اختصاص بیش از 50 درصد تسهیلات گردشگری کشور به خراسان رضوی
کد خبر: 3615094
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳

اختصاص بیش از 50 درصد تسهیلات گردشگری کشور به خراسان رضوی

گروه فرهنگی: مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از 50 درصد تسهیلات گردشگری کشور به خراسان رضوی اختصاص یافته است، گفت: مقصد بیشتر گردشگری خارجی و داخلی، خراسان رضوی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ظهر امروز، 12 تیرماه، در سالن اجتماعات هتل پردیسان مشهد برگزار شد. 
در این جلسه از زحمات مدیرکل سابق حسین زارع صفت، تشکر و قدردانی شد و محمد رحیم رهنما به عنوان مدیرکل جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی معرفی شد.
در ابتدای مراسم، حسین زارع‌صفت، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، اظهار کرد: مسئولیت‌ها، اختیارات و پست‌ها امانت الهی و فرصتی برای خدمت است؛ کسی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد باید به طور صحیح و کامل انجام وظیفه کند.
وی، مهم‌ترین شاخصه‌ مدیریت اسلامی را برخورداری از ارزش‌های الهی و انسانی عنوان کرد و گفت: مسئولیت و فرصت خدمت، لطف الهی است و بزرگ‌ترین افتخار، خدمتگزاری است و چه خدمتی بالاتر از خدمت به زائران امام رئوف.
زارع‌صفت ابراز کرد: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب باید مسیر رو به رشدی داشته باشیم چراکه این فرصت برای تجربه کردن نیست؛ با توجه به منابع محدود و شرایطی که ما را احاطه کرده و به ویژه نیاز کشور باید روندی رو به رشد داشته باشیم.
مدیرکل سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: میراث فرهنگی، سازمانی ادغامی با مأموریت‌های زیاد و ساختاری است که باید برای توسعه آن تلاش بیشتری صورت گیرد.
اختصاص بیش از 50 درصد تسهیلات گردشگری کشور به خراسان رضوی
وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد تسهیلات گردشگری کشور به خراسان رضوی اختصاص یافته است، گفت: مقصد بیشتر گردشگری خارجی و داخلی، خراسان رضوی است.
وی با بیان اینکه خراسان، استانی متنوع و پرجاذبه با تاریخ کهن است، ابراز کرد: در واقع خراسان مینیاتور ایرانی است و ایران بدون خراسان شناخته نمی‌شود.
وی گفت: در سند آمایش و توسعه، مهم‌ترین ظرفیت‌ها به گردشگری اختصاص یافته است. طی 25 ماه خدمت، تلاش شد از ظرفیت‌های نخبگان و دانشگاهیان حداقل استفاده شود و با بهره‌‌مندی از بدنه ساختاری و سازمانی با محوریت اصلی بخش خصوصی، بتوانیم طوری عمل کنیم که از پس همه مأموریت‌های سازمان برآییم.
وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی مجموعه‌ای همانند چاه نفتی برای کل کشور است، ابراز کرد: تنوع اقلیمی و قومی، سابقه تاریخی و ظرفیت‌هایی که در عرصه گردشگری وجود دارد، به عنوان حلقه مکمل زیارت و گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: صنایع دستی از جمله موضوعاتی است که می‌تواند دغدغه اصلی جامعه را در خصوص اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی کم کند. استان خراسان، استانی است که در 70 رشته صنایع دستی دارای ظرفیت است و در 20 رشته قابلیت محلی و بومی دارد لذا در همین راستا مشهد توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها معرفی شده است.
همچنین در این مراسم محمد رحیم رهنما، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: سازمان میراث سه ضلع جدانشدنی دارد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بنابراین باید با نگاه جامع و ترکیبی به این سازمان نگاه کرده و از همه توان و ظرفیت‌ها برای رشد سازمان بهره ببریم.
وی ادامه داد: سعی ما بر این است که از کمک همه دستگاه‌های اداری، دولتی، خصوصی و دانشگاه‌ها و ... برای تقویت این سازمان استفاده کنیم.
رهنما با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دستگاه تولیدکننده ثروت است و باید حمایت ویژه‌ای از آن شود، افزود: در راستای حکمی که به من ابلاغ شد و تلاش بر این خواهم داشت که قانون‌مداری، برنامه‌ریزی برای آینده و مشارکت عمومی را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهم.
تقویت صنایع دستی با هدف تولید و اشتغال
وی، حفظ آثار میراث استان، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری، تقویت محورهای گردشگری توس مشهد، شاندیز و کلات، راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری در این مسیرها، تمرکززدایی و واگذاری اختیارات در حد مقبولات به سطوح شهرستانی، هوشمند کردن سازمان میراث، معرفی و ثبت آثار میراث استان در سطح جهانی، تقویت صنایع دستی با هدف تولید و اشتغال، تهیه طرح جامع گردشگری، همکاری و مشارکت با بخش خصوصی را  اقدامات عملی خود در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست.
وی شعار سازمان گردشگری را گردشگری ارزان و‌ آسان و هوشمند و پایدار عنوان کرد.
captcha