گزارش ایکنا از همایش دو روزه نظام سلامت در اسلام
کد خبر: 3591616
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷

گزارش ایکنا از همایش دو روزه نظام سلامت در اسلام

گروه اجتماعی: همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی پس از دو روز برگزاری، با حضور دکتر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اختتامیه همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی 31 فروردین‌ماه با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام دبیر و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در مشهد برگزار شد.
در این مراسم، از سه کتاب مقالات برگزیده همایش، پژوهش کتاب طب‌الائمه(ع) ابن بسطام و زندگی‌نامه و مجموعه آثار استاد دکتر محمدمهدی اصفهانی رونمایی شد.
این همایش در دومین روز خود به مقالات مختلفی در حوزه طب اسلامی پرداخت که از آن جمله می‌‌توان به درآمدی بر حدیث پژوهشی پزشکی توسط کاظم رحمان ستایش، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه قم اشاره کرد.
دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش، گفت: در طب مدرن برای همه افراد داروی یکسانی در نظر گرفته می‌شود، در برخی اوقات عوارض زیادی را نیز با خود به همراه دارد، اما با احیای طب سنتی مبتنی بر تنوع مزاج، می‌توان بسیاری از امراض را درمان کرد.
وی با اشاره به اینکه بهتر است طب مشرقی جایگزین واژه سنتی شود، عنوان کرد: غربی‌ها با تفاخر به دسترسی به علوم به ظاهر مدرن و با انکار سابقه و تمدن علمی مشرق زمین به ویژه تمدن ایران اسلامی، همواره به دنبال سرکوب و تضعیف ریشه‌های علمی و کم جلوه دادن این توانمندی ریشه‌دار تاریخی در مشرق زمین و میان مسلمانان بوده‌اند.
ولایتی با اشاره به اینکه بر اساس تاریخ پزشکی موجود در زمان ستارخان پزشکی به نام نظام‌الحکما اولین عمل جراحی را انجام داد، ابراز کرد: این طبیعی است که هر علمی که زمان بر آن بگذرد، مورد بازنگری قرار می‌گیرد، به عنوان نمونه نظریه بطلمیوس در نجوم و نظریه جالینوس در علم پزشکی، هر دو به نوبه خود بازنگری شده‌اند، پس بازنگری در طب به معنای ناکارآمدی آن نیست.
وی با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی تلفیقی از تمدن برگرفته از آیات و روایات و تمدن دوره مسلمان‌ها است، اظهار کرد: در عصر ساسانی در ایران، تعلیم و تعلم ویژه افراد خاص و متمول بوده است و افراد فرودست حق تعلیم و علم‌آموزی نداشتند، در حالی که با ورود اسلام تعداد علم‌آموزان در ایران روز به روز افزایش یافت و علم‌آموزی جزو افتخارات گشته و علما زینت دربار امراء شدند.
همچنین حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در همایش نظام سلامت در اسلام، گفت: در سال‌های اخیر قدم‌های خوبی برای طب سنتی برداشته شده که از شخص وزیر بابت این اتفاق تشکر می‌کنم.
حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه هنوز آن مقدار که نیاز جامعه است به موضوع طب سنتی پرداخته نشده است، عنوان کرد: برای رسیدگی به این موضوع، باید مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از جمله سازمان دادن نهاد طب سنتی و برخورد با عطاری‌های غیراستاندارد انجام شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه در حال حاضر عطاری‌ها برای مردم نسخه می‌پیچند، اظهار کرد: این در حالی است که صرف مراجعه به طبیب برخی از بیماری‌ها را به مرور درمان می‌کند.
