شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛ تجلی «يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه»
کد خبر: 3519390
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛ تجلی «يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه»

گروه سیاسی: عملکرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طی سالیان گذشته در تعظیم و بزرگداشت انقلاب اسلامی به ویژه در میان نسل‌ جدید و نیز سایر ملت‌ها، تجلی «يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه» بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، 12 مردادماه سالروز تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است؛ نهادی که طی چهار دهه گذشته توانسته با پاسداشت و بزرگداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی خدمات فراوانی در این زمینه انجام داده و نسل‌های بعدی را همراه و همگام انقلاب نگاه دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران، ارگان‌ها و نهادهایی به منظور حراست از ارزش‌های انقلاب اسلامی به فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در داخل و خارج از کشور پرداخته‌ا‌ند که به منظور هماهنگی میان این دستگاه‌ها نهاد جامعی شکل گرفت تا فعالیت‌ها به صورت مؤثری در این زمینه صورت گیرد.

این نهاد ابتدا با نام دفتر هماهنگی تبلیغات اسلامی در تاریخ 12 مردادماه سال 1359 با موافقت امام خمینی(ره) تشکیل شد و سپس به دلیل مشابهت اسمی با یکی از زیرمجموعه‌های ریاست جمهوری نام خود را به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تغییر داد. شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله حقانی، آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله موحدی کرمانی در شکل‌گیری این نهاد انقلابی نقش داشتند.

ریاست این نهاد که توسط رهبر انقلاب اسلامی تعیین می‌شد ابتدا بر عهده غلامحسین حقانی بود؛ وی پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده رهبری و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان منصوب شد. همچنین حقانی اولین امام جمعه بندرعباس بود. در اولین دوره مجلس شورای اسلامی حقانی به عنوان نماینده بندرعباس راهی مجلس شد.

مهم‌ترین اقدام حقانی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فرستادن سفیران تبلیغی به کشورهای مختلف به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب بود. حقانی برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به گوش سایر کشورها به کشورهای یمن جنوبی، یمن شمالی، عربستان سعودی، لبنان و سوریه سفر کرد. پس از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰ و به شهادت رسیدن غلامحسین حقانی، مسئولیت این شورا به آیت‌الله احمد جنتی واگذار شد.

در حال حاضر محل دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در خیابان فاطمی است اما مدرسه عالی شهید مطهری اولین مکان استقرار این شورا بود. در این محل اولین نشست شورا برگزار و اساسنامه آن تدوین شد که طبق آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، دفتر تحکیم وحدت، حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز به عنوان اعضای حقوقی شورا انتخاب شدند.

اولین اقدام این شورا تشکیل ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی بود؛ در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این شورا مبلغانی را برای ترویج پیام‌ها و اهداف انقلاب اسلامی به کشورهای مختلف جهان اعزام می‌کند.

علاوه بر ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، ستادهای دیگری در این نهاد شکل گرفت؛ از جمله ستاد برگزاری مراسم شهدای هفت تیر، ستاد برگزاری مراسم هفته زن و روز مادر، ستاد برگزاری یوم الله سیزدهم آبان (روز مبارزه با استکبار جهانی)، ستاد قدس و انتفاضه.

این شورا در مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی مختلفی همچون دوازدهم فروردین، چهاردهم و پانزدهم خرداد، هفتم تیر، هشتم شهریور، هفدهم شهریور، هفته زن، سیزدهم آبان، روز جهانی قدس، عید سعید فطر، نیمه شعبان، نهم دی، دوازدهم و بیست و دوم بهمن اقداماتی در راستای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و راهبری امور را بر عهده دارد.

از جمله وظایفی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بر عهده دارد، اتخاذ تدابیر، سیاست‌ها و خط مشی‌ها و تنظیم تقویم مناسبت‌های سالیانه و تدوین برنامه، برای هر یک از مناسبت‌ها به منظور حسن اجرای تمامی مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور، ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت‌ نهادها و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی - تبلیغی و تشکل‌های مردمی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم و مناسبت‌ها، سازماندهی و مدیریت برگزاری مراسم و مناسبت‌های کشور در چارچوب وظایف و اهداف شورا، تشکیل ستادهای برگزاری مراسم و مناسبت‌های عمومی و رسمی کشور به منظور تحقق مأموریت‌های شورا، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم جهت تأمین منابع و امکانات مورد نیاز، انجام پژوهش و مطالعات راهبردی و کاربردی در موضوعات مرتبط با وظایف شورا، نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای همکار در اجرای مراسم و اعلام نتایج به مراجع ذی‌ربط و اعلام مواضع در موقعیت‌ها و شرایط ویژه است.

این اهداف و وظایف با حضور و عضویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صدا و سیما، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان بسیج مستضعفین، ستاد کل نیروی‌های مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت ورزش و جوان، شورای عالی استان‌ها، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در این شورا صورت می‌گیرد.

این شورا در سال 1373 براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در فهرست نهادهای عمومی غیر دولتی قرار گرفت و به استناد ماده واحده قانون مصوبه سال 1387 مجلس شورای اسلامی، اساسنامه آن در سال 88 به تصویب هیأت وزیران رسید.

بر اساس این قانون، اساسنامه شورا در 21 ماده به تصویب رسید که بر اساس ماده اول آن، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی به منظور ساماندهی و مدیریت برگزاری مراسم ملی و عمومی و رسمی کشور و بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای فرهنگی و مردمی براساس این اساسنامه فعالیت خواهد کرد.

این شورا توانسته در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایجاد همبستگی تشکل‌ها و جناح‌های سیاسی در برگزاری مراسم و آیین‌ها با ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مستمر مردم در پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزش‌های آن و نیز اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت به سیاست‌های استکبار جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده و به مصداق «يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه» در تعظیم و بزرگداشت انقلاب اسلامی به ویژه در میان نسل‌های جدید و نیز سایر ملت‌ها اقدام نماید.

این شورا طی 36 سال گذشته با اقدامات جهادی و به لحظه خود گام مهمی در ایجاد وحدت و همدلی میان اقشار مختلف و ایجاد شرایط برای حضور باشکوه ملت ایران در صحنه برداشته است. موضع‌گیری‌های به موقع و مؤثر در شرایط حساس داخلی، منطقه‌ای و نیز بین‌المللی از دیگر اقدامات شایسته این نهاد انقلابی است که توانسته بر اساس عملکرد خود مصداق عینی «اقدام و عمل» باشد؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سال 88 اظهار کردند: «این اهمیت دارد که یک دستگاهی بر اساس یک نیاز واقعی و صادقانه در کشور به وجود بیاید و در طول سالیان متمادی، با تحولات گوناگون، آن نیاز را همواره مورد نظر داشته باشد و حق عمل و اقدام را به جا بیاورد».

محمود قره‌داغی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۱:۲۶
0
0
خدای داند و من دانم و تو هم دانی
captcha