آغاز ثبت نام سی‌وچهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ظرف چند ماه آینده
کد خبر: 3499697
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

آغاز ثبت نام سی‌وچهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ظرف چند ماه آینده

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: امیدواریم امسال فرآیند فراخوان و اعلام ثبت نام برای برگزاری مسابقات را ظرف دو سه ماه آینده فراهم کنیم تا هیچ متسابقی برای سال آینده نباشد که بگوید من به آیین‌نامه مسابقات دسترسی نداشته‌ام.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی امروز 31 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کریم دولتی، معاون امور فرهنگی مصلای امام خمینی(ره) و قائم مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از شبکه قرآن سیما پخش شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در خصوص برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن صورت گرفت مصلای امام خمینی(ره) برای برگزاری مسابقات امسال انتخاب شد و تغییر مکان برگزاری مسابقات موجب شد تا تغییرات چشم‌گیری در نحوه اجرا و برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات داشته باشیم.
وی افزود: نمایشگاهی که امسال در حاشیه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برپا شد 10 برابر نمایشگاهی بود که در دوره‌های قبل برپا می‌شد و در این نمایشگاه فاخرترین محصولات و مجموعه‌های قرآنی دعوت شدند و اتفاق خوبی در این حوزه افتاد. معمولا زمان مسابقات طولانی است و برای اینکه بازدیدکنندگان یک تنفسی داشته باشند وجود چنین نمایشگاهی ضروری است. نمایشگاه امسال به جهت محتوایی بسیار متفاوت بود و فقط در یکی از غرفه‌ها محصولاتی که مربوط به مسابقات قرآن امسال بود عرضه شده بود.
حسینی در ادامه گفت: امسال برای هر یک از روزهای برگزاری مسابقات، شعاری در نظر گرفته شده بود که متناسب به شعار آن روز، مسابقه‌ای نیز برگزار می‌شد و به 114 نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شد.
وی در ادامه گفت: برگزاری رشته حفظ کل قرآن که با همکاری سازمان بهزیستی صورت گرفت از دیگر اقدامات امسال بود و همچنین انعکاس رسانه‌ای قابل توجه‌تر از دیگر ویژگی‌های مسابقات قرآن امسال بود.
حسینی با بیان اینکه مسئله دیگر حضور خوب مردم در مسابقات قرآن امسال بود، گفت: مسابقات قرآن زمانی می‌تواند توفیق داشته باشد که مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی را بهره‌مند کند و قابلیت پذیرش و خدمات‌رسانی به مردم را داشته باشد، البته هیچ مکانی همانند مصلی نبود که از هر جهت دسترسی آسان مردم را فراهم کند و از نظر مترو، پارکینگ، وسایل نقلیه و خدمات عمومی بسیار قابل دسترس بود.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: تجلیل از خانواده شهدای قرآنی و شهدای قرآنی مدافع حرم، رونمایی از آثار فاخر مدیحه‌سرایی که متناسب با شعار هر روز بود و برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی تجلیل از بانوان فعال قرآنی از جمله برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات بود.
حسینی ادامه داد: رونمایی از فراخوان چهارمین جشنواره قصه‌های قرآنی و رونمایی از فراخوان دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی از دیگر اتفاقاتی بود که در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن امسال رخ داد.
وی در ادامه عنوان کرد: همچنین امسال در برگزاری محافل قرآنی در استان‌ها نیز توفیقات خوبی داشتیم و این محافل در استان‌های کشور با حضور قاریان میهمان از دیگر کشورها برپا شد. این بنا را نیز از سال گذشته گذاشتیم که حضور میهمانان قرآنی فقط در پایتخت نباشد، بلکه میهمانان قرآنی در دیگر استان‌ها نیز حضور پیدا کرده و به اجرای برنامه بپردازند تا فضای دیگر استان‌ها هم قرآنی شود.
همچنین، کریم دولتی درباره انتخاب مصلی برای برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن عنوان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن باید محیط معنوی را فراهم کند تا عزیزان علاقه‌مند به حوزه قرآن کریم بتوانند بهره‌برداری مستقیم از آن داشته باشند. شبکه‌های رسانه ملی و شبکه‌های مجازی از این مسابقات بهره‌برداری داشتند، اما اینکه مردم بیایند و از نزدیک در جریان مسابقات قرار بگیرند در مصلی امکان‌پذیر بود.
وی افزود: مصلای امام خمینی(ره) که امسال برای نخستین‌بار میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن بود توانست تا حدودی به توفیقاتی دست پیدا کند؛ قطعا ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد اما اتفاقی که افتاد به قدری بزرگ بود که می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تر چه برای مسابقات بین‌المللی قرآن و چه برای سایر برنامه‌های قرآنی از فضای مصلی استفاده کنیم.
