استعانت، عبودیت و صبرمحوری؛ ویژگی عباد صالح و متقون از دید قرآن
کد خبر: 3499563
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
نویسنده مهدوی تشریح کرد:

استعانت، عبودیت و صبرمحوری؛ ویژگی عباد صالح و متقون از دید قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در منطق قرآن، عباد صالح زمین را به ارث خواهند برد، گفت: استعانت، عبودیت و صبرمحوری؛ ویژگی عباد صالح و متقون از دید قرآن است که اگر می‌خواهیم زمینه‌ساز ظهور باشیم باید در این مسیر گام برداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین صادق سهرابی، استاد و نویسنده کتب مهدوی امروز 30 اردیبهشت ماه در همایش دکترین مهدویت در سخنانی با موضوع پیشگویی‌های قرآن براساس سنت‌های الهی با اشاره به آیه «قالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»(128 اعراف) گفت: در این آیه حکایت از این سنت الهی است که کسانی وارث زمین خواهند بود که استعانت از خدا داشه باسند، اهل صبر و عبادت باشند یعنی استعانت‌محوری، عبودیت و صبرمحوری از ویژگی کسانی است که زمین به آنان خواهد رسید و سه شاخه کلیدی و اصلی متقین نیز همین سه مسئله است.
وی با اشاره به آیه شریفه« و لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﴿۱۰۵ انبیاء» افزود: فرق این آیه با آیه قبلی این است که در آیه قبلی فرموده خداوند آنان را وارث زمین خواهد کرد ولی در آیه دوم بر نقش فاعلی انسان نیز تاکید دارد از این رو کسانی محور این آیه هستند که عبودیت را پذیرفته و صالح هم باشند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه«إِنَّ فِي هَذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِينَ ﴿۱۰۶ انبیاء) تصریح کرد: در این آیه پیام بلند و رسا برای قوم عابدین و جامعه عبودیت‌محور است؛ یعنی کسانی که براساس عبودیت الهی چشم به راه منجی هستند باید بدانند شرط اساسی در پیشگویی قرآن این است که بدون صالح محوری به عبودیت تنها نمی توان اکتفا کرد.
سهرابی اظهار کرد: هر فرد و جامعه صالح مصلح هم خواهد بود، بنابراین کسی که صالح است حتما اهل امر به معروف و نهی از منکر هم هست، لذا مسارعه در خیرات هم از علائم اصلاح گری انسان است.
نویسنده کتب مهدوی افزود: آنگونه که ما از آیات بعدی این آیه می فهمیم قرآن فرموده که ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمت برای جهانیان باشی گویا تجلی رحمت الهی در عالمین از معبر و مسیر تحقق عبادی الصالحون می گذرد و تجلی رحمت للعالمین بودن پیامبر با این مسئله شکل می گیرد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: وقتی عباد صالح هسته اصلی حکومت جهانی شود بستر رحمت للعالمین بودن اسلام هم محقق خواهد شد، بنابراین در پیشگویی های قرآن براساس سنن الهی باید ابتدا جامعه عبودیت محور و صالح محور تحقق یابد تا پیش نیازهای ظهور شکل بگیرد.
وی اظهار کرد: تحقق حکومت جهانی آسمانی امری سخت و سخت آفرین است و باید از قلوب ممتحن و عاشق و استوار برخیزد؛ بشر یک یک انبیاء را به شهادت بردند و آزمون ناموفق داده اند و خدا آخرین حجتش را برای بشر نابالغ نمی فرستد تا او را هم به شهادت برسند بنابراین باید فضای بلوغ اجتماعی شکل بگیرد و قلوب عاشق فراهم شود تا بتوانند این حکومت صعب را به دوش بکشند.
سهرابی عنوان کرد: بشر باید خالص شود و از دوره آزمایش دشوار عبور کند تا ظهور محقق شود زیرا دوره حکومت جهانی دوره منافقان نیست.
captcha