تلاوت قاری ایرانی با وجود تکلف در صدا منجر به ناکوکی در اوج‌ها نشد
کد خبر: 3495439
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
شاه‌میوه:

تلاوت قاری ایرانی با وجود تکلف در صدا منجر به ناکوکی در اوج‌ها نشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور گفت: فشار در صدای سیدمصطفی حسینی احساس می‌شد، منتهی هیچ جا این فشار منجر به ناکوکی و خروج از نت نشد.

تلاوت نماینده ایران در مالزی هیچ ناکوکی نداشت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، غلامرضا شاه‌میوه، پیشکسوت قرآنی کشور در تحلیلی راجع به تلاوت سیدمصطفی حسینی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که از شبکه قرآن سیما پخش شد، تصریح کرد: بنده قبلاً نیز طی جلساتی که با سیدمصطفی حسینی داشتم و همچنین با شنیدن تلاوت‌هایش دو نکته را خدمت وی عرض کرده بودم که در مالزی نفس‌های بلند و اوج‌خوانی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع، حسینی تلاوت بسیار موفقی داشت جز یک مورد خیلی کوچک که البته هنگامی که آن را با بقیه تلاوت‌ها مقایسه می‌کنیم، بقیه افراد موارد این‌چنینی داشتند، اظهار کرد: حسینی در مجموع آن قدرتی که باید در حین اجرا نشان بدهد، نشان داد.

شاه‌میوه گفت: بعضی فکر می‌کنند که در مسابقات، سبک‌ها تعیین‌کننده است در حالی که به نظر من، اجرا مهم است؛ یعنی اینکه در مسابقات چه سبکی خوانده می‌شود، خیلی مهم نیست. مهم این است که قوی‌ترین اجرای خود را در قالب آن فرد داشته باشیم.

این مدرس قرائت قرآن ادامه داد: سیدمصطفی حسینی در نوجوانی هم چهره مطرحی بود، منتهی خیلی زود در بین بزرگسالان شکفتن خود را آغاز کرد و سریعاً به مدارج بالای قرائت رسید.

وی افزود: وی با قدرتی که در اجرای سبک استاد منشاوی از خود نشان داد، موفق شد تا به چنین مرتبه‌ای برسد و در مسابقات مالزی نیز باز کماکان شاهد همان توانمندی در اجرای سبک منشاوی در بالاترین سبک از سوی وی بودیم.

شاه‌میوه تصریح کرد: به عقیده بنده وی توانست آن توقعی که از وی در مسابقات می‌رفت به خوبی برآورده کند، گرچه به نظر من اگر ایشان از نظر فنی نیم پرده پائین‌تر گرفته بود، خیلی بهتر از این می‌شد، اما همین چیزی هم که الآن اجرا کرد، بسیار راضی‌کننده بود و در مقایسه با دیگران به نظر من یک سروگردن بالاتر از بقیه بود.

وی ادامه داد: شنیدم برخی در این مورد مطرح کرده‌اند که وی یک پرده بالا گرفته است ولی اگر نیم پرده پائین‌تر می‌گرفت، آن نقطه‌های اوج صدایش که گاهی در آن تکلف وجود داشت و به اصطلاح پس می‌زد، بهتر از این درمی‌آمد ولی باز هم با تمام این مسائل، خداوند متعال یاری کرد و ما هیچ جا احساس نکردیم که ناکوکی در صدایش باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه تصریح کرد: گاهی در تلاوت‌ها، تکلف وجود دارد و این تکلف منجر به ناکوکی می‌شود و گاهی نیز تکلف در صدا احساس می‌شود، ولی به قول معروف ناکوکی یا نُت خارجی در صدا نیست و تلاوت ایشان تقریباً همین حالت بود یعنی فشار در صدای او احساس می‌شد، منتهی هیچ جا این فشار منجر به ناکوکی و خروج از نت نبود.

وی در ادامه با بیان اینکه جو سنگینی در مسابقات قرآن مالزی وجود دارد و حتی خود شرکت‌کنندگان مالزیایی که در وطن خود مسابقه می‌دهند نیز این اضطراب را دارند، گفت: ولی به نظر من اضطراب سیدمصطفی حسینی خیلی کم بود، یعنی آن چنان تأثیری در تلاوت ایشان نداشت.

شاه‌میوه در ادامه در اختلافات آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و مالزی است که باعث ایجاد اما و اگرهای فراوان می‌شود، اظهار کرد: دو مطلبی در این مورد وجود دارد، یکی در بحث تفاوت آئین‌نامه که به هر حال، آن‌ها آئین‌نامه‌شان براساس شیوه‌های کلاسیک است یعنی سیستم قرار به جواب و جواب به جواب و آئین‌نامه مسابقات ما کمی متفاوت است و با همه سبک‌ها انطباق دارد.

وی افزود: نکته اینجاست که موضوع دوم در این بحث این است که اصولاً خیلی از داوران حتی آن‌هایی که به مسابقات جمهوری اسلامی می‌آیند و داوری می‌کنند، خیلی مقید به رعایت آیتم‌های آئین‌نامه نیستند. ما خود بارها شاهد بودیم که حتی آئین‌نامه خود ما که این همه دقیق و فنی تنظیم شده، برخی داوران می‌آیند و در نهایت یه نمره‌ای همینطوری به صورت مقایسه‌ای درنظر می‌گیرند.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: پس اگر ما بهترین آئین‌نامه‌ها را هم داشته باشیم و حتی اگر آئین‌نامه ما و مالزی یکی هم باشد، وقتی بسیاری از داوران اصلاً توجهی به ریز آئین‌نامه و نکات جزئی آن ندارند و کلی‌نگری می‌کنند و کلی نمره می‌دهند، بنابر این همواره این مشکل باقی می‌ماند.

شاه‌میوه ادامه داد: این قضیه در مالزی وجود دارد یعنی در خود مالزی نیز خیلی از داوران کلی‌نگری می‌کنند و یک امتیاز کلی به متسابق می‌دهند و متسابقان را با هم مقایسه می‌کنند و هنگامی که مقایسه پیش می‌آید، نمی‌توان در سه روز مسابقه، مقایسه درستی از نفر اول در روز اول با نفر آخر در روز آخر داشت، لذا گاهی یک تلرانس‌هایی بین نمرات به‌وجود می‌آید و این است که مسابقات گاهی دچار خدشه می‌شود، یعنی شما اگر آئین‌نامه‌ها را نیز با هم یکسان کنید، ولی داورانی که دعوت می‌شوند، مقید به اجرای آئین‌نامه نباشند، باز هم این مشکل باقی خواهد ماند.

وی در ادامه در مورد تغییر سبک قراء در مالزی مانند اجرای شهید منا حاجی‌حسنی کارگر در این مسابقات طبق آئین‌نامه، بیان کرد: در اردوی آموزشی که قبل از مسابقات در کشور برگزار می‌شود، همه نکات آئین‌نامه برای شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود و سال‌های قبل نیز شرکت‌کنندگان ما خود را با آئین‌نامه مالزی منطبق می‌کردند.

شاه‌میوه در پایان تصریح کرد: بنده قصد ندارم، داوری را زیر سؤال ببرم ولی اصولاً برخی از داورانی که به مسابقات دعوت می‌شوند، چون در سال‌های مختلف متغیر هستند، حتی خود ایشان با آئین‌نامه‌ها آشنا نیستند و کلی‌نگری می‌کنند و این باعث می‌شود که عملاً خود آئین‌نامه و اصل آئین‌نامه از حیّز انتفاع ساقط شود.

captcha