امنیت درمان؛ نقطه اتصال اخلاق پزشکی و اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3486675
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
قانعی تبیین کرد:

امنیت درمان؛ نقطه اتصال اخلاق پزشکی و اقتصاد مقاومتی

گروه سلامت: رئیس انستیتو پاستور ضمن تشریح ابعاد مورد نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت، امنیت درمان را نقطه اتصال اخلاق پزشکی و اقتصاد مقاومتی دانست.

مصطفی قانعی، رئیس انستیتو پاستور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت و نقش وزارت بهداشت در این مقوله پرداخت.
وی تکیه بر اقتصاد دانش بنیان در حوزه سلامت را مهم ارزیابی و عنوان کرد: یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت تکیه بر اقتصاد دانش بنیان است؛ خوشبختانه سهم وزارت بهداشت در استفاده از این شرکت‌ها در کل کشور 10 درصد است که این بالاترین سهم در میان وزارتخانه‌های دیگر است.
قانعی افزود: اقتصاد دانش بنیان باید در آینده بر مبنای شرکت‌هایی با همین نام محقق شود، این مهم در وزات بهداشت اجرایی شده و با توجه به گزارشی که دکتر ستاری معاون علمی و فنآوری ریاست جمهوری در حضور شخص رئیس جمهوری هم مطرح کردند وزارت بهداشت پیشتاز است.
وی مبحث امنیت درمان را موضوعی قابل تأمل در اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: این بدین معنی‌ است که اگر مردم مشکل سلامتی دارند نباید دغدغه درمان داشته باشند.
رئیس انستیتو پاستور نقطه اتصال اخلاق پزشکی با اقتصاد مقاومتی را موضوع امنیت درمان خواند و ادامه داد: در رابطه با موضوع اقتصاد مقاومتی باید بندهایی که در رابطه با این اصول ابلاغ شده‌اند اجرا کنیم و سایر کارها را به اقتصاد مقاومتی مرتبط نکنیم، تنها موردی که در مقوله فرهنگ و اخلاق پزشکی ارتباطی با اقتصاد مقاومتی ممکن است وجود داشته باشد، مربوط به امنیت درمان است.
وی افزود: بخشی از امنیت درمان در دست حوزه پزشکی بوده و باید از بیماران خود مراقبت و حفاظت‌های لازم را در این رابطه به عمل آورند، این احساس امنیت به اخلاق گروه پزشکی بر می‌گردد. 
قانعی تأکید کرد: هرچه اخلاق در این حوزه گسترش یاید هم یک سرمایه اجتماعی فراهم می‌آید و هم اینکه امنیت درمان گسترش پیدا می‌کند. 
وی یادآور شد: در حوزه امنیت درمان سال گذشته پرداختی از جیب مردم کاهش یافته و بیمارستان‌های دولتی پذیرش بیشتری داشتند، حتی در ایام نوروز که بیمارستان های خصوصی تعطیل بودند بار اصلی را بیمارستان‌های وزارت بهداشت تقبل کرد، بنابراین امنیت درمانی مردم با استعدادی که در وزارت بهداشت فراهم شده در حال تحقق است.
وی بعد دیگر تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت را خودکفایی تولید دارو در کشور دانست و با اظهار موفقیت ایران در این حوزه اظهار کرد: در دو سال گذشته 95 درصد تولید داخلی به 98 درصد افزایش یافت و الان واردات دارو حدود 2.2 درصد است، شاید برای کشوری محقق نباشد که 100 درصد نیاز خود را تولید کند اما خوشبختانه می‌بینیم که ایران جایگاه خوبی در این حوزه دارد و امید می‌رو که بهتر هم شود. 
قانعی یادآور شد: بخش دیگری که در رابطه با خدمت نظام سلامت به مسأله اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد بحث تولید تجهیزات پزشکی است؛ بخشی از این استعداد به دست مهندسانی است که خارج حوزه سلامت هستند، مهندسان برق و الکترونیک، شیمی که اخیرا در حوزه تجهیزات ورود کرده‌اند و به تدریج شرکت هایی را تشکیل داده و کار را پیش می‌برند.

captcha