بر اساس این گزارش، مقاله درآمدی بر فقه النظام‌ الصحه نیز توسط حجت‌الاسلام حسینعلی‌ سعدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) برای مخاطبان بازگو شد، همچنین حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در این برنامه به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه واژه طب اسلامی نیروی برآمده از تمدن اسلامی و جریان‌های افرادی مثل بوعلی است و از سوی دیگر نیز روایات معتبر ائمه معصومین(ع) است، عنوان کرد: با ورود پزشکی جدید از قرن هجدهم نظام‌های پزشکی کهن دچار تغییراتی شد، اما امروز ما بعد از انقلاب اسلامی شاهد یک جهاد علمی هستیم که باعث می‌شود تا نظریات مختلف را از حیث نوآوری و کارآمدی مورد بررسی قرار گیرند.حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه طب سنتی، شبه مرده است، زیرا فاقد تولید و توسعه دانش است، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر اقبال عمومی و فراگیر به طب سنتی زیاد شده است، ضرورت کار علمی همه جانبه در این خصوص احساس می‌شود.
قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه بر اساس مبانی نظری دو نوع علم وجود دارد که علم نافع و غیر نافع از آن جمله است، ابراز کرد: علم نافع، علم تراز در فرهنگ انقلاب اسلامی است که در اصول کافی نیز به آن توجه شده و باعث رهایی از جهل می‌شود.
در ادامه نیز حمید باقری، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران مقاله خود را در خصوص کلینی و احادیث طبی، پژوهشی در گونه‌شناسی احادیث و شناسایی منابع طبی الکافی ارائه کرد.
همچنین دکتر محمدقربان‌زاده، معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد نیز مقاله خود را درباره تحول معنایی اصطلاحات طبی روایات ارائه کرد.
مقالات دیگری در خصوص هویت و اصالت روایات طبی با رویکرد نقد بیرونی توسط یحیی میرحسینی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه میبد یزد ارائه شد و بعد از آن، موضوع نفس و بدن از دیدگاه روانشناسی فلسفی با تکیه بر حکمت متعالیه توسط حجت‌الاسلام محمدمهدی مسعودی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای حاضران ارائه شد.
در ادامه نیز، موضوع بررسی نسبت دین و پزشکی در پرتو الگوهای علم دینی با حضور حامد آرضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در قالب مقاله‌ای به مخاطبان ارائه شد.
همچنین مقاله‌ای با موضوع دین اسلام و رویکرد کل‌گرایانه به سلامت(با تأکید بر آموزه‌های رضوی) توسط ولی‌الله عباسی مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه قم ارائه شد.
در روز نخست این همایش نیز به منظور یاد و نکوداشت آثار استاد دکتر محمدمهدی اصفهانی، استاد برجسته علوم پزشکی کشور، مهدی طالب، معاون علوم پایه پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، بخشی از زندگینامه این استاد برجسته پزشکی در طب سنتی را ارائه کرد، علاوه بر این، مقاله روایات طبی، تبار و اعتبار نیز توسط حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تهران ارائه شد.
نقد علم طب در قرآن نیز توسط جعفر نکونام، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه قم و مقاله مبانی تعامل با روایات طبی، توسط حجت الاسلام دکتر علی نصیری، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علم وصنعت ارائه شد.
بنا براین گزارش، دکتر سید علی مظفرپور، عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز مقاله خود را در خصوص مکتب طب اسلامی با رویکرد اخباری‌گری و سوالات پیش رو و حجت‌الاسلام محمد باقر ملکیان، استاد حوزه علمیه قم نیز مقاله خود درباره اعتبارسنجی سندی و متنی طب‌الائمه ابن بسطام را برای مخاطبان ارائه کردند.
مقاله ترسیم جایگاه قرآن در منظومه علوم تجربی با تاکید بر علوم پزشکی و حوزه سلامت توسط قاسم دزری، عضو هیئت علمی پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی نیز در روز نخست همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی برای حاضران ارائه شد.
برگزاری پانل با موضوع اعتبارسنجی روایات طبی با محوریت رساله الذهبیه و طب الائمه در نوبت عصر همایش برگزار شد، علاوه بر این، کارگاه آموزشی با موضوع بایسته‌های حدیث‌پژوهی در برداشت از روایات طبی، با حضور حمید باقری، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دکتر میر حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه میبد یزد از دیگر برنامه‌های نخستین روز همایش نظام سلامت در اسلام بود.
captcha