ثبت 54 وقف جدید در استان/ثبت بیشترین تعداد وقف برای بافق
کد خبر: 3549151
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲

ثبت 54 وقف جدید در استان/ثبت بیشترین تعداد وقف برای بافق

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: در یک سال گذشته تاکنون 54 وقف جدید ثبت شده که بیشترین وقف‌های جدید مربوط به شهرستان بافق با 15 وقف بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: امسال دهه وقف و با عنوان دهه بزرگداشت و ترویج وقف نامگذاری شده و ظرفیتی را ایجاد کرده برای پرداختن به عملکرد ادارات اوقاف و خدماتی که در طول یکسال انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه همچنین این دهه فرصتی برای تبیین آثار برکات وقف در جامعه است گفت: استان یزد به لحاظ تعداد موقوفات جایگاه پنجم کشور را دارد ولی به لحاظ درآمدزایی موقوفات رتبه‌های 16 یا 17 هستیم.
وجود 12 هزار موقوفه در استان/قدیمی‌ترین موقوفه مربوط به قرن 8 هجری
حجت‌الاسلام زارع زاده افزود: در حال حاضر در استان 12 هزار و 541 موقوفه و 37 هزار و 725 رقبه وجود دارد و قدیمی ترین موقوفه مربوط به قرن هشتم هجری و موقوفه رشیدالدین فضل الله همدانی و جامع الخیرات مربوط به سیدرکن الدین است.
وی تعداد موقوفات قرآنی را 351 موقوفه برشمرد و گفت: این تعداد از حیث درآمد ضعیف هستند و بیشترین موقوفات در اردکان با 32 موقوفه
وجود دارد.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: 45 درصد موقوفات استان مربوط به حضرت سیدالشهدا است.
ثبت 54 وقف جدید در استان/بافق بیشترین ثبت وقف
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در یک سال گذشته تاکنون 54 وقف جدید ثبت شده که بیشترین وقف‌های جدید مربوط به
شهرستان بافق با 15 وقف بوده است.
زارع زاده با اشاره به اینکه در اجرای نیات واقفان دو میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است، توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، کمک به مراکز درمانی، تهیه و توزیع 20 جهیزیه در سال جاری که 14 مورد مربوط به یزد و شش مورد در اردکان است از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد و افزود: در بخش مراکز فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه نیز سال گذشته هشت میلیارد ریال هزینه شده است.
ثبت نام 5347 یزدی در طرح تربیت حافظان قرآن
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم در استان نیز گفت: در این طرح 5 هزار و 347 نفر ثبت نام کردند که یک هزار و 866 مرد و سه هزار و 491 زن هستند.
وی ادامه داد: استفاده از مبلغان اعزامی نیز از دیگر برنامه‌ها بود که امسال 105 نفر روحانی و مبلغ اعزامی از قم در کنار مبلغان استان فعالیت داشتند.
خدمت رسانی به زائران اربعین در موکب الحسین
زارع‌زاده افزود: در کنار اقدامات انجام شده امسال در پیاده روی اربعین استان یزد به عنوان استان معین در موکب الحسین در مرز چذابه نقش پررنگی در خدمت رسانی به زائران داشت.
وی استقرار دستگاه نانوایی و پخت 10 هزار قرص نان در روز، طبخ آش گندم برای روزانه 4500 نفر، توزیع 48 هزار بطری آب را از اقدامات در پیاده روی اربعین و خدمت رسانی به زائران حسینی برشمرد.
وی با اشاره به بهره وری اقتصادی گفت: در سال جاری چهار هزار و 709 سند اجاره تنظیم شد که نسبت به سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.
حجت‌الاسلام زارع زاده افزود: در بخش حقوقی و ثبتی نیز 176 پرونده و در حوزه ثبتی 941 رقبه سند مالکیت اخذ شد و 160 هکتار از موقوفات استان سنددار شده است.
وی ادامه داد: در بخش پروژه عمرانی، هرگونه ساخت و ساز در بقاع متبرکه منوط به داشتن طرح جامع شده است و 20 امامزاده در حال طراحی طرح جامع و 27 هزار متر مریع کار فنی و عمرانی در بقاع متبرکه انجام شده است.
زارع‌زاده افزود: طی فراخوان داده شده برای همه بقاع متبرکه ناظرین فنی جذب و بکارگیری شدند که ناظران بر همه فعالیت های عمرانی بقاع متبرکه نظارت کامل خواهند داشت.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد تصریح کرد: سال گذشته در بقاع متبرکه بیش از سه میلیارد تومان در مساله عمرانی هزینه شد.
لزوم اطلاع‌رسانی به خیران در خصوص کمبودهای موقوفات قرآنی 
وی در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص موقوفات قرآنی گفت: یزدی‌ها بهترین‌ها در کار خیر هستند و خیران زیادی در استان وجود دارند و احساس نیاز باید در آنها به وجود بیاید و اگر متوجه کمبودها شوند و در جریان قرار گیرند قطعا حمایت لازم را خواهند داشت.
زارع زاده افزود: گاهی احساس نیاز نمی‌کنند و در مواردی به ما مراجعه می‌شود که به آنها جهت داده خواهد شد و کمبودها به خیران بزرگوار اعلام می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: در بحث موقوفات قرآنی ضعیف هستیم و امیدواریم درکنار همکاری رسانه‌ها و مشاوره‌هایی که داده می‌شود، توسعه وقف قرآنی را شاهد باشیم.
captcha