از جزئیات آزمون حفظ قرآن تا استحکام بخشی امامزادگان آستانه
کد خبر: 3572403
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵

از جزئیات آزمون حفظ قرآن تا استحکام بخشی امامزادگان آستانه

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در نشست خبری با اشاره به میزبانی استان در مسابقات قرآن اوقاف، جزئیات آزمون حفظ قرآن و لزوم استحکام بخشی امامزادگان شهر آستانه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام سید محمدباقر حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در نشست خبری که با هدف تشریح بزرگترین رویداد حفظ قرآن کریم و ویژه برنامه سوگواره یاس نبوی در محل این اداره‌کل برگزار شد و گفت: مرحله پنجم آزمون حفظ قرآن کریم از سال 91 با شرکت 4640 داوطلب آغاز شد.
وی آمار داوطلبان آزمون حفظ قرآن کریم در سال 92 را 5390 نفر، در سال 93، 6380 نفر، در سال 94، 6066 نفر اعلام کرد و افزود: آمار ثبت‌نامی این آزمون در سال جاری تاکنون 7700 نفر است که پیش‌بینی می‌شود در دو بخش کتبی و شفاهی به 7902 نفر برسد. 
حجت‌الاسلام حسینی اراکی با اشاره به اینکه آزمون شفاهی مرحله پنجم حفظ قرآن از 16 بهمن‌ماه آغاز و تا 27 همین‌ماه ادامه دارد، اظهار کرد: آزمون کتبی نیز صبح روز پنج‌شنبه، 28 بهمن در مصلای اراک برگزار خواهد شد و داوطلبان در شهرستان‌ها نیز با مراجعه به اوقاف شهرستان خود از محل برگزاری آزمون مطلع خواهند شد. 
وی تصریح کرد: 70 مربی در سطح استان در حال اخذ آزمون شفاهی هستند، مرکز مجازی حفظ قرآن آزمون خود را از شنبه، 23 بهمن‌ماه به مدت سه روز در مسجد امام خمینی(ره) برگزار می‌کند.
این مقام مسئول به میزبانی استان مرکزی در مرحله کشوری مسابقات قرآن در سال 97 اشاره کرد و افزود: برای برگزاری این دوره از مسابقات باید آمادگی لازم از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری را داشته باشیم، در شهرک حمید، زمین فرهنگی، ورزشی و خدماتی داریم که ساخت تالار قرآنی و مرکز ورزشی آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.
حجت‌الاسلام حسینی اراکی از ساخت مدارس قرآنی خبر داد و گفت: با توجه به جلسات برگزار شده با نمایندگان اعزامی از قم بنا بر این شد زمین را در اختیار آنها قرار دهیم تا مدرسه را بسازند، جز با تقویت زیرساخت‌ها و امکانات، نمی‌توان عظمت برنامه‌های قرآنی را به صورت عینی نشان داد.  
وی ادامه داد: در شهر اراک چند زمین با نیت آموزش قرآن وجود دارد که در قالب مشارکت، هر مؤسسه قرآنی که توانایی انجام کار دارد یا هر خیری که بخواهد کار قرآنی با نیت آموزش قرآن انجام دهد می‌توانیم این زمین‌ها را با مساحت‌های 2800 متری در شهرک امین، 900 متری و 1000 متری در اختیار آنها قرار دهیم. 
مدیرکل اوقاف استان به برگزاری سوگواره یاس نبوی ویژه شهادت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: این سوگواره به مدت 5 روز از یکشنبه، 8 اسفند تا 12 همین‌ماه در 83 بقعه متبرکه استان اجرایی خواهد شد. 
وی هدف از برگزاری سوگواره یاس نبوی را ترویج فرهنگ فاطمی بیان کرد و گفت: برنامه شب و روز شهادت، همایش رهروان یاس نبوی ویژه خواهران، شام غریبان، برپایی خیمه‌های معرفت، غرفه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، برگزاری شب شعر فاطمی با حضور شعرای برجسته آیینی محلی و استانی، سخنرانی، اطعام و محفل انس با قرآن از جمله برنامه‌های این ایام است. 
حجت‌الاسلام حسینی اراکی همچنین عمل به نیات واقفین را از اهم فعالیت‌های اوقاف برشمرد و عنوان کرد: ما برای شفاف‌سازی عملکرد سازمان از ظرفیت صدا و سیما و خبرگزاری‌ها استفاده خواهیم کرد. بهره‌گیری از ظرفیت رسانه می‌تواند در راستای تشویق و ترغیب مردم به وقف‌های جدید نیز باشد ما نیازهای روز جامعه را به سمع و نظر مردم جهت وقف‌های جدید رساندیم. 
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 500 وقف در سامانه استان ثبت شده است و در سال 95 قریب به 100 وقف جدید به ثبت رسیده است گفت: در حوزه علم و فناوری، تعمیر بقاع متبرکه، عمران موقوفات، تقویت تولیدات و محصولات کشاورزی به طریق دانش بنیان، ازدواج، تأمین جهزیه و کمک هزینه ازدواج، تشویق نخبگان در حوزه علمی، کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان، آموزش قرآن و برگزاری مسابقات، برگزاری سوگواری حضرت زهرا(س) نیازمند موقوفه‌های جدید هستیم. 
حجت‌الاسلام حسینی اراکی شناسایی و کمک 370 خانوار نیازمند که از حمایت‌های کمیته امداد و بهزیستی برخوردار نیستند را از دیگر برنامه‌های اوقاف برشمرد و اظهار کرد: این خانوارها با کمک اداره‌کل بهزیستی و کمیته امداد شناسایی خواهند شد و با هدف تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه تحت پوشش این اداره‌کل قرار می‌گیرند. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در پایان، استحکام بخشی گنبد امامزادگان آستانه با قدمت 800 ساله را از دیگر برنامه‌های اوقاف خواند و تصریح کرد: جهت استحکام و پوشش فیروزه‌ای این امامزادگان مبلغ 600 میلیون تومان تخصیص پیدا کرد که 150 میلیون تومان آن به همت اوقاف است و به همین مبلغ نیز از طرف اداراتی نظیر میراث فرهنگی، فرمانداری و شهرداری شازند اختصاص خواهد یافت.
captcha