مقایسه تطبیقی؛ فرصتی برای بیان مزیت‌های حقوق بشر اسلامی
کد خبر: 3523982
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
علیرضا رحیمی عنوان کرد:

مقایسه تطبیقی؛ فرصتی برای بیان مزیت‌های حقوق بشر اسلامی

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره ضرورت تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی و مقایسه تطبیقی آن با مبانی حقوق بشر غربی در گفت‌وگوهای حقوق بشری با کشورهای اروپایی گفت: این نکته بسیار مهم و کلیدی است زیرا می‌تواند بسیاری از ابهامات و سؤالات طرف اروپایی را در صورتی که با نگاه سیاسی و از روی تعصب وارد مذاکره نشده باشند، برطرف کند‌.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رئیس قوه قضائیه چندی پیش در مراسم اعطای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی، به ستاد حقوق بشر پیشنهاد کرد؛ با همکاری وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی مسئله گفت‌وگو با کشورهای اروپایی را در بحث حقوق بشر باز کند؛ چرا که جمهوری اسلامی در این عرصه مدعی است.

آملی لاریجانی در تشریح اصول و چارچوب این گفت‌وگوها اظهار کرد: شرط این گفت‌وگو این است که اولاً آمریکایی‌ها نباشند؛ چرا که آنها به تمام معنا اهل خدعه هستند و در این زمینه با آنها حرفی نداریم. شرط دیگر این است که گفت‌وگو طرفینی باشد، مضمونش هم طرفینی باشد و تمام مسائل طرفین مورد بحث قرار گیرد. جمهوری اسلامی در این زمینه مدعی است و به مبانی و سخنانی که می‌گوید اعتقاد و ایمان دارد و از آن دفاع می‌کند.

مستندسازی از موارد نقض حقوق بشر در غرب و ارائه آن در گفت‌وگوها

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا درباره الزامات گفت‌وگوهای حقوق بشری با کشورهای اروپایی گفت: وزارت امور خارجه، نمایندگی ایران در سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی اقداماتی را در راستای پاسخگویی به ابهامات و بعضا اتهامات حقوق بشری به ویژه از سوی غربی‌ها انجام می‌دهند، اما آنچه که در این گفت‌وگوها اهمیت دارد این است که باید مواضع جمهوری اسلامی ایران و شرایط حقوق بشری کشور به خوبی در این مذاکرات منعکس شود تا نقاط ابهام برطرف شود.

رحیمی درباره ضرورت حضور مطالبه‌گرایانه جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات گفت: موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان به خصوص کشورهای مدعی حقوق بشر، فراوان و روبه گسترش است و این موارد نقض هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی وجود دارد، لذا حتما برای حضور در این مذاکرات و در مقام پرسش‌گری، باید مستندسازی موارد نقض حقوق بشر در کشورهای اروپایی صورت بگیرد.

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

وی تأکید کرد: در واقع لازم است در این گفت‌وگوها از ادعاهای روزنامه‌ای عبور کرد و مستندات حقوقی نقض حقوق بشر در این کشورها را ارائه داد تا توان اثبات نظری ما بالاتر برود و تقویت شود.

اهمیت تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی برای کشورهای اروپایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ضرورت تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی و مقایسه تطبیقی آن با مبانی حقوق بشر غربی در این گفت‌وگوها گفت: این مسئله نکته بسیار مهم و کلیدی در این مذاکرات است زیرا می‌تواند بسیاری از ابهامات و سؤالات طرف اروپایی را در صورتی که با نگاه سیاسی و از روی تعصب وارد مذاکره نشده باشند، برطرف کند‌.

رحیمی خاطرنشان کرد: هیئت ایرانی باید مبانی فقهی و شریعت اسلامی را برای طرف مقابل تبیین کند و سازوکار تصویب قوانین در جمهوری اسلامی ایران را نیز برای آنها روشن نماید که قانونی که در مجلس مصوب می‌شود باید به تأیید شورای نگهبان برسد و شورای نگهبان علاوه بر تطبیق قوانین با قانون اساسی، آنها را مبانی فقهی نیز تطبیق می‌دهد و برآن اساس قانون را تأیید می‌کند.

رسانه‌ها معرفی مبانی حقوق بشر اسلامی را جدی بگیرند

 
وی یادآور شد: مبانی حقوق بشر در اسلام فراتر از حقوق بشری است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی ذکر شده است اما متأسفانه بنابه دلایل مختلف تاریخی و سیاسی به اندازه‌ کافی تبیین نشده و این گفت‌وگوها فرصت خوبی برای معرفی و شناساندن حقوق بشر اسلامی به طرف اروپایی است.

رحیمی در پایان با بیان اینکه ضرورت دارد هیئت ایرانی به این مسئله ورود کنند و به تبیین حقوق بشر اسلامی بپردازد، گفت: علاوه بر این رسانه‌‌های جمعی کشور به ویژه در حوزه بین‌الملل باید به صورت تخصصی به این حوزه ورود کرده و به تبیین این مبانی بپردازند.  ‌  

مهدی مخبری
captcha