تنها 5 درصد موقوفات در استان اصفهان، موقوفه قرآنی است
کد خبر: 3608951
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

تنها 5 درصد موقوفات در استان اصفهان، موقوفه قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: کمتر از 5 درصد موقوفات در استان اصفهان برای فعالیت‌های قرآنی است که این 5 درصد هم صرفاً برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی نیست، بلکه در راستای نیات اشخاص وقف‌کننده است.

حجت‌الاسلام حسن امیری، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: در راستای ترویج فعالیت‌های قرآنی در جمهوری اسلامی ایران، یک نهضت بزرگی اتفاق افتاد و آن، ترویج و گسترش چشم‌گیر فعالیت‌های قرآنی بود که این خود از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.
وی افزود: یکی از اقدامات مهم در جمهوری اسلامی ایران برای ترویج فعالیت‌های قرآنی، برگزاری مسابقات داخلی و بین‌المللی قرآن می‌باشد که از اول انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.
معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد قرآن و عترت در کشور،  بیان کرد: در این نمایشگاه‌ها، دستاوردهای قرآنی در زمینه‌های مختلف را به نمایش گذاشته شده است. در واقع نمایشگاه‌های قرآن و عترت بستر و فرصت خوبی است تا از این طریق خلاقیت‌ها و استعدادهای موجود در زمینه فعالیت‌های قرآنی را معرفی کرد، زیرا این مهم در تبادل افکار،  نظرات  و پردازش طرح‌ها و ایده‌های قرآنی تاثیر گذار است.
حجت‌الاسلام امیری در خصوص تاثیر فعالیت‌های قرآنی نظیر مسابقات و نمایشگاه‌های قرآنی در کاهش جرائم اخلاقی و بزهکاری در جامعه،  افزود: عامل مهم بروز مشکلات امروز جامعه دوری از معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) است و ما اگر بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را در جامعه، خانواده و درتمامی شهرها  و روستاها نهادینه کنیم، شاهد کاهش بسیاری از جرائم اخلاقی خواهیم بود، زیرا که خود قرآن شفا و نسخه‌ای برای آرامش جامعه می‌باشد. قرآن عامل اتحاد جامعه اسلامی و می‌تواند قلب‌ها را در جامعه اسلامی به همدیگر نزدیک کند، اما مشکل بزرگ امروز جامعه ما، دوری از معارف قرآنی است.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ منعقد شده بین اداره‌کل اوقاف استان  و سازمان زندان‌های استان برای ترویج فعالیت‌های قرآنی در زندان‌ها، گفت: در واقع هدف این است کسانی که به دلیل دوری از معارف قرآن، اکنون در زندان هستند، اسباب نجات‌شان با قرآن فراهم شود و ما عزیزانی داشتیم که در زندان با قرآن آشنا شدند و آشنایی با قرآن باعث شده آنها به آغوش جامعه بازگردند و امروز خود از  مربیان و مروجان قرآن هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات کشور در حوزه قرآنی بسیار ناچیز است، تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در حوزه فعالیت‌های قرآنی یک تغییر بزرگ به وجود بیاید، باید به یک تفکر واحد و اتفاق نظر برسیم. نهادهای فعال قرآنی در سطح کشور  باید به این هدف واحد برسند که بهترین راه برای برون رفت از ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح جامعه که امروز ما شاهد آن هستیم، متوسل شدن به قرآن است و اگر ما بتوانیم سبک زندگی قرآنی را در خانواده‌ها نهادینه کنیم کمتر شاهد، ناهنجاری در جامعه خواهیم بود.
وی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی در جامعه، گفت: در این خصوص چشم انداز و برنامه‌های خوبی خواهیم داشت که یکی از این چشم اندازها، رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه  فعالیت‌های قرآنی است که باید اجرایی شود و دیگر اینکه در این زمینه باید شرح وظایف هر ارگان و دستگاه فعال قرآنی مشخص گردد و برنامه‌های مدونی برای نشر فرهنگ قرآن ارائه و ابلاغ شود.  
امیری در خصوص ارزیابی فعالیت‌های قرآنی در دولت یازدهم و مقایسه آن با دولت‌های قبل تصریح کرد: در دولت یازدهم یکسری از فعالیت‌های قرآنی انجام شد ولی هنوز بسیاری از کارها انجام نشده است. در حوزه قرآنی عقب افتادگی تاریخی عجیبی داریم و به نظر من در دولت‌های گذشته کارهای بهتری صورت گرفته است و آن هم  به کارگیری چهره‌های قرآنی و  توجه به فعالیت‌های قرآنی در بدنه آموزش و پرورش بود.
وی در ادامه به موقوفات قرآنی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: کمتر از 5 درصد موقوفات در استان اصفهان برای فعالیت‌های قرآنی است که این 5 درصد هم صرفا برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی نیست، بلکه در راستای نیات اشخاص وقف کننده است.
معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: نیات مذهبی در سطح استان ۵۹ درصد است که از این ۵۹ درصد فقط 11درصد آن مربوط به موقوفات قرآنی است.
وی افزود: از مجموع درآمد موقوفات استان اصفهان،  18 درصد مذهبی و  تنها 2 درصد آن مربوط به قرآن است.
حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه از مجموع موقوفات مذهبی استان استان اصفهان 70 درصد برای برگزاری عزاداری امام حسین(ع) است، گفت: از مجموع موقوفات استان اصفهان، 19درصد مربوط به امور اجتماعی، 17درصدخیریه، 3درصد مربوط به مدارس علمیه و 2 درصد مربوط به عتبات و عالیات است.
وی تصریح کرد: پایین بودن سطح موقوفات قرآنی در استان اصفهان، زیبنده یک استان قرآنی همچون اصفهان با این پیشینه تاریخی و مذهبی نیست، برهمین اساس امسال تلاش داریم با برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجم و برگزاری جلسات مختلف و همچنین همکاری با نهادها، موسسات و رسانه‌های مختلف و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و مشاوره‌ای در سطح استان، بتوانیم گام‌های اساسی در راستای گسترش فرهنگ موقوفات قرآنی برداریم.
وی با اشاره به اینکه رویکرد اداره کل اوقاف استان اصفهان در چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، توجه به مسئله مهم «وقف قرآن» است، گفت: در این زمینه با یک رویکرد جدید وارد شدیم که هر فرد با یک جلد قرآن بتواند واقف شود، به طوری که امسال در  این نمایشگاه، 11 هزار جلد قرآن به بهای۶ هزار تومان عرضه شده است که هر فرد با یک جلد قرآن کریم بتواند واقف شود و نیت و محل وقفش را نیز مشخص کند.
captcha