دولتی با بیان اینکه اگر واقع بین باشیم نمره سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بالای 17 است، درباره امکانات صوتی و نور و ... مصلی برای برگزاری مسابقات قرآن، گفت: سیستم صوت سالن اجلاس هم از بیرون بابت مسابقات به داخل اجلاس می‌آمد و نصب می‌شد و در مصلی هم به همین شکل بود؛ چرا که مصلی یک صوت عمومی دارد که برای برنامه‌های مذهبی، نماز جمعه و... در نظر گرفته شده است اما آن صوت برای مسابقه قرآن که بتواند ظرایف تلاوت قرآن را نشان دهد مناسب نیست و به همین دلیل سیستم صوتی را از بیرون آوردیم.
وی ادامه داد: همچنین در شبستان مصلای امام خمینی(ره) نورپردازی عمومی داریم که برای نماز جمعه، نمایشگاه‌ها و دیگر رویدادهای فرهنگی استفاده می‌شود، اما این نورپردازی مناسب مسابقات بین‌المللی قرآن نیست. نورپردازی که امسال به شبستان آوردیم تا حدودی توانست ما را به خواسته‌هایمان نزدیک کند اما باید برای سالهای آینده هماهنگی‌های بیشتری انجام شود.
قائم مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: اواخر بهمن‌ماه 94 بود که تصمیم گرفته شد مسابقات در مصلی برگزار شود و به همین دلیل زمان کافی نداشتیم؛ اما اگر از همین حالا که مسابقات آن تمام شده است عزم خود را جزم کنیم تا اشکالات مصلی را برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن رفع کنیم، می‌توانیم خیلی زودتر به سطح ایده‌آل برسیم.
همچنین حجت‌الاسلام حسینی در این بخش از برنامه به آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از امتیازاتی که مسابقات قرآن امسال داشت این بود که آیین‌نامه آن مورد بازبینی قرار گرفته بود و با تغییراتی اعمال شد. سال گذشته جلسه‌ای با حضور اساتید و داوران ایرانی و اساتیدی از شش کشور جهان اسلام در ایران برگزار شد و آیین‌نامه به طور کامل مورد بازبینی قرار گرفت و به یک آیین‌نامه که متناسب با نظرات داوران و متسابقین ادوار گذشته ویرایش شده بود، رسیدیم.
وی ادامه داد: امسال با توجه به اینکه ثبت نام مسابقات را از ماه‌ها قبل آغاز کرده بودیم همان موقع آیین‌نامه به صورت فارسی، انگلیسی و عربی در سایت بارگذاری شده بود و این امکان وجود داشت که علاقه‌مندان از دیگر کشورها به سایت مراجعه کرده و آیین‌نامه را مطالعه کنند.
حسینی در ادامه گفت: امیدواریم امسال فرآیند فراخوان و اعلام ثبت نام برای برگزاری مسابقات را ظرف دو سه ماه آینده فراهم کنیم تا هیچ متسابقی برای سال آینده نباشد که بگوید من به آیین‌نامه مسابقات دسترسی نداشته‌ام.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: اگر یک همدلی و انسجامی بین قرآنیان جهان اسلام بیفتد این اتفاق شدنی است که یک آیین‌نامه مشترک برای مسابقات قرآن در جهان آماده شود. قدمی که سال گذشته برداشتیم و با حضور اساتید ایرانی و خارجی به بازبینی آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن پرداختیم در همین راستا بود و امیدواریم به یک وفاقی برسیم تا اینطور نباشد که وقتی متسابق ما در مالزی شرکت می‌کند با یک آیین‌نامه مواجه شود و یا وقتی در ایران، سودان و .... شرکت می‌کند با یک آیین‌نامه دیگر روبرو شود.
همچنین، کریم دولتی اظهار کرد: آن اتفاقی که باید بیفتد تا آیین‌نامه مشترک مثل خیلی از رشته‌های دیگر به یک وفاقی برسد باید زودتر از اینها آغاز می‌شد، اما حرکتی که سال گذشته از سوی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و اساتید از دیگر کشورها به ایران آمدند تا در یک نشست چند روزه به بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآن بپردازند مقدمه خوبی است هر چند که برای رسیدن به نقطه نهایی فاصله داریم.
در این بخش از برنامه، حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: جمله‌ای که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر متسابقان، داوران و دست‌اندرکاران مسابقات قرآن فرمودند و هدف از برگزاری مسابقات قرآن را نزدیک شدن مسلمانان جهان به هم و انس آنها با هم عنوان کردند که یکی از اهدافی است که رهبر معظم انقلاب در گذشته هم به آن اشاره کرده بودند.  
وی با بیان اینکه امسال مسابقات قرآن از خیلی جهات متمایز بود، افزود: سالهای گذشته شرکت‌کنندگان دیگر کشورها خیلی فرصت نداشتند تا با دستاوردهای انقلاب اسلامی و سایر نمایندگانی از کشورهای دیگر می‌آیند، آشنا شوند، اما هم‌اکنون که نزدیک به 48 ساعت از مسابقات ما گذشته است هنوز متسابقین ما در ایران هستند و در شهر مقدس قم هستند و با نهادهای فرهنگی و قرآنی آشنا می‌شوند و برنامه‌ها و دیدارهایی در آنجا برایشان تدارک دیده شده است.
