مقابله با فرهنگ غرب با تبیین فواید زندگی اسلامی
کد خبر: 3593551
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

مقابله با فرهنگ غرب با تبیین فواید زندگی اسلامی

گروه اجتماعی: مدیر مدرسه‌ علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اقدامات انجام شده در مورد تغییر سبک زندگی به زندگی اسلامی را اقناع کننده ندانست و گفت: با رصد کردن فواید زندگی اسلامی می‌توان در مقابله با فرهنگ غرب ایستادگی کرد.

سکینه بیک خور میزی نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم شرط اول این است که نسبت به سبک جدید، شناخت و آشنایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در قرآن، آیات بسیاری در مورد سبک زندگی اسلامی داریم، ولی خداوند می‌فرمایند تا خود مردم خواهان تغییر نباشند، خداوند سرنوشت آن‌ها را تغییر نخواهد داد، لذا با توجه به مشکلات فراوان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که در جامعه کنونی ما وجود دارد، باید سبک زندگی اسلامی را بشناسیم و آن را مورد مطالعه قرار دهیم تا با اصلاح خود و خانواده و نزدیکان، شاهد اصلاح جامعه نیز باشیم.
نیک، سبک زندگی اسلامی را به معنی آشنایی و عمل به قرآن، روایات و سیره‌ی اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: اگر سبکی که می‌خواهیم به آن عمل کنیم را خوب بشناسیم، برای ما تبیین شده باشد و هدف و مقصد نیز معین باشد، می‌توان فهمید که راه را درست طی کرده‌ایم ولی اگر در مورد سبک مورد نظر شناختی نداشته باشیم و مقصد و هدف، مبهم باشد به آنچه که می‌خواهیم دست پیدا نخواهیم کرد.
مدیر مدرسه‌ علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، با بیان اینکه مقصد در زندگی اسلامی باید مقصدی مومنانه و مسلمانانه باشد و این راه جز با شناخت آیات و روایات و سیره اهل بیت(ع) امکان‌پذیر نخواهد بود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نخستین شخصیتی بودند که تغییر در سبک زندگی را کلید زدند و خواستار سبک زندگی به روش اسلامی شدند، ما نیز در این راستا باید اصول مسلم در اسلام، قرآن و سنت را بشناسیم و به صورت کاربردی در زندگی پیاده کنیم.
وی در پاسخ به اینکه چه رفتار و حرکتی انجام دهیم تا سبک زندگی ما به زندگی اسلامی تغییر یابد؟ گفت: باید رفتاری مسلمانانه و مومنانه، موحدانه و اسلامی و درست داشته باشیم. بر این اساس باید روی اصل‌های ارزشی و ضد ارزشی، فضایل و رذایل، شناخت پیدا کنیم و بعد از تبیین، آن‌ها را به صورت کاربردی در زندگی پیاده کنیم.
نیک با اشاره به این مطلب که در رفتارهای فردی، باید اندیشه و افکار ما اسلامی باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال در موضوع بخشش، اگر ما نسبت به اهمیت و ارزش‌های این ویژگی اخلاقی، اطلاع و آگاهی کافی داشته باشیم، می‌توانیم آن را در زندگی خود به کار گیریم و خیلی راحت از خطاهای دیگران بگذریم.
وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم تغییری در زندگی خود ایجاد کنیم باید از خودمان شروع کنیم، ارزش‌ها و فضایل را در خود به وجود آوریم و کم کم به خانواده منتقل کنیم، همین خانواده‌ها خواهند بود که جامعه را تشکیل می‌دهند.
