ارائه نکات آموزشی قرائت و مفاهیم قرآن در «نور علی نور»
کد خبر: 3578693
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

ارائه نکات آموزشی قرائت و مفاهیم قرآن در «نور علی نور»

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه «نور علی نور» با محوریت آموزش سه گانه قرآن در بخش‌های ترجمه، قرائت و مفاهیم از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه «نور علی نور» از سری برنامه‌های جدید شبکه قرآن و معارف سیما است که شروع آن از ابتدای سال جدید خواهد بود. در این برنامه روزانه تلاوت یک صفحه از قرآن به مخاطبان ارائه می‌شود که برای هر صفحه پیوست‌های مختلف آموزشی تعریف شده است.
این برنامه در سه بخش اذانگاهی صبح، ظهر و مغرب تدارک دیده شده است که یکبار تلاوت قرآن به همراه ترجمه گویای صفحه پخش خواهد شد که فرازی پخش می‌شود و ترجمه گویای آن نیز به مخاطب ارائه می‌شود که فضای ارائه آن نیز یک فضای گرافیکی است و مدت زمان نیز حدود شش تا هفت دقیقه خواهد بود.
پخش بعدی تلاوت یک صفحه‌ای همراه با ارائه نکات آموزشی در زمینه روخوانی و روان‌خوانی و تجوید است، در این بخش کلماتی که خواندن آن برای مردم سخت است یا در اتصال کلمات دچار مشکل می‌شوند بیشتر توضیح داده می‌شود، همچنین نکات تجویدی که در نماز بارها تکرار می‌شود به صورت جدا کار خواهد شد‌، علاوه بر این در یک صفحه ممکن است استثنائاتی و یا علائم رسم الخطی خاصی وجود داشته باشد که آنها نیز توضیح داده می‌شود، البته این برنامه شامل ارائه نکات به صورت قاعده‌مند نیست؛ چرا که قرائت قرآن یک هنر است و با تکرار و تمرین به دست می‌آید.
بنابر این گزارش برای ارائه نکات آموزشی قرائت قرآن کارگروهی تشکیل شده که بهروز یاریگل، سیدمهدی سیف و حسین اخوان‌اقدم از اساتیدی هستند که نکات آموزشی هر صفحه را ارائه می‌کنند، برای هر صفحه هر یک از این افراد نظرات خودشان را اعلام می‌کنند و در نهایت با یک جمع‌بندی، نظرات در قالب متن در آمده و به صورت گرافیکی به مخاطب ارائه می‌شود.
نوبت سومی که این صفحه پخش می‌شود در هنگام مغرب خواهد بود که به همراه پیوست آموزشی مفاهیم ارائه می‌شود که در قالب پرسش و پاسخ و یا پیام‌های کوتاه خواهد بود، در واقع نکات کاربردی که برای زندگی دینی و اسلامی لازم است از صفحه استخراج می‌شود و احادیث مرتبط با آن صفحه نیز ارائه خواهد شد و به نظر می‌رسد مسعود وکیل یکی از کارشناسان این بخش باشد.
در پایان یادآور می‌شود این برنامه از ابتدای نوروز امسال از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود و ادامه‌دار خواهد بود.
captcha