حسینی ادامه داد: این اقدام بزرگی است که متسابقین در یک فضای آرام که استرس مسابقات وجود ندارد، فرصت کنند با هم آشنا شوند و همچنین با ایران آشنا شوند و همچنین تمهیداتی برای تعاملات بیشتر آنها با مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی ایران فراهم شود. این اتفاق بسیار خوبی بود که هم ما تداوم ارتباطمان را با آنها پایه‌گذاری کنیم.
همچنین، کریم دولتی در این بخش از برنامه اظهار کرد: نظام داوری و آیین‌نامه ما به این دلیل که ریزتر و جزئی‌تر است تا حدودی متفاوت از دیگر مسابقات قرآن جهان است. اتفاقی که طی دو دوره اخیر افتاد و بیشتر مورد نظر بود این بود که قبل از اینکه داوران وارد مسابقات شوند جلسه توجیهی و هماهنگی برای آنها برگزار شد تا زمانی که مسابقات شروع شد از نظر هماهنگی بین داوران مشکلی نداشته باشیم.
وی افزود: همچنین آیین‌نامه از قبل برای داوران ارسال شده بود و خیلی از آنها نیز در تدوین آیین‌نامه جدید نقش داشتند و همچنین برای اینکه داوری این دوره از مسابقات عادلانه انجام شود، هیئت نظارتی را هم داشتیم که بر نحوه داوری نظارت داشت و اگر کوچکترین نکته‌ای هم مطرح می‌شد با گفت‌وگو حل می‌شد و به نظرم سال به سال در عرصه داوری به استانداردهای خوبی دست پیدا می‌کنیم تا شرکت‌کننده‌ای که در مسابقات قرآن ما شرکت می‌کند، مطمئن باشد همه شرکت‌کنندگان در نگاه داوران با یک دید داوری می‌شوند.
دولتی ادامه داد: با برخی از شرکت‌کنندگان که صحبت داشتیم اذعان می‌کردند که نتایج داوری درست است و هیچ شک و شبه‌ای هم وجود نداشته است.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: امسال در صحنه مسابقات، تلاوت‌های قوی‌تری از متسابقان ارائه شد؛ چرا که ما یک مرحله تست قبل از مسابقات داشتیم که یک داوری تمام عیار برای قاریان و حافظان در محل اقامت آنها برگزار شد و از مجموع شرکت‌کنندگانی که به ایران آمده بودند، نصفشان در سالن اصلی حاضر شدند. به عنوان مثال در رشته قرائت کسانی که امتیازشان بالای 70 بود به صحنه مسابقات آمدند و در صحنه مسابقات تلاوت کردند.
قائم مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: البته ما قبل از مسابقات هم یک مرحله ارزیابی داشتیم و با تلاوت‌هایی که شرکت‌کنندگان از کشور خود برای ما ارسال کرده بودند یک داوری اولیه انجام داده بودیم، اما به آن داوری بسنده نکردیم و قبل از شروع مسابقات نیز در ایران یک داوری اولیه داشتیم تا افرادی که امتیازات لازم را کسب نمی‌کنند در صحنه مسابقات حاضر نشوند و تلاوت نکنند.
همچنین، حجت‌الاسلام حسینی درباره اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن از طریق رسانه‌ها با طرح این پرسش که چرا امسال اقبال رسانه‌ها به مسابقات قرآن بیشتر شد؟ گفت: کاری که انجام می‌شود باید کار مطلوبی باشد تا نظر مردم و رسانه‌ها را جلب کند؛ ما باید کار را به هنرمندانه‌ترین وجه و زیباترین وجه برگزار کنیم و باید نیاز مخاطبان را در نظر بگیریم و مطابق با نیاز و سلیقه مخاطبان به اجرای برنامه بپردازیم.
وی با طرح این پرسش که چرا امسال این همه از حضور گروه‌ها و هنرمندان خارجی از آذربایجان، هند و... استقبال شد؟ عنوان کرد: زمانی که کارهای هنری انجام می‌دهید و سعی می‌کنید از عنصر هنر به خوبی استفاده کنید و تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب داشته باشید و محتوای قابل درک برای مردم تهیه کنید همه دست به دست هم می‌دهند تا اقبال مخاطبان بیشتر شود.
حسینی ادامه داد: اتفاق خوبی که امسال رخ داد ثابت کرد مسابقات قرآن محدود به تعدادی محدود از مخاطبان با انعکاس محدود نیست، بلکه می‌تواند همانند بسیاری از رویدادهای کشور به صورت گسترده برگزار شود. ما امسال درصدد هستیم شرایطی فراهم کنیم که مردم حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن را جزو برنامه‌های سالانه خود قرار دهند. 
captcha