تعاریف سه‌گانه از طب اسلامی
کد خبر: 3591438
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

تعاریف سه‌گانه از طب اسلامی

گروه اجتماعی: مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش نظام سلامت در اسلام به سه تعریف از طب اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، صبح امروز، 30 فروردین‌ماه در همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی، با تاکید بر وظایف وزارت بهداشت، بیان کرد: هرجا صحبت از درمان بوده و قرار است مداخله‌ای در درمان مردم صورت بگیرد، مسئولیتش با وزارت بهداشت است.
وی با اشاره به کلام امام خمینی(ره)، افزود: از آنجا که قوانین ما برگرفته از مبانی فقهی ما است، هرکس خلاف قانون انجام دهد مرتکب فعل حرام شده است یعنی کسی که از چراغ قرمز عبور می‌کند کار خلاف قانون انجام داده و چون خلاف قانون است پس خلاف شرع بوده و حرام است، آن چیزی که در قانون گفته شده این است که اگر طبیب حاذق، قصوری در امر درمان مرتکب شود، ضامن بیمار است چه برسد که آن فرد طبیب هم نباشد.
 خدادوست با بیان اینکه طب اسلامی دارای سه تعریف است، اضافه کرد: یک تعریف طب سنتی این است که بگوییم همان طب اسلامی است زیرا اوج شکوفایی طب سنتی ایرانی در دوران اسلامی بود و این امر به دوره تمدن اسلامی برگشته و همان طب اسلامی است.
وی افزود: رویکرد دیگر این است که اگر رعایت حلال و حرام خدا را کنیم، اسلامی می‌شود و از سوی دیگر به دلیل تنوع ابعاد وجودی انسان طبیعتا از ظرفیت دین و اسلام که کامل‌ترین دین است، می‌توان برای سایر ابعاد وجودی انسان علی‌الخصوص بعد معنوی استفاده کرد، ما متاسفانه این را در حاشیه قرار می‌دهیم، رویکرد سوم استفاده از مجموعه روایات و احادیثی بوده که از معصومین به جا مانده است.
 خدادوست عنوان کرد: در الهی بودن علومی که برگرفته از مبانی فقهی است مانند اخلاق و حقوق، کسی تردیدی ندارد، اما تردید از اینجا پیش می‌آید که بگوییم فیزیک، شیمی، ریاضی و انرژی هسته‌ای الهی است یا خیر؟
 وی عنوان کرد: الهی یا غیرالهی بودن علوم برمی‌گردد به فلسفه آن علم و فلسفه هر علم مبتنی بر نگرش و جهان‌بینی است، یعنی اگر جهان‌بینی ما توحیدی باشد تمام علوم ما توحیدی است و این کاملا عقلانی است.
 مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت ادامه داد: انرژی هسته‌ای زمانی اسلامی می‌شود که در جهت سلامتی و پیشرفت جامعه استفاده شود نه کشتار مردم.
 خدادوست دینی بودن یک علم را منفک از نقلی بودن آن دانست و اظهار کرد: اگر مبنای دینی بودن یک موضوع را نقلی بودن آن بگیریم، خیلی دچار مشکل می‌شویم زیرا از بسیاری از نظام‌های اجتماعی ما مانند تامین اجتماعی، بورس، بانک و ... نقلی نداریم، از طرفی دیگر همه علوم تفسیر فعل خدا است؛ حال چطور ما طب سنتی را به واسطه احادیث معصومین می‌گوییم اسلامی است، اما فعل خدا اسلامی نیست؟ اینکه اولی‌تر است.
مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه باید روایات از حیث سندیت نیز معتبر باشند، افزود: اگر از معتبر بودن روایت یا حدیثی اطمینان حاصل شد، باید ببینیم آیا قابلیت تعمیم به زمان و مکان امروز را دارد یا خیر؟
captcha