روانشناسی و برنامه‌ریزی؛ پشتوانه فعالیت‌های قرآنی در سنین پایین
کد خبر: 3588066
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴
روغنی:

روانشناسی و برنامه‌ریزی؛ پشتوانه فعالیت‌های قرآنی در سنین پایین

گروه فعالیت‌‌های قرآنی: داور و قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه کار قرآنی در سنین پایین بسیار حساس است، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی منظم و کار روانشناسی، پشتوانه فعالیت‌های قرآنی باشد و کاری کنیم تا قرآن با گوشت و پوست فرزندانمان آمیخته شده و از طرفی به حس مسؤلیت‌پذیری آن‌ها نیز کمک کند.

هاشم روغنی، داور و قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به شکل‌گیری و انجام طرح‌های قرآنی در سطح کشور، عنوان کرد: هر ساله طرح‌هایی از سوی فعالان قرآنی به خصوص قشر جوان در میادین قرآنی کشور به انجام می‌رسد و نتایج مناسبی از آنها شاهد هستیم که نیاز است  جهت موفقیت هرچه بیشتر این طرح‌ها، سازمان‌های مربوطه برای پشتیبانی، جهت‌دهی در ابتکار عمل و رفع نقص در مسیر حرکت طرح‌ها، وارد شوند.
این داور قرآن ادامه داد: در سازمان‌هایی نظیر آموزش‌ و پرورش و سایر نهادهای‌ آموزشی و همچنین نهادهای قرآنی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف نیز طرح‌های خوبی به اجرا می‌رسد که همه این‌ها به حرکت روبه جلوی فعالیت‌های قرآنی کمک می‌کند.
حرکت روبه جلو در مسیر کار قرآنی با آموزش شاگردان و مربیان
روغنی با تأکید بر اینکه در مسیر رشد فعالیت‌های قرآنی، افولی را شاهد نبوده‌ایم، اضافه کرد: حرکت رو به رشد در مسیر فعالیت‌های قرآنی با افزایش تربیت شاگردان و مربیان قرآنی قابل مشاهده بوده و این خود دلیلی بر حرکت مناسب این فعالیت‌ها است.
وی با اشاره به طرح‌ ملی تلاوت در میان برنامه‌های قرآنی سالیان گذشته، بیان کرد: این طرح یک کار مؤثر در زمینه کودکان و نوجوانان است که حتی ایده‌ای مشابه این طرح برای جذب و آموزش کودکان در زمینه قرائت قرآن را نیز من از مدت‌ها قبل در ذهن خود داشتم و بسیار خوشحالم که این طرح به اجرا رسید.
این قاری بین‌المللی قرآن در ادامه گفت: اگر بخواهیم در زمینه قرائت کار مفید انجام شود باید از سن کودکی و نوجوانی، آن هم با قرائت تقلیدی شروع کنیم و در این مسیر شیوه‌های جذاب برای آموزش را مدنظر داشته باشیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
کار قرآنی در سنین پایین با برنامه‌ریزی منظم باشد
وی با بیان اینکه البته کار در سنین پایین بسیار حساس است، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی منظم و کار روانشناسی، پشتوانه فعالیت‌های قرآنی باشد و کاری کنیم تا قرآن با گوشت و پوست فرزندانمان آمیخته شده و از طرفی به حس مسؤلیت‌پذیری آن‌ها نیز کمک کند.
روغنی با بیان اینکه یک علاقه‌مند به قرآن می‌تواند بخش زیادی از مسیر قرائت را با قرائت تقلیدی پشت سر بگذارد، افزود: اگر آموزش در سن کودکی به‌گونه‌ای باشد که هنگام قرائت کودک و نوجوان، صدای اساتید بزرگ قرآنی که براساس قرائت او به تلاوت می‌پردازد، برایمان محسوس باشد قسمت زیادی از کارمان را انجام داده‌ایم که این امر استخوان‌بندی قرائت هر فرد را تشکیل می‌دهد و این مسیری است که قاریان برجسته فعلی ما طی کرده‌ و رشد در قرائت را تجربه کرده‌اند.
نکته‌ای مهم در قرائت قرآن؛ قاریان ما حافظ باشند
وی با بیان اینکه یک نکته مهم در زمینه قرائت این است که قاری ما حافظ قرآن هم باشد، ادامه داد: وقتی قاری قرآن ما حافظ باشد دیگر غلط‌خوانی‌ها و اشتباهات مرسوم در قرائت کلام الهی از بین می‌رود و این ویژگی کار قاری را برای اجرای مناسب در محافل قرآنی بسیار آسان می‌کند و اگر حافظان ما نیز به سمت قرائت قرآن حرکت کنند شاهد رشد چشم‌گیر و پیشرفت در عرصه فعالیت‌های قرآنی خواهیم بود.
captcha