حوزه رسالت خود را در زمینه «قرآن و سلامت» انجام داده است/ کم‌توجهی نهادهای مسئول به دستاوردها
کد خبر: 3524629
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
حجت‌الاسلام واشیان عنوان کرد:

حوزه رسالت خود را در زمینه «قرآن و سلامت» انجام داده است/ کم‌توجهی نهادهای مسئول به دستاوردها

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به مظلومیت مباحث میان‌رشته‌ای در حوزه و دانشگاه گفت: با وجود این مظلومیت، حوزه رسالت خود را در برخی زمینه‌ها از جمله قرآن و سلامت انجام داده است، ولی نهادهای مسئول توجه لازم به آن را ندارند.

حجت الاسلام واشیان، عضو هیئت علمی المصطفی(ص)، سمت چپ
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت روز پزشک گفت: سال‌هاست مسئله مطالعات و مباحث میان‌رشته‌ای عنوان شده و جزء مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه و دانشگاه است، اما این مباحث مظلوم هستند.
کار حوزه تنها نظریه‌پردازی نیست
وی افزود: مثلا در مقوله قرآن و سلامت، فقه و سلامت و ... کارهای خوبی از سوی حوزه تولید شده و حتی برخی طلاب ما که در این زمینه‌ها دانش لازم را دارند به درمان مردم می‌پردازند.
واشیان با اشاره به گرایش مردم به طب اسلامی، اظهار کرد: کار حوزه علمیه صرفا نظریه‌پردازی نیست و الان افراد طلبه‌ای هستند که با توجه به محوریت پیشگیری در نظام سلامت قرآنی وارد این مقوله شده‌اند.
وی افزود: این گرایش به سبب آن است که نظام سلامت فعلی با وجود همه کارهای صورت گرفته نتوانسته دغدغه مردم را تامین کند.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: سه چهارم آیات قرآن کریم، بر پیشگیری تاکید کرد، ولی نظام سلامت در کشور ما درمان‌محور است که هم باعث تحمیل هزینه‌های زیاد می‌شود و هم مشکلات دیگری به دنبال دارد.
واشیان در پاسخ به این سؤال که آیا حوزه ظرفیت لازم برای مباحث میان رشته‌ای را فراهم کرده است و آیا قابلیت اجرایی دارند، گفت: علوم وحیانی و حوزه رسالت خود را به خصوص در برخی رشته‌ها از جمله طب که از قدیم‌الایام حوزویان کار طب اسلامی انجام می‌دادند انجام داده است، ولی از این ظرفیت‌ها از سوی نهادهای مسئول بهره‌برداری نشده و کم توجهی می‌شود.
واشیان عنوان کرد: از ظرفیت حوزه و بزرگان حوزه بیشتر از نگاه رسانه‌ای بهره‌برداری می‌شود در صورتی که تولیدات میان‌رشته‌ای با محوریت قرآن و روایات کم نیست، اگرچه در حوزه نیز باید فعالیت بیشتری صورت بگیرد.
وی انتخاب آیت‌الله اعرافی به ریاست حوزه علمیه که سال‌هاست مدیریت جامعه المصطفی را بر عهده دارند را معطوف به نیازها و اقتضائات بین‌المللی حوزه دانست و تصریح کرد: حوزه امروز باید در سطح بین‌المللی جوابگوی نیازها باشد و البته من در حوزه بحث سلامت به دلیل فعالیتی که با محور قرآن و سلامت داشته ام مدعی هستم شرایط برای نشان دادن ظرفیت بین‌المللی علوم وحیانی و کارهایی که حوزه در این باره کرده فراهم است.
وی اظهار کرد: ساختار سازمانی مراکزی که پیگیر مسایل میان رشته‌ای هستند در مواردی از جمله در بحث سلامت جنبه نمادین دارد و سامانه سلامت کشور در این زمینه دغدغه‌ای ندارند در حالی که ابلاغیه سلامت به نظام سلامت و نه بخش‌های دیگر بوده که در فقدان این توجه برای تحقق این مطالبات کار می‌کنند.
واشیان با اشاره به اینکه مبانی قرآنی و دینی برخی رشته‌ها در نهادهای حوزوی دیده شده و به خصوص طب اسلامی از قدیم در کنار علوم دینی آموزش داده می‌شده است، بیان کرد: یکی از معضلاتی که سبب کندی روند مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن‌بنیان است، تقلید تام و تمام از محتواهای غربی است و حتی در اخلاق پزشکی تعداد کرسی‌های درسی که برپا شده بیشتر از تعداد متقاضیانی است که وارد آن می‌شوند.
وی تاکید کرد: بلوغ میان‌رشته‌ای در نظام سلامت اتفاق نیفتاده است و کسانی که تحصیلات در دو رشته یعنی گرایشات سلامت و حوزه را داشته و توانسته‌اند میان این دو پیوند برقرار کنند هم در عزلت هستند.
واشیان تاکید کرد: رویکرد قرآن و عترت تربیت انسان سالم در بعد جسمی و روحی است و به همین دلیل ممکن نیست که خداوند بشر را بیافریند و برای سلامت او برنامه نداشته باشد و با وجود اینکه حوزه علمیه مبانی را تولید کرده و کاملا عملیاتی است ولی حرکتی در جهت عملیاتی شدن آن نمی‌شود.
captcha