وقف‌های جدید به جامعه معرفی شود/ نقش بنیادین خانواده در ترویج فرهنگ وقف
کد خبر: 3551636
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
حجت‌الاسلام محمدی:

وقف‌های جدید به جامعه معرفی شود/ نقش بنیادین خانواده در ترویج فرهنگ وقف

گروه جامعه: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ‌با تاکید بر اینکه باید وقف‌های جدید به جامعه معرفی شود، گفت: زنگ وقف باید در خانواده‌ها به صدا درآید و زنان ‌در خانواده‌ها برای ایجاد موقوفات جدید تبلیغ کنند که به طور قطع نقش آنها سازنده و مهم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)‌، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست تخصصی نقش خانواده در توسعه و ترویج فرهنگ وقف با اشاره به اینکه وقف سرمایه‌ای است که  همه مردم می‌توانند از منافع آن بهره‌مند شود، گفت: توصیه می‌شود مردم موقوفات منفعتی داشته باشند چرا که این وقف به حفظ موقوفه و بهره‌مندی دیگران از آن کمک می‌کند.

رئیس سازمان اوقاف کشور و امور خیریه در همین زمینه افزود: امروز مساجدی را در کشور داریم که  موقوفاتی در اختیار ندارند تا بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

وی تأکید کرد: نباید وقف در اذهان عمومی اشتباه دیکته شود، چرا که وقف تنها به موضوع عزاداری ها و مساجد و گورستان اختصاص ندارد بلکه در موضوعات دیگری هم وجود دارد و باید شاهد موقوفات جدیدی در این عرصه‌ها باشیم.

حجت الاسلام محمدی ابراز کرد: بیش از 1000 مرکز درمانی موقوفه در کشور داریم  که 30 بیمارستان آن در تهران وجود دارد و کسی نیز از وقف بودن آنها خبر ندارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: وقف می‌تواند در موضوعاتی مانند کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند، کمک به ازدواج جوانان، یاری کردن دانشمندان در تولید علم و فناوری و ... ورود پیدا کند.
وی همچنین با اشاره به موضوع وقف جمعی، این نوع وقف را یکی از وقف‌های اثر بخش در کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این وقف هر کسی می‌تواند با مقدار پولی که دارد‌ همگام با افراد دیگر اموال‌شان را وقف کنند، از این مقدار مال، وسایل و ابزارهای کارخانجات خریداری می‌شود و از منافع آن در امور خیر بهره‌گیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدی به وقف در علم و فناوری نیز اشاره و بیان کرد: این نوع وقف مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، در این وقف به جوانانی که برای تولید علم و فناوری گام بر می‌دارند کمک می‌شود و آن‌ها حمایت می‌شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم را یکی دیگر از مصادیق وقف دانست و تصریح کرد: اگر موقوفه‌ای باشد که به رانندگان کم بضاعت کمک کند تا بتوانند خودروهایشان را تعمیر یا تعویض کنند ما دیگر هوای آلوده در کشور نخواهیم داشت و این نیز خدمتی مطلوب به مردم است.

وی نقش زنان را در افزایش موقوفات کشور مهم توصیف کرد و گفت: زنگ وقف باید در خانواده‌ها به صدا در آید، زنان می‌توانند در خانواده‌ها برای ایجاد موقوفات جدید تبلیغ کنند و به طور قطع نقش آنها سازنده و مهم خواهد بود.
captcha