طرح ملی شوق تلاوت در داخل کشور به ثبات نرسیده است/ بین‌المللی شدن گام بعدی
کد خبر: 3607519
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

طرح ملی شوق تلاوت در داخل کشور به ثبات نرسیده است/ بین‌المللی شدن گام بعدی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر طرح ملی شوق تلاوت در رابطه با آخرین وضعیت این طرح و بحث بین‌المللی شدن آن که مخاطبش نوجوانان نخبه قرآنی هستند، بیان کرد: در ابتدا باید این طرح در داخل کشور به ثبات برسد تا ما قدم بعدی را در بحث بین‌المللی کردن آن برداریم.

حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی شوق تلاوت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در رابطه با آخرین وضعیت  طرح ملی شوق تلاوت و بحث بین‌المللی کردن این طرح که مخاطبان آن نخبگان قرآنی هستند، بیان کرد: در ابتدا باید این طرح در داخل کشور به ثبات برسد تا ما قدم بعدی را در بحث بین‌المللی کردن آن برداریم.
وی با بیان اینکه تنها اجرا شدن این طرح در چند کشور، کیفیت نخواهد داشت، افزود: بعد از چهار سال اجرای این طرح در کشور نتوانستیم یک ستاد دائمی و مشخص داشته باشیم، زیرا بودجه، امکانات و برنامه مشخصی نداریم و هنوز این طرح در کشور تثبیت نشده است.
دبیر طرح ملی شوق تلاوت در همین زمینه اضافه کرد: سال گذشته سایر برنامه‌های این طرح را اعلام کردیم اما برنامه‌ها با 60 درصد مشکل اجرا شد به همین دلیل باید نگران اجرای برنامه‌های سال آینده باشیم.
مقدم‌کیا ادامه داد: ما منتظر هستیم این طرح در کشور ملی شود، وقتی چنین اتفاقی رخ دهد طرح ملی شوق تلاوت خود به خود بین‌المللی خواهد شد و لازم نیست ما فعالیت خاصی را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در کشور با مشکلاتی مواجه است، ابراز کرد: فضای قرآنی برخلاف سایر فضاهای کاری دیگر درآمدزایی ندارد و خرج‌کرد یک‌طرفه‌ای بدون بازگشت دارد.
دبیر طرح ملی شوق تلاوت همچنین با اشاره به اینکه رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت دو سال است که برگزار می‌شود، عنوان کرد: تلاش بر این است که هر سال که در توانمان باشد این مسابقات را برگزار کنیم و تاکنون هم خروجی‌های خوبی از این رقابت‌ها شاهد بودیم، امسال هم چند برنامه داریم که هنوز تصویب نشده‌ است.
وی در ادامه بیان کرد: برگزاری این مسابقات از دو سال گذشته آغاز شده است و همه متسابقان براساس توانمندی خود در سطوح مختلف سطح‌بندی می‌شوند تا رشد آن‌ها بهتر نمایان شود، همچنین اتفاق دیگر برای رقابت‌های سال جاری این است که مرحله نیمه‌نهایی از جهت مکان، دیگر جزیره کیش نخواهد بود و به مکان دیگری انتقال خواهد یافت.
مقدم‌کیا با بیان اینکه طی دو سال گذشته رقابت‌های شوق تلاوت در جزیره کیش برگزار شد، اضافه کرد: این طرح ملی در مشهد فرهنگ‌سازی شده‌ است و لذا لازم است که در کل کشور هم این رخداد مورد توجه قرار گیرد که این اتفاق جز با همبستگی انجام نمی‌شود.
این فعال قرآنی با بیان اینکه باید از کلیه ظرفیت‌های مشهد و کشور در راستای ترویج فرهنگ قرآن و از جمله این طرح قرآنی ویژه نوجوانان نخبه استفاده کنیم، افزود: در مشهد این اتفاق شدنی است ما عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان را هم در همسایگی خود داریم و به‌راحتی می‌توانیم این فرهنگ را جهانی و به دنیا انتقال دهیم.
وی با اشاره به اینکه مشهد از نظر پتانسیل‌های قرآنی بسیار غنی است و ما در مشهد باید روی کارهای قرآنی حساس باشیم، ابراز کرد: ما قرآنیان باید مدیریت و علم قرآنی شهر و استان را در دست بگیریم و به دنبال رفع عیب‌های کارهای قرآنی باشیم چون با این پتانسیلی که داریم، می‌توانیم حتی در سطح جهانی هم فعالیت قرآنی داشته باشیم.
دبیر طرح ملی شوق تلاوت با اشاره به اینکه قرآن یک معجزه است، تشریح کرد: حتی با این پتانسیلی که در شهر مشهد وجود دارد، می‌توان مثلا به چند قاری مأموریت داد تا به خارج کشور بروند و فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای انجام دهند که این امر با برنامه‌ریزی محقق می‌شود.
captcha