تفکر توحیدی؛ مرز بین طب قدیم و جدید
کد خبر: 3591595
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
دکتر ولایتی مطرح کرد:

تفکر توحیدی؛ مرز بین طب قدیم و جدید

گروه اجتماعی: طب قدیم قائل به وحدت و تفکر توحیدی در خالق و مخلوق در توصیف انسان و سایر موجودات زنده است که این نگاه در طب جدید وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، 31 فروردین‌ماه در همایش نظام سلامت از منظر اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی که در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، گفت: در طب مدرن برای همه افراد داروی یکسانی در نظر گرفته می‌شود، در برخی اوقات عوارض زیادی را نیز با خود به همراه دارد، اما با احیای طب سنتی مبتنی بر تنوع مزاج، می‌توان بسیاری از امراض را درمان کرد.
مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تأکید کرد: در گذشته نزدیک، واژه طب سنتی مرسوم نبود؛ به گونه‌ای که گذاشتن عنوان سنتی در کنار واژه طب موجب تهجر این علم شده و از کاربرد این علم در عصر مدرن کاسته است.
طب مشرقی جایگزین طب سنتی
وی با اشاره به اینکه بهتر است طب مشرقی جایگزین واژه سنتی شود، عنوان کرد: غربی‌ها با تفاخر به دسترسی به علوم به ظاهر مدرن و با انکار سابقه و تمدن علمی مشرق زمین به ویژه تمدن ایران اسلامی، همواره به دنبال سرکوب و تضعیف ریشه‌های علمی و کم جلوه دادن این توانمندی ریشه‌دار تاریخی در مشرق زمین و میان مسلمانان بوده‌اند.
ولایتی با اشاره به اینکه بر اساس تاریخ پزشکی موجود در زمان ستارخان پزشکی به نام نظام‌الحکما اولین عمل جراحی را انجام داد، ابراز کرد: این طبیعی است که هر علمی که زمان بر آن بگذرد، مورد بازنگری قرار می‌گیرد، به عنوان نمونه نظریه بطلمیوس در نجوم و نظریه جالینوس در علم پزشکی، هر دو به نوبه خود بازنگری شده‌اند، پس بازنگری در طب به معنای ناکارآمدی آن نیست.
علما زینت دربار امراء بودند
وی با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی تلفیقی از تمدن برگرفته از آیات و روایات و تمدن دوره مسلمان‌ها است، اظهار کرد: در عصر ساسانی در ایران، تعلیم و تعلم ویژه افراد خاص و متمول بوده است و افراد فرودست حق تعلیم و علم‌آموزی نداشتند، در حالی که با ورود اسلام تعداد علم‌آموزان در ایران روز به روز افزایش یافت و علم‌آموزی جزو افتخارات گشته و علما زینت دربار امراء شدند.
رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کتاب طب نیست، بنابراین نام‌گذاری همایشی با عنوان طب و قرآن صحیح نیست، ابراز کرد: قرآن کتاب طب و نجوم و ریاضی نیست، اما هرگاه به قرآن مراجعه کنید، می‌بینید با آخرین علوم روز در هر زمینه‌ای مطابقت دارد.
کتابخانه‌های غنی در سراسر ملل اسلامی در حوزه‌های مختلف علم
وی با تاکید بر اینکه وجود کتابخانه‌های بسیار غنی در سرتاسر ملل اسلامی نشان‌دهنده توجه مسلمان به علم‌آموزی است، اظهار کرد: اسلام، مردم را تشویق به علم‌آموزی کرد و آن را از انحصار افراد خاص درآورد و به عموم جامعه تعمیم داد و پیامبر(ص) قرآنی آورد که قسمش به علم و قلم است.
ولایتی با اشاره به اینکه غربی‌ها منکر ریشه و عقبه فاخر علمی اسلام شدند، تصریح کرد: این در حالی است که تا اوایل قرن بیستم کتاب قانون ابوعلی سینا در دانشگاه مون پلیه فرانسه تدریس می‌شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از معضلات طب را علم جدید نمی‌تواند حل کند، زیرا انسان یک کل تفکیک‌ناپذیر به عنوان یک موجود زنده و دارای مزاج‌های اربعه و روح است.
طب قدیم قائل به وحدت و تفکر توحیدی است
وی اضافه کرد: طب قدیم قائل به این وحدت و تفکر توحیدی در خالق و مخلوق در توصیف انسان و سایر موجودات زنده است که این نگاه در طب جدید وجود ندارد.
ولایتی افزود: استفاده از هر دارویی در طب جدید بیش از یک حدی عوارض جبران‌ناپذیر دارد، با این حال مدام از طب مشرق زمین ایراد می‌گیرند، مگر علم طب جدید کم اشکال دارد؟ تحقیقات و آمار نشان می‌دهند که تعداد موارد مداخلات مضر اطباء در درمان بیماری‌ها، بیش از موارد مداخلات مفید آنان است.
وی توجه به طب اسلامی را حلال بسیاری از مشکلات درمانی توصیف و بیان کرد: احیاء طب اسلامی و سنتی مبتنی بر تنوع مزاجی و وحدت در طبیعت انسان، حیوان، گیاهان و جمادات است که می‌تواند در بسیاری از امراض کارگشا باشد.
ولایتی با تاکید بر اینکه فطرت همه افراد به طب سنتی متمایل است، گفت: به همین دلیل طب سنتی در تمام نقاط دنیا وجود دارد و شمار زیادی از مردم به آن روی می‌آورند.
وی به ایرادهای جدی طب جدید اشاره و بیان کرد: طب جدید اشکالات زیادی دارد و پزشکان نیز معتقدند بیش از 90 درصد مرض‌ها به خودی درمان می‌شوند و نیازی به دخالت پزشک ندارد، اما با این حال کسی نمی‌گوید که به دکتر نروید.
وی با تاکید بر اینکه طب اسلامی در عین راحتی برای تجویزکنندگان آن نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی دارد، افزود: هرکس نمی تواند مبادرت به انجام این طب کند و همین روش که بعد از پزشکی عمومی، تخصص طب سنتی را دریافت می‌کنند، بهترین راهکار است.
captcha