مصداق بارز «سحت» در جامعه امروز اختلاس، وام‌های کلان و حقوق‌های نجومی است
کد خبر: 3519783
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
حجت‌الاسلام رفیعی:

مصداق بارز «سحت» در جامعه امروز اختلاس، وام‌های کلان و حقوق‌های نجومی است

گروه اجتماعی: عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی‌(ص) العالمیة با استناد به فرمایش حضرت علی(ع)، واژه «سحت» را لقمه حرام دانست که مصداق آن رشوه، ربا، حق‌الناس و ... است و افزود: مصداق بارز سحت در جامعه امروز ما اختلاس، وام‌های کلان و حقوق‌های نجومی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه، شامگاه روز گذشته دوازدهم مردادماه در مهدیه مصلای شهرکرد و در بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی به بررسی آثار لقمه حرام و لقمه حلال پرداخت.
رفیعی از قول مرحوم نراقی از کتاب معراج‌السعاده گفت: بیشترین هلاکت روحی به واسطه لقمه حرام است و مهمترین و اعظم حجاب‌ها، حجاب لقمه حرام است و در مقابل مهمترین عبادت پرهیز از حرام خوری است.
رفیعی بحث خود رادر سه بخش تقسیم بندی کرد و در بخش نخست ازنگاه قرآن به بحث خوردن ولقمه حرام پرداخت.
وی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم در 8 مورد به انسان دستور داده است بخورید ودر مقابل این 8 دستور 8 تکلیف بر عهده انسان قرار داده است. 
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه،  8 مورد اخیر را به صروت فهرست وار این چنین بیان کرد؛ 1- بخورید وعمل صالح انجام دهید؛ 2- بخورید وشکر خدا را به جا آورید؛ 3- بخورید و به فقیر نیز بخورانید؛ 4- بخورید وبه حیوانات هم بخورانید؛ 5- بخورید ولی اسراف نکنید؛ 6- بخورید واز گام‌های شیطان پیروی نکنید؛ 7- بخورید ولی طغیان وظلم نکنید؛ 8- بخورید و در زمین فساد نکنید.
وی ادامه داد: در قرآن کلمه ای وجود دارد در رابطه با لقمه حرام، به اسم «سحت» که حضرت علی (ع) در تفسیر این کلمه فرمودند: «سحت» یعنی لقمه حرام که مصداق این لقمه حرام شامل رشوه، ربا، حق‌الناس، خدعه، کلاه‌برداری، گرانفروشی می‌شود و مصداق بارز سحت در جامعه امروز ما اختلاس، وام‌های کلان و حقوق های نجومی است.
رفیعی در ادامه آثار لقمه حرام را چنین برشمرد: کاهش ثواب عبادت و عدم اجابت دعا که در روایت داریم کسی که یک لقمه حرام بخورد چهل روز نمازش مورد قبول نیست.
 همچنین اثر دوم را قساوت و سنگدلی عنوان کرد و در این رابطه به روایتی از امام حسین (ع) استناد کرد که ایشان در روز عاشورا خطاب به سپاه دشمن فرمودند: شکم‌های شما از مال حرام پر شده است.
رفیعی افزود: لقمه حرام توبه ندارد واین اثر دیگری از آثار لقمه حرام است چنان که در روایت داریم شخصی نزد امام باقر(ع) آمد و گفت: یابن رسول‌الله! عمری را در دربار بنی امیه سپری کردم، آیا من توبه دارم؟ حضرت در پاسخ فرمودند: خیر مگر این که تمام حقوقی را که گرفته ای برگردانی.
کارشناس برنامه سمت خدا محرومیت از رشد و ترقی اقتصادی را دیگر اثر لقمه حرام عنوان کرد و لطمه به نسل انسان و مورد لعن ملائکه واقع شدن را از دیگر آثار لقمه حرام برشمرد و گفت: در روایت داریم لقمه حرام آن هنگام که از دهان پایین رود، انسان مورد لعن تمامی فرشتگان قرار خواهد گرفت.
رفیعی در بخش سوم از بحث به تعدادی از آثار لقمه حلال اشاره کرد و گفت: در روایت هست اگر کسی چهل روز لقمه حلال بخورد قلبش نورانی می‌شود و حکمت به قلبش القا می‌شود و زبانش نیکو می‌گردد و دینش حفظ می‌شود.
رفیعی در نتیجه‌گیری از این بحث تاکید کرد:  فرافکنی نکنید وهیچ گاه مثال را روی کثرت نبرید، هر کس به اندازه خود مراقبت کند تا درگیر لقمه حرام نشود.

captcha