مدیر مدرسه‌ علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان اینکه برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، در هر زمینه باید ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را لیست کنیم و با استناد به آیات، روایات و سیره‌ی ائمه(ع)، سبک زندگی را به زندگی اسلامی تغییر دهیم، بیان کرد: با رصد کردن فواید زندگی اسلامی می‌توان در مقابله با فرهنگ غرب ایستادگی کرد، به عنوان مثال اگر کسی آگاه باشد که با محبت کردن به فرزند و همسر، می‌تواند رابطه صمیمی ایجاد کند و در راستای این رابطه صمیمی، بنیان خانواده محکم‌تری داشته باشد، این کار را انجام می‌دهد و فرصت از غربی‌ها گرفته می‌شود.
وی یکی از سبک‌های زندگی اسلامی را ازدواج آسان مطرح کرد و با بیان اینکه متاسفانه در جامعه ما این موضوع مطرح است اما کسی به آن عمل نمی‌کند، گفت: در خیلی از سبک‌های اسلامی، به لحاظ عملکرد ظاهری، غربی‌ها از ما جلوتر هستند. 
نیک در خصوص جلوتر بودن فرهنگ غرب در عمل به برخی روایات اسلامی، اظهار کرد: ما در بسیاری از موارد، منبع، سیره، سنت و آیه را داریم ولی بدان عمل نمی‌کنیم به عنوان مثال یکی از سیره‌های پیامبر(ص) اهمیت دادن به بحث نظافت و تطهیر است؛ این مسئله نه تنها خیلی مواقع در زندگی ما به آن عمل نمی‌شود بلکه حتی مورد بی توجهی هم قرار می‌گیرد، همچنین پیامبر(ص) بیشترین هزینه‌ی سالیانه خود را به عطریات اختصاص می‌دادند چرا که دوست داشتند حضور اجتماعی‌شان پسندیده باشد حال می‌بینیم گاهی در این مورد غربی‌ها به این مسئله بیشتر از مسلمانان توجه دارند.
وی با اشاره به تاکید اسلام در مورد نقش مادری عنوان کرد: اگر در خانواده‌های مسلمان، مردها و پسرها، برای مادر، ارزش‌ و قداست قائل باشند و مادر را مقدس بدانند، بنیاد خانواده تحکیم می‌یابد، با این وجود در کشور اسلامی ما به تأسی از غرب، این پای‌بندی کمتر دیده می‌شود. 
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، اقدامات انجام شده در مورد تغییر سبک زندگی به زندگی اسلامی را اقناع کننده ندانست و گفت: الگوهای فرهنگی ما یا سبک زندگی اسلامی را خوب نشناخته‌اند و یا خوب شناخته ولی به آن عمل نمی‌کنند، تعدادی از آن‌ها هم که خوب شناخته و خوب عمل می‌کنند، کم و ناشناس هستند.
نیک، نقش‌ رسانه‌ها را مهم دانست و بیان کرد: رسانه‌ها در این زمینه وظایف خطیری دارند و می‌توانند با کار کردن بر روی آیات و روایات و سیره اهل بیت(ع)، مصداق سازی کنند و مبانی را با افراد و جامعه‌ی امروزی تطبیق دهند و بسترسازی خوبی برای این تغییر به سوی اسلامی شدن داشته ایجاد کنند.
وی افزود: متولیان فرهنگ همانند اساتید حوزه و دانشگاه و مبلغان و... باید سبک زندگی اسلامی را برگرفته از آیات و روایات و سیره ائمه(ع) تبیین کرده و به مردم نشان دهند و خود نیز عامل بر این موارد باشند در این صورت است که قدرت تربیت و اصلاح خود و خانواده‌ی خود را خواهند داشت و در ادامه آن نیز، جامعه به سوی تغییر و اصلاح خواهد رفت.
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) اذعان کرد: از زمانی که مقام معظم رهبری فرمان 28 ماده خود در مورد تغییر سبک زندگی را ارائه داده‌اند، خیلی گذرا به آن نگاه شده است؛ لذا باید دولت و مجلس و قوه قضائیه که نیروهای اساسی جامعه هستند، مبانی و فرموده‌های رهبری را در دستور کار خود قرار دهند.
captcha