اجرای طرح «یاوران واقفین خیراندیش» از عید تا عید در شیراز/ فرهنگ وقف نباید تخریب شود
کد خبر: 3599382
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳

اجرای طرح «یاوران واقفین خیراندیش» از عید تا عید در شیراز/ فرهنگ وقف نباید تخریب شود

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز از اجرای دومین طرح دوره طرح «یاوران واقفین خیراندیش» از نیمه شعبان تا عید فطر در این ناحیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام سیدنورالدین صمدانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز امروز، 24 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از اجرای دومین دوره طرح «یاوران واقفین خیراندیش» در شیراز خبر داد و گفت: این طرح به‌همت اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز همانند سال گذشته اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینكه در این طرح چندین هدف را دنبال می‌كنیم، افزود: حفظ و صیانت از موقوفات یكی از كارهای مهمی است باید انجام دهیم و در این راستا اسناد و اجاره‌ها را باید به روز كنیم و به همین دلیل مستأجرین خود را نسبت به این كار تشویق می‌كنیم.

صمدانی اظهار كرد: اهالی وقف و همچنین مردم اطلاعات دقیقی از نحوه عملكرد موقوفات و اوقاف ندارند، لذا ما در اجرای این طرح تلاش می‌كنیم تا مستأجران را با نحوه عملكرد خود و همچنین فرهنگ وقف آشنا كنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز، یكی دیگر از اهداف این طرح را اجرای امینانه نیات واقفان عنوان كرد و گفت: این مسئله یكی از اصول اساسی كار ماست لذا در طول سال هزینه‌های زیادی را برای اجرای نیات واقفان انجام می‌دهیم، به عنوان مثال برای جشن‌های نیمه شعبان حدود 30 میلیون تومان را از محل اجرای نیات واقفین برای برپایی جشن‌ها و اطعام مستمندان هزینه كردیم.

وی با بیان اینكه در سال گذشته اداره اوقاف ناحیه یك شیراز یك میلیارد ریال را برای اجرای نیات واقفین هزینه كرده است، گفت:‌ طرح «یاوران واقفین خیراندیش» از روز گذشته، 23 اردیبهشت‌ماه همزمان با جشن نیمه شعبان آغاز به كار كرده و تا عید سعید فطر امسال ادامه خواهد داشت و مستأجران موقوفات می‌توانند با مراجعه به اداره اوقاف ناحیه یك شیراز از تسهیلات اجرای این طرح بهره‌مند شوند.

صمدانی گفت: محدوده اجرای این طرح نیز رقبات و موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی است كه موقوفه متصرفی نظیر صاحبدیوانی، حاج رمضان و غیره و موقوفه غیرمتصرفی مانند آقاباباخان، حاج قوام، عباسی‌علی عطار، میرزا علی عطار و غیره هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز با تصریح اینكه در این طرح یكسری تشویق‌ها و تسهیلاتی به مستأجران موقوفات اعطا می‌شود، گفت: محاسبه كلیه اجور معوقه و آتی و پذیره‌ها بر اساس قیمت كارشناسی سال گذشته تا پایان طرح مذكور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در راستای اجرای این طرح، تقسیط پذیره‌های اولیه و طبقات بر اساس بخشنامه‌ها، برخورداری از مزایای دنیوی و اخروی و اعطای تخفیف 20 درصدی از دیگر مزایای این طرح است به عبارت دیگر در راستای اجرای این طرح حدود 40 درصد تخفیف به مستأجران موقوفات اعطا می‌شود.

صمدانی، اعطای بسته‌های فرهنگی و اقلام ویژه و شركت در مراسم قرعه‌‌كشی را از دیگر مزایای مشاركت در طرح مذكور عنوان كرد و گفت:‌ در پایان این طرح به 25 نفر از شركت‌كنندگان این طرح به قید قرعه سفر به مشهد مقدس و به 14 نفر سفر به كربلای معلی را اهدا خواهیم كرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز در ادامه با تأكید بر اینكه ما هیچ بودجه‌ای اضافه خرج نمی‌كنیم و دقیقاً نیات واقفین را اجرا می‌كنیم، به برخی از موقوفات برجسته این بخش اشاره كرد و گفت: سال گذشته از محل موقوفه آقاباباخان 10 نفر سفر اولی را به كربلای معلی اعزام كردیم و امسال بنا داریم این تعداد را به 14 نفر برسانیم و همچنین از محل موقوفه حاج قوام سال گذشته 20 نفر به مشهد مقدس اعزام شدند و امسال این تعداد به 25 نفر خواهند رسید.

وی اظهار كرد: موقوفه آقاباباخان با 7 هزار رقبه، موقوفه حاج قوام با 4 هزار و 500 رقبه از جمله موقوفات غیرمتصرفی بزرگ این ناحیه از شیراز هستند و همچنین موقوفه صاحبدیوانی با 13 هزار رقبه از جمله موقوفه متصرفی این بخش محسوب می‌شوند.

صمدانی با بیان اینكه در سال گذشته از محل اجرای این طرح یك هزار و 850 نفر اجور خود را پرداخت كردند، گفت: همچنین در سال گذشته در 20 نقطه شیراز سوگواری امام حسین(ع) از محل اجرای نیات موقوفات این ناحیه اجرا شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یك شیراز با تصریح اینكه سند اجاره قریب 30 درصد از مستأجران موقوفات ما قطعاً تمام شده و نیاز به تمدید دارد، گفت: نكته‌ای كه در میان حائز اهمیت است، این است كه فرهنگ وقف نباید تخریب شود و اوقاف به زیر سئوال برود چرا كه این كار موجب زیر سئوال بردن فرهنگ وقف می‌شود لذا باید وقف را به عنوان یك سنت حسنه‌ای كه در كل دنیا رواج دارد، تبلیغ كنیم.

captcha