مسجد؛ آوردگاه اقدام و عمل
کد خبر: 3488851
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

مسجد؛ آوردگاه اقدام و عمل

گروه جامعه: یک کارشناس مسجد با تأکید بر اینکه در طول تاریخ مساجد بهترین بستر برای تبدیل مفاهیم به عمل بوده‌اند، تصریح کرد: اعتقادات و تقیدات اهل مسجد تنها نباید به شنیدن معطوف شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمدعلی موظف رستمی، کارشناس مسجد، طی مقاله‌ای به بررسی نقش مساجد در تحقق شعار سال پرداخته است.  در این مقاله آمده است:  

«یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که پیش زمینه و پیش شرط اقدام عملی در زمینه اقتصاد مقاومتی است و باید توسط متولیان مسجد صورت گیرد، باورمند کردن تمام لایه‌های اجتماعي در همين خصوص و با هدف عملياتي نمودن شعار سال مي‌باشد. باید به این باور برسیم که ما می‌توانیم با اقدام عملی و برداشتن گام‌های موثر به اهداف غایی تعیین شده، دست یابیم، اما در این زمینه در درجه اول باید متولیان فرهنگی مسجد و آحاد مردم تلاش کنند.

در طول تاریخ، مسجد، بهترین بستر برای تبدیل مفاهیم به عمل بوده‌اند. به عنوان مثال امام جماعت و یا مبلغ دینی در کنار بیان احکام و مسایل شرعی در مسجد، همواره نسبت به عامل بودن مومنان و انجام صحيح افعال ديني اهتمام ويژه‌اي دارند، صرف گفتن و بیان مواعظ هدف اول نیست بلکه هدف بالاتر از آن برداشتن گام‌ها است. اعتقادات و تقیدات اهل مسجد تنها نباید به شنیدن معطوف شود باید نگرش عملی به احکام و مفاهيمی چون اقتصادداشت وحوزه اقتصادی را با عمل و اقدام فعال‌کرد.

هر عملی که صرفا در مسجد بشنویم و عمل نکنیم، نتيجه و  فایده‌ای براي آن متصور نخواهد بود، برای رسیدن به آرمان‌ها باید در فضای مسجد فضای عمل گرایی فراهم شود. داشتن عقیده صرفاً کافی نیست. در نماز و روزه گرفتن عمل کردن باید مورد توجه باشد. فضای مسجد باید فضایی باشد که انسان‌ها تشویق به عمل بر اساس آموزه‌های اسلامی باشند و از این طریق، این موضوع به دیگر لایه‌ها گسترش یابد.

نقش ائمه جماعات در نهادینه سازی باورها، اعتقادات، اجرایی و عمل کردن آنها بسیار مهم است. هدف نهایی از آموزش مفاهیم دینی این است که در واقع بروز و ظهور در شخصیت نمازگزار و مخاطب مسجد داشته باشد و در شخصیت فرد تاثیرگذار باشد. شکل‌گیری اندیشه ما قبل و بعد از انقلاب و در دوران جنگ همیشه بر عهده مسجد بوده است بنابراین ما می‌توانیم از طریق بستر مسجد، نگاهی عملی در تمام حوزه‌های دفاعی و اقتصادی داشته باشیم و در حوزه اقتصادی با عمل و اقدام بتوانیم تاثیرگذار باشیم.

اقامه نماز تنها یک موعظه نیست بلکه همراه با عمل و حرکت است
اقامه نماز تنها یک موعظه نیست بلکه همراه با عمل و حرکت است. وقتی در چند وعده نماز را در مسجد اقامه می‌کنیم، همین تکرار باعث شده است در رفتار اهالی مسجد و مخاطبان نمود عملی، پیدا کند. موعظه و بیانات امام جماعت تنها لسانی نيست بلكه همواره نمازگزاران را به اقدام و عمل به احكام تشويق و ترغيب مي‌نمايد.

مسجد باید همانند گذشته خاستگاه و پرورشگاه اقدام و عمل باشد. پیامبر (ص) اولین موعظه‌گر و مبلغ دینی بود که در ساخت اولین مسجد، یعنی مسجد قبا خود ایشان نقش تاثیرگذار داشت که همراه با مردم این فضا را آماده کردند و دوشادوش مردم در این زمینه فعالیت داشتند، که این عملگرایی پیامبر (ص) را نشان می‌دهد و یا حضرت ابراهیم (س) و حضرت اسماعیل (ع) خودشان خانه کعبه را ساختند و اقدام به ساخت مسجد کردند. بنابراین در آموزه‌های دینی ما و پیشوایان دینی عملگرایی و اقدام  در در درجه نخست و اولویت اول بوده است.

