آشنایی با فرهنگ ملل اسلامی در نمایشگاه قرآن مشهد
کد خبر: 3507411
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰

آشنایی با فرهنگ ملل اسلامی در نمایشگاه قرآن مشهد

قعالیت‌های قرآنی: رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد با اشاره به اینکه در یازدهمین نمایشگاه بین‌الملی قرآن و عترت مشهد بخش قرآن و فرهنگ ملل اسلامی به به این مرکز سپرده شده است، گفت: نمایش و آشنایی مردم با آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف مردم در کشورهای مختلف اسلامی به ویژه کشورهایی که طلاب آن‌ها در این مرکز تحصیل می‌کنند، در این بخش صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی‌مهر، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد 26 خردادماه در نشست خبری کمیته بین‌الملل(قرآن و فرهنگ ملل اسلامی) یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، ابراز کرد: نمایشگاه قرآن و عترت زمینه آشنایی بیشتر مردم به خصوص جوانان را با قرآن و همچنین عترت فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه بخش بین‌الملل پیوندی میان مردم و ملل مسلمان جهان که در این نمایشگاه طلاب آن‌ها از کشورهای مختلف حضور دارند، برقرار می‌کند، ادامه داد: در نمایشگاه قرآن بخشی به نام قرآن و فرهنگ ملل اسلامی اختصاص پیدا کرده که در قالب یک کمیته جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد متولی برگزاری این بخش در راستای آشنایی با جهان اسلام شده است.
ارائه رسوم و فرهنگ‌های مردم در کشورهای مختلف اسلامی
حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر ابراز کرد: نمایش و آشنایی مردم با آداب، رسوم و فرهنگ‌های مختلف مردم در کشورهای مختلف اسلامی به ویژه کشورهایی که طلاب آن‌ها در جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد تحصیل می‌کنند و همچنین نوع برنامه‌ها و فعالیت‌های این کشورها در ماه مبارک رمضان و غیر آن با محوریت موضوعات قرآنی و سنت ائمه(ع) در این بخش صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در محل غرفه‌های بخش قرآن و فرهنگ ملل اسلامی خود طلاب این مرکز مستقر هستند، گفت: تقریبا همه این طلاب به زبان فارسی مسلط بوده و خود آن‌ها به ارائه توضیحات غرفه پرداخته و زمینه آشنایی مردم را با فرهنگ مسلمانان در دیگر کشورها فراهم می‌کنند.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد با بیان اینکه در این مرکز طلاب از 40 کشور تحصیل می‌کنند و در کل طلابی از 22 ملیت در این نمایشگاه حضور دارند، بیان کرد: این طلاب از قاره‌های آسیا، آسیای میانه و دور، کشورهای عربی و همچنین کشورهای آفریقایی و اروپایی هستند.
اختصاص 29 غرفه به بخش قرآن و فرهنگ ملل اسلامی
وی با اشاره به اینکه امسال حدود 29 غرفه در سالن بهار نمایشگاه بین‌المللی مشهد با 1400 متر فضا به جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد و بخش قرآن و فرهنگ ملل اسلامی اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: یک مجموعه نمازخانه نیز در مرکز سالن مستقر شده است که محافل و نشست‌های قرآنی در آن برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر ادامه داد: همچنین برنامه آشنایی با سفره‌های افطار ملل برای یک روز نمایشگاه در نظر گرفته شده است که به انواع افطاری‌ها و تکریم‌ها در ضیافت رمضان سایر کشورها اختصاص می‌یابد.
وی با بیان اینکه در این بخش غرفه‌ها را در اختیار طلاب قرار داده‌ایم تا خودشان با حضور در آن و مدیریت، فعالیت‌های فرهنگی کشورشان را به نمایش بگذارند، ابراز کرد: در برخی از این فعالیت‌ها مانند کتاب، نشریات، فیلم، تولیدات رسانه‌ای و حتی سایت‌های فعال در این کشورها در کنار فعالیت‌های هنری معرفی خواهند شد.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد با بیان اینکه بخشی نیز به تألیفات و پژوهش‌های قرآنی طلاب در کشورشان اختصاص یافته است، تصریح کرد: تقریبا حدود 107 نفر از طلاب غیرایرانی در محل غرفه‌ها مستقر هستند، البته میهمانان دیگری نیز خواهیم داشت.
