فضای مدارس استثنائی بوی خدا می‌دهد/ فعالیت 1500 مربی قرآن در این مدارس
کد خبر: 3533323
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
قدمی عنوان کرد:

فضای مدارس استثنائی بوی خدا می‌دهد/ فعالیت 1500 مربی قرآن در این مدارس

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنائی با اشاره به فعالیت 1500 مربی قرآن در مدارس استثنائی گفت: فضای مدارس ما بوی خدا می‌دهد از معلم تا خیّر و دانش‌آموز، همه عاشق خدا هستند البته کار دینی در این مدارس به‌ویژه در دوره متوسطه که دانش‌آموز با سؤالات جدی‌تری مانند عدل الهی مواجه می‌شود شرایط خاص خودش را دارد.

مجید قدمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنائی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: آموزش‌ و پرورش استثنائی حدود 72 هزار دانش‌آموز در گروه‌های مختلف نابینا، ناشنوا، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و جسمی ـ حرکتی را تحت پوشش قرار داده است که در حال تحصیل در مدارس استثنائی هستند و هر سه دوره تحصیلی برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ شده و در همه دوره‌ها نیز فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود.
قدمی در رابطه با برنامه‌های قرآنی دانش‌آموزان با شرایط خاص افزود: ما در طول تابستان گذشته با یک برنامه‌ریزی دقیق مسابقات کشوری را در رشته‌های حفظ، قرائت، احکام و... در مشهد مقدس برگزار کردیم و بهترین برنامه‌ها را برای این دانش‌آموزان تدارک دیدیم تا توانمندی‌هایشان را در حوزه قرآن نشان دهند.
رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنائی ادامه داد: یکی از نکات جالب این مسابقات آن بود که حتی برای دانش‌آموزان ناشنوا هم در بخش حفظ قرآن کریم برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم که از طریق روش‌هایی خاص به حفظ آیات نورانی پرداختند و خوش درخشیدند.
قدمی در ادامه افزود: سازمان آموزش‌
و پرورش استثنائی در حوزه توسعه قرآن هزینه‌های سنگینی کرده و به آموزش احکام و شرعیات در طول سال تحصیلی می‌پردازد، سعی بر این داشتیم تا با برگزاری مسابقات کشوری ویژه این قشر از دانش‌آموزان در پیشرفت قرآنی آن‌ها قدمی برداشته باشیم.
وی در مورد تعداد مربیان و قرآن‌آموزان مدارس استثنائی گفت: چون تدریس در این مدارس خاص است ما تلاش می‌کنیم از مربیان پرورشی استفاده کنیم، تعداد نیروی انسانی ما حدود 16 هزار نفر است و در تمام مراکز آموزشی برنامه‌های متنوع قرآنی جاری است و حداقل 1500 مربی قرآن در مراکز برای آماده‌سازی و شکوفایی استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند.
رقابت قرآنی دانش‌آموزان استثنائی در شرایط عادی

این مقام مسئول اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان با نیازهای خاص مورد توجه هستند و تا جایی که امکان دارد این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان عادی در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند مثلاً دانش‌آموزان نابینا که شرایط لازم در رشته مورد نظر را دارند در کنار دانش‌آموزان عادی به رقابت قرآنی می‌پردازند؛ در کنار این دیدگاه، مسابقات قرآن هم ویژه دانش‌آموزان استثنائی برگزار می‌شود، از طریق حمایت از دانش‌آموزان و مربیان سعی داریم فضای مدارس، فضایی تربیتی و قرآنی باشد که آثار معنوی آن را هم بسیار حس کرده‌ایم.
معاون وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به تدریس احکام شرعی به دانش‌آموزان با نیازهای خاص افزود: محتوای احکام شرعی را به زبان خود آنها آماده کرده‌ایم مثلاً برای دانش‌آموزان نابینا به خط بریل احکام را تهیه می‌کنیم، برای دانش‌آموزان ناشنوا معلمان با روش‌های خاص آموزش می‌دهند و سعی بر این داشتیم که نیازهای شرعی این دانش‌آموزان را با آموزش، تا حدودی رفع کنیم و تقریباً می‌توان گفت در زمینه تربیت دینی برای این دسته از دانش‌آموزان قدم خوبی برداشته شده است.
کار دینی در مدارس استثنائی سختی‌های خاص خودش را دارد
قدمی افزود: فضای مدارس ما بوی خدا می‌دهد؛ از معلم تا خیّر و دانش‌آموز، همه عاشق خدا هستند، البته کار دینی در این مدارس سخت‌تر از مدارس عادی است، وقتی دانش‌آموزان به دوره متوسطه می‌رسند با سؤالات جدی‌تری مانند عدل الهی مواجه می‌شوند مثلاً برای دانش‌آموزان نابینا این دغدغه ایجاد می‌شود که چون ما نقص عضو داریم خداوند بین ما و دیگران فرق گذاشته است. در چنین فضایی نیاز است جواب‌های دقیق و سنجیده به دانش‌آموزان داده شود و این نیز بخشی از کار دینی در مدارس استثنائی است، کار تربیتی و قرآنی برای دانش‌آموزان با نیازهای خاص پیچیدگی و سختی‌های خاص خودش را دارد.
captcha