طنین بوی جماران در فضای نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3605444
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶

طنین بوی جماران در فضای نمایشگاه قرآن

گروه سیاسی: غرفه «یاد امام و یاران» توانسته با ارائه تصویر و نمایی از حسینیه جماران ساده‌زیستی و معنویت امام خمینی(ره) را به نمایش بکشد.

«خیابان یاسر، خیابان حسنی‌کیا، خیابان جماران»؛ اینجا نشانی محل خاصی در منطقه یک شهرداری تهران نیست؛ بلکه بخشی از بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. محلی برای خاطره‌بازی مردم انقلابی با یاد خالق معجزه قرن، روح‌الله الموسوی الخمینی.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با دیدن نام جماران بر روی دیوار کاهگلی طراحی شده در ابتدای محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن، بی‌شک تنها نامی که در اذهان متجلی می‌شود نام بزرگی است که تاریخ را دگرگون ساخته است. قلب تاریخ در میان دیوارهای ساده و به دور از تشریفات می‌تپید. زمانی که روح الله قامت می‌بست و لرزه بر اندام شیاطین و مستبدین می‌انداخت و این شکوه و جلال را نداشت، مگر به تأسی از مفاهیم عمیق قرآنی. و امروز این دیوارهای کاه‌گلی نمادین این بخش از نمایشگاه را جمارانی کرده است.
امسال برای اولین بار است که بخش «یادمان امام و یاران» به نمایشگاه قرآن آمده که بهانه این حضور، همزمانی ایام ارتحال امام خمینی(ره) با ایام ماه مبارک رمضان و برپایی نمایشگاه قرآن است. این بهانه، بهانه مبارکی بود تا آنان که دل در گرو امام و انقلاب و نظام اسلامی دارند، بار دیگر بر گلیم‌های جماران نمازی به پا دارند و سخنان امام خود را در آثار و مکتوبات‌شان بازخوانی کنند.
محمدهاشم مصاحب، مسئول غرفه یادمان امام و یاران برپایی این غرفه را کار مشترکی از ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌کند؛  طرحی که قرار است یاد امام را در دل‌های قرآنیان و مؤمنان تداعی کند. در این مسیر «جماران» نمادی کامل از ساده‌زیستی و معنویت امام خمینی (ره) است.
وی در این رابطه می‌گوید: در این غرفه از همان نمادها و نشانه‌های جماران استفاده کردیم و در اطراف غرفه نیز کوچه‌پس‌کوچه‌های منتهی به جماران را طراحی کردیم که حال و هوای این فضا برای بازدیدکنندگان تداعی شود.
وی می‌افزاید: در این غرفه سیر مبارزات حضرت امام (ره) تحت عنوان تصویر آفتاب به نمایش کشیده شده است.
بازدیدکنندگان این غرفه که کفش‌ها را به احترام جماران از پای درمی‌آورند، دقایقی را برای تماشای تصاویر و آثار حضرت امام می‌گذرانند و حتی به یاد جماران، نماز مغرب و عشای خود را در آنجا به جا می‌آورند.
مصاحب در این رابطه می‌گوید: در این مجموعه از گلیم‌های حسینیه جماران استفاده شده و همچنین محل جلوس حضرت امام در حسینیه طراحی شده است به همین دلیل مردم مشتاق حضور در این بخش هستند و واکنش‌‌های جالبی را از بازدیدکنندگان مشاهده کرده‌ایم.
در کنار فضای موسوم به حسینیه جماران، سه غرفه دیگر نیز در این بخش طراحی شده؛ غرفه‌هایی که سه تن از یاران شاخص و انقلابی و قرآنی امام(ره) می‌پردازد.
قطعاً اولین یار و همراه امام که جزو فعالان و مفسران قرآن نیز محسوب می‌شد، حاج مصطفی خمینی بود که از همان لحظات اولیه نهضت امام، با ایشان بودند. این همراهی ورای ارتباط فرزند و پدری بود و حاج مصطفی همچون سربازی در رکاب بنیانگذار کبیر انقلاب بود.
مسئول غرفه یادمان امام و یاران در مورد این غرفه می‌گوید: با توجه به فرارسیدن چهلمین سالگرد شهادت حاج مصطفی خمینی، غرفه ای را به معرفی ایشان و آثارشان در نظر گرفته‌ایم؛ حاج مصطفی در دوران حضورشان در نجف مجموعه تفسیری را به یادگار گذاشتند که با جمع‌آوری تقریراتشان 5 جلد گردآوری و به زبان عربی منتشر شد که بعدها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.
وی تأکید می‌کند: به اعتبار تأییدات روحانیونی که اهل مطالعه و تحقیق هستند، این مجموعه جزو غنی‌ترین تفاسیر است و اگر حاج مصطفی فرصت پیدا می‌کردند این تفسیر را کامل کنند، قطعاً تفسیری همطراز تفسیر المیزان می‌شد.
وی همچنین می‌گوید: غرفه دیگری که در این بخش تعبیه شده، مربوط به آیت‌‌الله واعظ‌‌زاده خراسانی است که از مفسران و فعالان قرآنی بودند که سال‌های مدیدی در حوزه قرآن فعالیت داشتند و مجموعه دست‌نوشته‌ها و فعالیت‌های قرآنی ایشان در این غرفه به تصویر کشیده شده است.
آخرین غرفه نیز مربوط به «سیاستمدار مفسر» است؛ شخصیتی مبارز، انقلابی، سیاستمدار و البته از مفسران برجسته‌ای که آثار وی در حوزه قرآنی ماندگار خواهد بود.
مصاحب در مورد غرفه مربوط به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید: در این غرفه به معرفی تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن که از آثار برجسته آیت‌الله هاشمی است، پرداخته می‌شود. همچنین مجموعه عکس‌ها و فعالیت‌های قرآنی ایشان به نمایش گذاشته شده است. یکی از جالب‌ترین مواردی که تصاویر و فیلم آن به نمایش گذاشته شده ثبت تاریخی فدک توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که در جریان سفر تاریخی‌شان به عربستان اتفاق افتاد.
غرفه «یادمان امام و یاران» قطعاً یکی از خاطره‌انگیز‌ترین قسمت‌های بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.
captcha