ایده خوب در ایران هم زمین نمی‌ماند/ ورود کم معاونت علمی و فناوری به حمایت از ایده‌های قرآنی
کد خبر: 3570117
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
کرمی تشریح کرد:

ایده خوب در ایران هم زمین نمی‌ماند/ ورود کم معاونت علمی و فناوری به حمایت از ایده‌های قرآنی

گروه جامعه: دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه اگر ایده‌پردازان جوان بازار را به خوبی بشناسند، ایده آنها زمین نخواهد ماند، گفت: معاونت علمی و فناوری به حمایت از ایده‌های قرآنی ورود کمی دارد.

پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح حمایت‌هایی پرداخت که این نهاد برای تحقق ایده‌های ایده‌پردازان و نخبگان کشور انجام می‌دهد و عنوان کرد: مرکزی با عنوان «مرکز نوآوری شتاب دهی» در پارک پردیس معاونت علمی و فناوری مستقر است که این مرکز به یکسری از شتاب دهنده‌ها که عمدتاً هم خصوصی هستند (که به آنها اعضا و عناصر زیست بوم فناوری و کارآفرینی گفته می‌شود) خدمات ارائه می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه پارک‌های فناوری، مراکز دانشگاهی و مراکز رشد هم جزو شتاب دهنده‌های دولتی هستند، ادامه داد: شتاب دهنده‌ها از استارتاپ‌ها یکسری از افراد دارای ایده و توانایی اولیه که عمدتاً شرکت‌های نوپا هستند حمایت می‌کنند. وقتی استارتاپ‌ها در دل این شتاب دهنده‌ها قرار می‌گیرند ایده‌های آنها از نظر مالی و تسهیلاتی یا مشاوره فنی و علمی حمایت می‌شود.

کرمی افزود: این استارتاپ‌ها در طول مسیر اگر بتوانند شرکت نوپای خود را ثبت کنند و ایده و موضوع و محصول خود را به تولید اولیه برسانند و ضوابط و شرایط دانش بنیان شدن را داشته باشند، می‌توانند یکی از شرکت‌های دانش بنیان نوپای معاونت شوند و حدود 70 نوع خدمت و تسهیلات را از معاونت علمی دریافت کنند.

حمایت صندوق‌های خطرپذیر بخش خصوصی (VC) از نوآوران

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به اینکه ممکن است گروه‌های نوآور و یا ایده‌پرداز به هر دلیلی نتوانند به مرحله دانش بنیان شدن برسند، اظهار کرد: در این شرایط همان مسیر استارتاپ و شرکت‌های نوپا را ادامه می‌دهند و می‌توانند بابت طرحشان از معاونت تجاری‌سازی معاونت عملی و فناوری وام و کمک دریافت کنند و یا اینکه از صندوق‌های خطرپذیر بخش خصوصی (VC) تسهیلات و امکانات دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا همین روند در دنیا برای گروه‌های جوان و ایده‌پرداز اجرا می‌شود؟ گفت: بله. در بسیاری از کشورها عمدتاً همین روش است. البته چون در ایران بیشتر نهادهای اقتصادی در حاکمیت دولت و بخش دولتی است، سازمان‌های عمدتاً دولتی به ایده‌پردازان کمک می‌کنند اما در دنیا عمدتاً نهادهای بخش خصوصی در قالب صندوق‌های خطرپذیر از شرکت‌های نوپا حمایت می‌کنند.

ایده‌ای که به درد جامعه بخورد همه جا مورد استقبال و حمایت قرار می‌گیرد

کرمی در پاسخ به این مسئله که در بین ایده‌پردان کشور این تصور وجود دارد که اگر در خارج از کشور همین ایده را ارائه می‌کردند، به خوبی از آنها استقبال یا حمایت می‌شد، آیا اینچنین است؟ گفت: خیر ایده‌ای که به درد جامعه بخورد همه جا مورد استقبال و حمایت قرار می‌گیرد.

وی افزود: استارتاپ‌ها بر اساس یک نیاز باید به وجود بیایند یعنی ایده‌پردازان استارتاپ‌ها باید بازار و نیازهای بازار خود را بشناسند که آیا این ایده در بازار قابل سرمایه گذاری و سپس خریداری است یا خیر. اگر ایده‌ای باشد که قابلیت تجاری‌سازی شدن را داشته باشد مطمئن باشید که ان ایده روی زمین نمی‌ماند و هستند مراکز، نهادها و شتاب دهنده‌ها و شرکت‌هایی که این ایده‌ها را بخرند.

کرمی به استارتاپ‌های موفقی که اخیراً به وجود آمده‌اند نیز اشاره کرد و گفت: کافه بازار، دیجی کالا، مامان پز، تپسی، اسنپ و ... تماماً با پول بخش خصوصی رشد کرده و خودشان روی پای خودشان ایستاده‌اند.

وی عنوان کرد: هر کسی که ایده‌ای دارد حتماً باید مراحل راهنمایی و مونیتورینگ را در جای صحیح آموزش ببیند که پیشنهاد ما حضور در مراکز رشد و دانشگاهی است. این ایده‌پردازان نباید بی‌گدار به آب بزنند آنها باید در رویدادهای کارآفرینی که به وفور در حال برگزاری است شرکت کنند به ویژه کارگاه‌هایی که با نظارت مراکز نوآوری و شتاب دهی معاونت علمی برگزار می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که معاونت عملی و فناوری نهاد ریاست جمهوری به مراکز رشد قرآنی که تعداد آنها نیز در کشور محدود است چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ گفت: این معاونت عمدتاً در حوزه علمی و فناوری مشغول فعالیت است و عمده کمک‌ها، فعالیت‌ها، هدایت‌ها و حمایت‌ها در حوزه قرآن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون عالی قرآن که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است واگذار شده و معاونت کمتر به این حوزه ورود کرده است اما ارتباط شرکت‌هایی که در حوزه مسائل قرآنی کار می‌کنند و به حوزه نرم افزار هم مربوط می‌شوند با معاونت هم برقرار است.

به صرف داشتن ایده هیچ کاری پیش نمی‌رود/ گام اول را بردارید

وی در واکنش به نگرانی برخی از صاحبان ایده‌ها مبنی بر احتمال کپی برداری و یا دزدیده شدن ایده‌یشان ، گفت: در جهان ثابت شده است که به صرف داشتن ایده هیچ کاری پیش نمی‌رود. ایده زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در پروسه تجاری سازی شدن قرار گیرد. به عنوان مثال ایده خودروی برقی یا خدمات تاکسی‌های آنلاین 10 تا 15 سال است که در قالب شرکت «اوبر» در دنیا در حال اجرا است. اما کسی در ایران توانست آن را عملی کند که اولین گام عملی را برداشت. هزاران نفر ایده اوبر را شنیده بودند و به فکرشان رسیده بود که این طرح در ایران هم اجرا شود اما اینکه به فکر کسی رسیده سودی ندارد و فقط کسی موفق است که بتواند آن را اجرایی کند.

کریمی تصریح کرد: افرادی که ایده دارند مراقب ایده خود باشند اما مدام مراقب ایده بودن و کار عملیاتی نکردن فایده ای ندارد.

وی به ایده پردازان جوان توصیه کرد در رویدادهایی که با حمایت و نظارت معاونت علمی برگزار می‌شود شرکت کنند و از رویدادهایی که در قالب‌های مختلف بدون نظارت معاونت علمی برگزار می‌شود، اجتناب کنند.

captcha