اختصاص فضای 10 برابری به جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد
وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته فضای جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد 10 برابر افزایش یافته است، گفت: با وجود کمبود بودجه اما حضور امسال چشمگیرتر است لذا امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده این حضور را توسعه داده و پیوند ملل اسلامی را بیش از پیش شاهد باشیم زیرا قرآن نقطه ارزشمندی برای این پیوند است.
حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر عنوان کرد: به جهت آماده نشدن وضعیت استقرار برخی از غرفه‌ها، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به شکل رسمی از پنج‌شنبه، 27 خردادماه آغاز خواهد شد و تا دوم تیرماه برپا است.
وی گفت: تعدادی از طلاب این مرکز به جهت قرار داشتن در فصل تعطیلی دروس مرکز در سفرهای تبلیغی کشورهای خود به سر می‌برند که حدود دو هزار مبلغ از فرهیختگان طلاب را شامل می‌شود؛ این افراد برنامه‌های مختلفی از جمله اعتکاف ماه رمضان را مانند آنچه که در ایران داریم، در 200 نقطه از دنیا انجام می‌دهند.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد با اشاره به جزئیات برنامه‌های این مرکز در نمایشگاه یازدهم، ادامه داد: برگزاری محفل انس با قرآن کریم ملل اسلامی با حضور طلاب 22 ملیت، برگزاری جشنواره افطاری و آداب و رسوم ملل به همت بانوان و خانواده‌های طلاب مرکز در کنار برپایی جنگ قرآنی ویژه فرزندان ملل اسلامی از دیگر برنامه‌های قرآن و عترت به شمار می‌رود.
برگزاری محفل ادبی در شب میلاد امام حسن(ع)
وی افزود: برگزاری محفل ادبی مربوط به شعرای اردو‌زبان از دیگر برنامه‌های نمایشگاه در شب میلاد امام حسن(ع) است که در کنار آن نیز نشست شبهه‌شناسی هر شب از ساعت 21:30 تا 23 در راستای پاسخگویی به شبهات مختلفی که در کشورها وجود دارد، برپا می‌شود.
حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر با اشاره به دیگر برنامه‌های این کمیته ابراز کرد: همچنین برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه جزء خوانی قرآن نیز با حضور قاریان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد و دیگر قاریان مطرح ویژه بانوان و آقایان از دیگر این برنامه‌ها است.
وی تصریح کرد: نمایشگاه قرآن مشهد فرصتی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های این مرکز است، البته همه قابلیت‌ها را نمی‌توان در معرض نمایش قرار داد لذا کل این بخش نمایشگاه، جهت آگاهی مردم از فعالیت‌های طلاب خارجی در ایران و نوع بهره‌برداری این طلاب از این توانمندی‌ها در کشورهایشان را در بر می‌گیرد.
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد در مورد جایگاه شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در نمایشگاه امسال گفت:  این مرکز خود را مصداق شعار سال رهبر معظم انقلاب می‌داند زیرا امروز اقدامات این مرکز می‌تواند به عنوان یک نسخه اصلی موفق در جهان اسلام مطرح شود، از طرفی اگر امروز با داعش مواجه هستیم برای مقابله با آن چاره‌ای جز آشنایی با معارف اصیل دینی نداریم که نمایشگاه فرصت مناسبی در این راستا است.
وی ادامه داد: همچنین آشنایی مردم با معارف و عقلانیت اسلامی در نظام اسلامی ایران راهگشای این موضوع است از همین رو ما در جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد خود را ملزم به حرکت براساس شعار سال مورد نظر رهبر معظم انقلاب می‌دانیم.
حجت‌الاسلام مهدوی‌مهر اضافه کرد: همچنین به فرموده پیامبر(ص) همه مؤمنان و انسان‌ها باید به حبل‌الله متصل شوند لذا خداوند از ما وحدت امت اسلامی را می‌خواهد که نمایشگاه قرآن فرصتی مناسب برای این روشنگری است، از سوی دیگر پیوند ویژه مردم با قرآن و عترت نجات بخش است، بنابراین مردم در ضمن این نمایشگاه با قرآن کریم و عترت پیامبر(ص) آشنا خواهند شد.
captcha