نماز به عنوان شعار اسلام كه هر روز و در نوبت‌هاي مختلف از مأذنه مساجد پخش مي‌شود يكي از مهمرين بخش اين شعار عبارت: حي علي خيرالعمل مي‌باشد و مردم را دعوت به عمل مي‌كند و آن هم عملي كه توأم با خير باشد و به نظر مي‌رسد از مهمترين اعمال خير در حال حاضر برداشتن گام عملي و اقدام جدي براي رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم مسلمان ايران كه در قالب اقتصاد مقاومتي قابل اجرا و انجام مي‌باشد.

با توجه به مشکلات اقتصادی می‌توان در بحث اقتصادی، مردم بهترین عمل را انجام دهند. در سال‌های قبل شعارهایی که توسط  مقام معظم رهبری انتخاب می‌شد با اقتصاد، کار، تولید و جهاد اقتصادی همراه بوده‌است. در راستای بحث اقتصاد مقاومتی، مساجد در سال‌های قبل در زمینه نهادینه سازی تاثیر گذار بودند. بعد از نهادینه سازی باید اقدام و عمل در زمینه موضوع اقتصاد صورت گیرد و اقدام و عمل باید بعد از شعارها و برنامه‌های دینی، فرهنگی و دیگر فعالیت‌ها و بعد از تبیین منویات رهبری صورت گیرد. زیرا میوه و نتیجه نهادینه سازی كه بخشي توسط مسجد صورت گرفته است با اقدام عملی چیده شود.

راهکارهایی که مساجد می‌توانند در راستای تحقق شعار سال انجام دهند
تشویق و ترغیب کارگران و مراکز تولیدی با حضور ائمه جماعات  باید مورد توجه باشد، ائمه جماعات مساجدی که در جوار مراکز تولیدی فعالیت دارند، باید توجه ویژه به این مراکز داشته باشند و در راستای تحقق شعار سال تلاش کنند. اقدام عملی در راستای تشویق و ترغیب و اقدام عملی باید با اعزام سخنرانان و موعظه کنندگان قوی صورت‌گیرد و مساجد با هماهنگی متوليان اقتصادي و توليدي و افراد متخصص سخنان رهبری را تبیین کنند تا ذهن آنها نسبت به موضوع تولید و فعالیت بیشتر آماده شود. 

زیرا  که فضاسازی ذهنی قبل از اقدام بسیار مهم است. اگر ما می‌خواهیم در راستای سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب گام برداریم ابتدا باید تغییر ذهنی و فضای ذهنی برای مخاطبان آماده کنیم. مهمترین مرکز و بستری که می‌تواند این موضوع را محقق کند، مساجد هستند. توجه به جایگاه مساجد و روحانیون و ائمه جماعات که میزان پذیرششان میان مردم قابل توجه است، تهیه بروشور و جزوات می‌تواند در تبیین فرمایشات رهبری در این زمینه بسیار مهم باشد. شناسایی افراد کارآفرین و متعهد مسجدی در این زمینه بسیار مهم است.
 
مضاف‌بر اینها مساجد می‌تواند با شناسایی افراد کارآمد در احیای مراکز تعطیل شده و بیشتر تولید کردن و بالا بردن راندمان کاری تاثیرگذار باشند، ترویج و تشویق و نگرش حرکت جهادی می‎تواند در این زمینه موثر باشد. علاوه بر اینها امام جماعت مسجد می‌تواند با تبیین این موضوع میان مردم و فعالیت در زمینه جهاد اقتصادی همانند جهاد دفاع مقدس موثر عمل کند.
تشکیل کارگروه اقتصادی با حضور نخبگان و فعالان اقتصادی در مساجد و برگزاری جلسات مختلف با ارایه راهکار و همچنین هم اندیشی با فعالان اقتصادی مسجد در جهت رفع بیکاری و تحقق شعار سال از طریق مساجد هم راهکار دیگری است که باید مورد توجه باشد.

این مقاله در سایت معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.
captcha