قرآنی شدن محیط‌های درمانی/ از فعالیت‌های قرآنی پزشکان حمایت می‌کنیم
کد خبر: 3591603
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
حجت‌الاسلام حمید محمدی تأکید کرد:

قرآنی شدن محیط‌های درمانی/ از فعالیت‌های قرآنی پزشکان حمایت می‌کنیم

گروه اجتماعی: قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تأکید بر قرآنی شدن محیط‌های درمانی، اظهار کرد: در این راستا شورای توسعه فرهنگ قرآنی از فعالیت‌های قرآنی پزشکان حمایت می‌کند، زیرا در حال حاضر بسیاری از برترین قرآنیان کشور در جامعه پزشکی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، 31 فروردین‌ماه در همایش نظام سلامت از منظر اسلام و با تأکید بر آموزه‌های رضوی که در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، گفت: در کشور ما در حال حاضر دو سنت مدعی در حوزه طب وجود دارد که از سویی می‌توان به طب مرسوم و از سوی دیگری طب مدرن اشاره کرد.
طب اسلامی نیروی برآمده از تمدن اسلامی است
وی با تاکید بر اینکه واژه طب اسلامی نیروی برآمده از تمدن اسلامی و جریان‌های افرادی مثل بوعلی است و از سوی دیگر نیز روایات معتبر ائمه معصومین(ع) است، عنوان کرد: با ورود پزشکی جدید از قرن هجدهم نظام‌های پزشکی کهن دچار تغییراتی شد، اما امروز ما بعد از انقلاب اسلامی شاهد یک جهاد علمی هستیم که باعث می‌شود تا نظریات مختلف را از حیث نوآوری و کارآمدی مورد بررسی قرار گیرند.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه طب سنتی، شبه مرده است، زیرا فاقد تولید و توسعه دانش است، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر اقبال عمومی و فراگیر به طب سنتی زیاد شده است، ضرورت کار علمی همه جانبه در این خصوص احساس می‌شود.
علم نافع، علم تراز فرهنگ اسلامی
قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه بر اساس مبانی نظری دو نوع علم وجود دارد که علم نافع و غیر نافع از آن جمله است، ابراز کرد: علم نافع، علم تراز در فرهنگ انقلاب اسلامی است که در اصول کافی نیز به آن توجه شده و باعث رهایی از جهل می‌شود.
وی اظهار کرد: دانش پزشکی در نگاه اسلامی از جمله مهم‌ترین دانش‌های نافع است، علاوه بر این از نظر فیلسوفان، پزشکان موحدان اسلامی هستند زیرا محال است که پزشکی به درجه توحید نرسیده باشد.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه پزشکان، نظم فعال خدا را با چشمان خود می‌بینند، اظهار کرد: دانش پزشکی باید نسبت به ابعاد وجودی انسان اعم از سلامت جسمی و روحی توجه کند، در فرهنگ قرآنی خداوند دو شأن حیات‌بخشی و شفابخشی را برای قرآن ذکر کرده است.
پزشکی مظهر حیات و شفاء الهی است
قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه پزشکی مظهر حیات و شفاء الهی است، تصریح کرد: حیات حقیقی به معنای پاسخگویی به دعوت الهی است، لذا قرآن از آنجایی که باعث حیات بشری می‌شود، لقب حی دارد و هنگامی که با قرآن استخاره می‌گیریم، در واقع با یک موجود زنده مشورت می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه خداوند شافی مطلق است، ابراز کرد: خداوند قرآن را مظهر شفاء قرار داده است؛ قرآن بیماری‌های روحانی، عقلانی و جسمانی را درمان می‌کند که بیماری روحانی به معنای رفع رذیلت‌های اخلاقی، بیماری عقلانی یعنی جهالت، بیماری‌های جسمانی نیز امراض و بیماری‌ها است که همه اینها در سایه انس با قرآن درمان می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه بر این اساس پزشک مجرای تحقق حیات‌بخشی خداوند است، عنوان کرد: انس جامعه پزشکی با قرآن فواید علمی و فرهنگی بسیاری دارد که در سایه آن علم پزشکی توسعه می‌یابد، علاوه براین از بعد فرهنگی، جامعه پزشکی به برکات زیادی دست می‌یابد، از همین رو رهبری به انس پزشکان با قرآن تاکید ویژه‌ای دارد.
وی با تأکید بر قرآنی شدن محیط‌های درمانی، اظهار کرد: در این راستا شورای توسعه فرهنگ قرآنی از فعالیت‌های قرآنی پزشکان حمایت می‌کند، زیرا در حال حاضر بسیاری از برترین قرآنیان کشور در جامعه پزشکی مشغول به فعالیت هستند.
captcha