گروهی حکیمانه و عده‌ای مکارانه در عطاری‌ها فعال‌اند
کد خبر: 3545459
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
شانه‌ساز:

گروهی حکیمانه و عده‌ای مکارانه در عطاری‌ها فعال‌اند

گروه سلامت: رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اقبال عمومی جامعه از طب سنتی و اسلامی و گیاهان دارویی از سوء استفاده‌ها و ضربه به اعتقادت جامعه ابراز نگرانی کرد و افزود: عطاری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروهی حکیمانه و عده‌ای مکارانه در عطاری‌ها فعال‌اند.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اندوخته‌های پزشکی کشور از طب سنتی و اسلامی اظهار کرد: ما در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و خوشبختانه ایران جزء معدود کشورها و تمدن‌هایی است سوابق درخشانی در این زمینه دارد.

وی ضمن ابراز تأسف نسبت به فاصله گرفتن از اصول صحیح طب ایرانی اسلامی عنوان کرد: متأسفانه با عدم بهره‌گیری از اصول این طب خلأیی ایجاد شده که ما حصل آن بر آمدن افرادی برای سوء استفاده بوده است.

شانه‌ساز ادامه داد: در سال‌های اخیر و پس از پیروزی انقلاب، اقبال خوبی به این طب صورت گرفت اما با عدم بهره‌گیری صحیح از این اقبال، سوء استفاده‌گران با راه‌اندازی دکان‌‌هایی تحت عنوان درمان با طب سنتی و اسلامی و برپایی مغازه‌هایی با نام داروهای گیاهی در زمینه‌هایی مانند مانند ترک اعتیاد، چاقی و لاغری، تقویت قوای جنسی،مکارانه از اعتماد مردم سوء استفاده کردند.

وی هشدار داد: اگر مسئولان در این راستا هر چه سریعتر اقدامی نکنند به اعتقادات مردم و اعتماد عمومی ضربات جبران‌ناپذیری وارد می‌شود و علیرغم اقدامات خوبی که طی سال‌‌های اخیر برای احیای طب ستی و طب اسلامی همچنین بهره‌گیری صحیح از داروهای گیاهی انجام شده به هدر می‌رود.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران افزود: در جامعه ایران به دلیل نبود قوانین روشن و نظارت‌های کافی هنوز زمینه بروز و ظهور داروخانه‌های گیاهی وجود نداشته و برپایی آنها بر مشکلات موجود می‌افزاید، به اعتقاد ما هنوز هم بهترین محل عرضه داروهای گیاهی همچنان داروخانه‌هایی است که مجوز آنها از سوی سازمان غذا و دارو اعطا می‌شود.

وی با اشاره به سوء‌استفاده بخشی از عطاری‌ها از اعتماد و اعتقادات مردم عنوان کرد: عطاری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، نخست عطاری‌هایی هستند که همچنان به طبابت حکیمانه پایبند بوده و به روال قدیم تنها گیاهان دارویی فروخته ضمن اینکه هیچگونه دخالتی در امر درمان و یا تجویز دارو ندارند از نظر ما این افراد تنها بازمانده حکمای قدیم‌اند متأسفانه تعداد این افراد در حال کم شدن است.

این فعال عرصه دارویی کشور ادامه داد: بخش دیگر عطاری‌ها افرادی هستند که به صورت مکارانه تحت عنوان فروش داروهای گیاهی سلامت جامعه را به خطر انداخته اند این گروه در حال افزایش بوده و به اعتقادات و اعتماد مردم نسبت به طب سنتی و اسلامی خیانت می‌کنند.

 

captcha