومی داریم به نحوی که 80 درصد زیرساخت‌های بهداشتی و 50 درصد زیرساخت‌های آموزش عمومی با موقوفات قابل تأمین است.
وی تأکید کرد: باید در حوزه قرآن نیز شاهد افزایش موقوفات باشیم در همین راستا هر استان باید تا پایان سال، 10 موقوفه قرآنی ثبت کند تا در 10 سال آینده بتوانیم بخش عمده موقوفات را به قرآن اختصاص دهیم.
رئیس کل مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه کل کشور در پایان گفت: اوقاف پرچمدار جریان حفظ قرآن است، سال گذشته 8 هزار مربی تربیت شد در حوزه حفظ مجازی نیز 40 هزار نفر مشغول هستند برای اعتلای فعالیت‌های قرآنی باید بخشی نگری را کنار بگذاریم چراکه تنها قرآن است که می‌تواند ما را در برای هجمه نرم دشمن محافظت کند.
یادآور می‌شود: در پایان این مراسم حجت‌الاسلام حسینخانی به عنوان رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی معارفه شد.
captcha