تبيين وقف در جهت اقتصاد مقاومتی؛ اولويت سازمان اوقاف
کد خبر: 3489476
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

تبيين وقف در جهت اقتصاد مقاومتی؛ اولويت سازمان اوقاف

گروه اجتماعی: رئیس ناحیه یک اوقاف و امور خیریه مشهد اظهار كرد: در مرحله اول احیای فرهنگ و آشنایی کامل جامعه با مقوله وقف و در مرحله بعد تبیین و ترسیم وقف در جهت اقتصاد مقاومتی وظیفه و اولویت کاری ماست.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خراسان رضوي، حجت‌الاسلام محمد ذاکری، رئیس ناحیه یک اداره اوقاف و امور خیریه مشهد در نشست خبری وقف، بستری مناسب در تحقق اقتصاد مقاومتی که صبح امروز 29 فروردین، در محل تالار نور مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی موجود کشور ادامه داد:  وقف می‌تواند از جمله حرکت‌هایی باشد که در جهت اقتصاد مقاومتی انجام می‌‌شود.
وی با اشاره به سخنان و اهداف مدنظر رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد افزود: تأکید ايشان بر درون‌زا و برون‌گرابودن در اقتصاد است از همين رو با توجه به مشکلاتی که از نظر اقتصادی در سطح جامعه به ویژه در بخش‌های کشاورزی و تولیدی وجود دارد، وقف می‌تواند در رفع نیاز این بخش‌ها مؤثر باشد.
حجت‌الاسلام ذاکری گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید از شعارزدگی‌ها اجتناب کرد و به مشکلات و مسائل موجود در جامعه از جمله بیکاری و فشاری که بر بخش‌های تولیدی و بنگاه‌های زودبازده وجود دارد، توجه کرد لذا هر کس به اندازه مسئولیت خود بايد در جهت بهبود اوضاع حرکت کند.
وی با اشاره به دیدار با آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی از مراجع شیعه، ابراز كرد: در این دیدار آیت‌الله جوادی‌آملی احیای فرهنگ وقف در جامعه را از وظایف اوقاف برشمرد و نکاتی را در این رابطه متذکر شدند.
رئیس ناحیه یک اوقاف و امور خیریه مشهد اظهار كرد: در مرحله اول احیای فرهنگ و آشنایی کامل جامعه با مقوله وقف و در مرحله بعد تبیین و ترسیم وقف در جهت اقتصاد مقاومتی وظیفه و اولویت کاری ماست.
وی در ادامه به ارائه گزارش کاری از اقدامات ناحیه یک اوقاف در سال گذشته مشهد پرداخت و گفت: تعداد سه هزار و 302 موقوفه در سطح مشهد وجود دارد که از این میزان دو هزار و 971 موقوفه متصرفی، 221 عدد غیرمتصرفی و 10 اشتراک  التولیه داريم که در سنوات گذشته به تکمیل پرونده‌ها و اسناد آن‌ها  و ثبت در سیستم جامع موقوفات پرداختیم.
حجت‌الاسلام ذاکری با اشاره به وضعیت رقبات موقوفات و اسناد آن‌ها افزود: میزان 86 درصد از رقبات متصرفی و غیرمتصرفی مشهد دارای سند مالکیت هستند و از رقبات اشتراک التولیه که وظیفه اداره آن‌ها به صورت مشترک بین تولیت شخصی و اوقاف تقسیم شده، فقط 14 درصد آن‌ها سند مالکیت دارند.
وی گفت: اهداف و چشم‌اندازها در بحث اسناد موقوفات برای سال 95 در سه محور اخذ سند مالکیت برای رقبات منفعتی و متصرفی، تجدید تنظیم اسناد و تعیین تکلیف پرونده‌های در حال بررسی تعریف شده است که امیدواریم با عنایات اهل بیت(ع) و همکاری دوستان به آن دست یابیم.
ئیس ناحیه یک اوقاف و امور خیریه مشهد با انتقاد از وضعیت موقوفات متصرفی و عدم پرداخت بدهی توسط متصرفان ابراز كرد: طبق قانون ما باید میزان 30 درصد از مبلغ فروش یا اجاره املاک را از مستأجران به عنوان پذیره دریافت کنیم که با توجه به دستور ابلاغ شده به تناسب وضعیت متصرفان میزان 10 درصد در مناطقی گاهی کمتر از این مبلغ را از متصرفان با اقساطی که مدنظر قرار گرفته دریافت خواهیم کرد.
وي ادامه داد: در بحث حاشیه شهر هم اوقاف اقداماتی از جمله برنامه‌های مذهبی، کلاس‌های حفظ و محافل قرائت قرآن و برنامه‌های دهه ولایت با دعوت از علمای اهل سنت و دیگر برنامه‌ها انجام داده است که از نظر بودجه و اعتبار برای مثال در مراسم محرم بیش از دو میلیارد ریال کمک هزینه به اماکن مذهبی برای برقراری مراسم عزاداری اختصاص یافت.
حجت‌الاسلام ذاکری گفت: طي سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری در بحث موقوفات جدید داشتیم که برای مثال تعداد 57 وقف جدید در ناحیه یک و 12 وقف در ناحیه چهار در سال 94 به ثبت رسید که در مجموع 69 موقوفه می‌شود، این در حالی است که ما در سال 93، تعداد 43 ثبت در ناحیه یک و 18 ثبت در ناحیه چهار داشتیم.
captcha