تصاویری کمیاب از استاد مولایی/ گذری بر زندگی پر برکت استاد
کد خبر: 3529929
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

تصاویری کمیاب از استاد مولایی/ گذری بر زندگی پر برکت استاد

کانون خبرنگاران نبأ: ابراهيم پورفرزيب مشهور به «مولايي» در سال 1306 هجري شمسي در منطقه سنگلج تهران ديده به جهان گشود؛ دوران ابتدايي را در دبستان عنصري تهران و دوره متوسطه را در دبيرستان ايرانشهر خيابان سعدي تهران گذراند. در رشته ادبيات فارسي وارد دانشگاه تهران و در همين رشته هم فارغ‌التحصيل شد. در سال 1330 ازدواج کرد و داراي دو فرزند پسر و يک فرزند دختر شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، استاد مولايي از جمله پيشکسوتان آموزش فنون قرائت و تلاوت قرآن کريم است که به اعتقاد بسياري از کارشناسان علوم و فنون تلاوت، در زمره معدود استاداني محسوب ميشود که بر قرائتهاي هفتگانه و روايات چهاردهگانه تسلط کاملي داشت و کتابي به نام «تهذيب القرائة» را در دو جلد به رشته تحرير در آورد که در آن قرائتهاي صحيح را از کتابهاي مختلف از قرون اوليه اسلام، استخراج کرده بود و اين کتاب را با تجويد کامل هر قرائت، به نگارش در آورد.

کتاب ديگر استاد مولايي کتاب «تجويد جامع» است که از سوي دانشگاه تهران، نگارش اين کتاب به ايشان پيشنهاد شد که اين کتاب طي چندين دوره در دانشگاههاي سراسر ايران تدريس ميشد.

استاد مولايي، معلم اخلاق بود که با حلم، بردباري و سعه صدر جوانان را به جلسه قرآن جذب ميکرد و مهمتر اينکه وي عاشق اهلبيت عصمت و طهارت(ع) بود.

وي شبهاي جمعه مراسم دعاي کميلي داشت که از قبل از انقلاب آغاز شد و بيش از سيسال ادامه يافت. اين مراسم به صورت سيار در منازل افراد مختلف برگزار ميشد که استاد مولايي، دعاي کميل را شخصاً از ابتدا تا انتها از حفظ قرائت ميکرد و در ادامه مديحهسرايي نيز انجام ميشد.

در جلسهاي که در زمان رياست جمهوري مقام معظم رهبري، اساتيد قرآن خدمت ايشان رسيدند؛ معظم له در مقابل ساير قاريان، لقب «اکبرالقراء» را به استاد مولايي دادند؛ يعني بزرگترين قاري قرآن. ايشان بارها و بارها از مقام علمي استاد مولايي سخن گفتند. ضمن آنکه در جلسات قرآني در محضر مقام معظم رهبري، در صورت عدم حضور اين استاد فقيد، معظم له جوياي حال ايشان مي شدند. استاد مولايي، اهتمام و توجه ويژهاي به جذب افراد به ويژه جوانان به قرآن داشت، چنانکه شهريار پرهيزکار، حفظ قرآن را به همت و تشويق استاد مولايي انجام داد و هر حزبي که وي حفظ ميکرد مورد تشويق استاد مولايي قرار ميگرفت.

استاد مولايي جلسات قرآني را قبل از انقلاب (شبهاي دوشنبه) با عنوان مجمع قاريان قرآنکريم تشکيل ميداد و نيز جلسات ديگر را شبهاي ماه مبارک رمضان در مسجد شيخ فضلالله نوري که در تهران خيابان بهشت است، برگزار ميکرد که اين جلسات به دليل استقبال مردم تا نيمههاي شب به طول ميانجاميد.

جلسه ديگر استاد مولايي صبحهاي جمعه در مسجدالرضا(ع) واقع در انتهاي خيابان بهار برپا ميشد که اين کلاس نزديک به 40 سال ادامه داشت به طوري که از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و تا سال ها پس از پيروزي انقلاب در اين محل برپا ميشد، سپس مکان اين جلسه به مسجد حضرت حجتبنالحسن (ع) واقع در انتهاي خيابان سهروردي تغيير يافت.

اين استاد قرآن کريم در سال 1392 به عنوان استاد درجه يک تلاوت قرآن کريم معرفي و تجليل شد؛ همچنين وي در سال 1390 نشان درجه يک فرهنگ و هنر را از رئيس جمهور وقت دريافت نمود و در دهه 80 ملقب به خادمالقرآن شد.

استاد مولايي که از اعضاي شوراي تحقيق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن جمهوري اسلامي ايران بود، در طول ساليان متمادي، ضمن حضور منظم و پر ثمر در جلسات، در مباحث علمي ورودي عالمانه داشت و نظرات خود را با استدلال محکم و به صورت قاطع بيان کرد.

از جمله ثمرات حضور اين استاد فقيد در شوراي تحقيق و پژوهش مرکز، راه اندازي کميسيون وقف و ابتدا بود. اين کميسيون در طول پنج سال و با تشکيل 110 جلسه تخصصي با حضور برجسته ترين اساتيد علم وقف و ابتدا در کشور، کليه علائم و مواضع وقف و ابتدا در قرآن را بررسي نموده و اين علائم و مواضع را بر اساس نظرات علما و مفسران شيعي تنظيم نمود.

استاد ابراهيم پورفرزيب (مولايي) معلم با فضيلت قرآن و اکبرالقراء جمهوري اسلامي ايران، سه شنبه شب 22 مهرماه 1393 پس از يک دوره بيماري، دعوت حق را لبيک گفت و در قطعه دو بهشت زهرا به خاک سپرده شد.












مینا حیدری

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۱۰:۲۵
0
4
رحمت خداوند بر روان پاک استادبزرگ مولایی .
captcha