عملکرد مجلس در حوزه تقنینی و نظارتی در حوزه اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3584438
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
موسوی لارگانی مطرح کرد؛

عملکرد مجلس در حوزه تقنینی و نظارتی در حوزه اقتصاد مقاومتی

گروه سیاسی: نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد عملکرد مجلس در رابطه با اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مجلس در بعد تقنینی کمبودی نداشت و قوانین خوبی در این رابطه تصویب کرد اما از نظر نظارت بر اجرای قوانین آنطور که شایسته بود عمل نکرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی، نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به عملکرد دولت و مجلس در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی چندین سال گذشته مباحث اقتصادی را سرلوحه امورات کشور قرار دادند و نام‌گذاری سال‌ها را با مباحث اقتصادی نامگذاری کردند.
وی افزود: در سال‌های گذشته متأسفانه شاهد جدیت مسئولان جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری نبودیم یعنی صرفاً به برگزاری همایش، نصب بنر، چاپ کتاب، بروشور و سخنرانی اکتفا می‌شد و آخر سال هم گزارش جامعی ارائه می‌شد.
منتخب مردم فلاورجان در مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب طی دو سه سال اخیر به مباحث اقتصادی تکیه بیشتری داشتند اما حقیقتاً از سوی دولت و مجلس توجهی که لازم بود، صورت نگرفت؛ رهبر معظم انقلاب امسال را «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند که این نام‌گذاری به این معناست که هر چه شعار داده شد، همایش برگزار شد و آمار داده شد کافی است و امسال سال اقدام و عمل است؛ با این حال حقیقتاً در سال 95 که ما روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم تلاش جدی و چشم‌گیری را نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس ندیدیم.
موسوی لارگانی در مورد عملکرد مجلس در رابطه با اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مجلس در بعد تقنینی کمبودی نداشت و قوانین خوبی در این رابطه تصویب کرد اما از نظر نظارت بر اجرای قوانین آنطور که شایسته بود عمل نکرد؛ به عنوان مثال مجلس قانون رفع موانع تولید را تصویب کرد که ابلاغ نیز شد اما در رابطه با اینکه این قانون که در راستای محقق شدن اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند در این حوزه تأثیرگذاری زیادی داشته باشد، چرا عمل نشده، مجلس در بعد نظارتی کوتاهی کرده است.
وی در مورد عملکرد دولت نیز گفت: رئیس‌جمهور قول دادند طی این چند روز گزارش ویژه‌ای را در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و دستاوردهای دولت عنوان کنند اما وقتی اعلام می‌شود، رشد اقتصادی بالای 10 درصد است، باید به این نکته توجه داشت که یکی از نشانه‌های رشد اقتصادی رونق، فعالیت و قدرت خرید مردم است.
نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: البته ما منکر رشد اقتصادی نیستیم اما این رشد حاصل فروش نفت است والا رکود در کشور حاکم است و بنگاه‌های تولیدی ما یا تعطیل هستند یا با ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کنند.
وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده باید برای مردم ملموس باشند، گفت: اگر مردم عنوان می‌کنند که در جامعه رکود وجود دارد برای این است که قدرت خرید ندارند و جوانانشان بیکار هستند؛ ما هرچه بگوییم آمار بیکاری کاهش یافته اما جوانان خانواده‌ها بیکار مانده‌اند، این آمارها برای مردم نمی‌تواند قابل لمس باشد.
موسوی لارگانی ادامه داد: در مورد اقتصاد مقاومتی منظور این نبود که دولت کارهای روزمره خود را انجام دهد بلکه منظور از اقتصاد مقاومتی این است که جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند دولت باید بر خودش حرام کند استفاده از کالایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود؛ یعنی بیاییم به داشته‌های خودمان تکیه کنیم و وابستگی خود را به خارج کاهش دهیم در این صورت است که دیگر تهدید و تحریم و فشار تأثیری بر روی ما نمی‌گذارد.
وی با اشاره به تلاش دشمن بر ضربه زدن به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دشمن از همه راه‌ها وارد شد اما نتوانست ملت ایران را شکست بدهد؛ از برنامه‌ریزی‌هایی که در اول انقلاب در سطح کشور کرد و آن قائله‌های قومی و قبیله‌ای را به وجود آورد تا جنگ ناجوانمردانه تحمیلی و جنگ نرم و شبی‌خون فرهنگی که با انتشار مفاسد اخلاقی صورت داد. دشمن با بمباران مفاسد اخلاقی که از طریق ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که ایجاد کرد، نتوانست راه به جایی ببرد و در حال حاضر بر روی مباحث اقتصادی فعالیت می‌کنند و می‌خواهند ملت را در مقابل نظام و انقلاب قرار دهند.
این نماینده مجلس دهم گفت: در چنین شرایطی نباید چشممان به دست دیگران باشد و همه مسائل را به برجام و توافق با 1+5 گره بزنیم؛ اگر در این سه سال به جای دل بستن به مسائل خارجی فعالیت‌های دیگری انجام می‌دادیم نتیجه کارها بیشتر برای مردم ملموس می‌شد.
موسوی لارگانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بر روی نکاتی تکیه می‌کنند که می‌تواند مشکلات کشور را برطرف کند اما متأسفانه بعضاً به آمار و ارقام اکتفا می‌شود.
captcha