هشدار رسانه‌ای معاون وزیر: به طب‌دفاعی دامن نزنید
کد خبر: 3486178
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

هشدار رسانه‌ای معاون وزیر: به طب‌دفاعی دامن نزنید

گروه سلامت: معاون درمان وزیر بهداشت رسانه‌ها را از پررنگ کردن خطاهای پزشکی بر حذر داشت و تصریح کرد: اگر این خطا را رسانه‌ای و پررنگ کنیم اتفاق نامطلوب «طب دفاعی» رخ می‌دهد و این عارضه‌ای مهلک برای نظام سلامت است.

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه خطاهای پزشکی که یکی از حاشیه سازترین مسائل پزشکی است اظهار کرد: مسیر اصلاح خطاهای پزشکی طولانی و داری ابعاد مختلفی است.

وی افزود: یکی از مهمترین ابعاد این مسیر توجه به آموزش پزشکی است هر گاه در امر ارتقای آموزش پزشکی سرمایه‌گزاری شود می‌توان شاهد کاهش خطاهای پزشکی باشیم.

آقاجانی ادامه داد: بعد دیگری که در این مسیر می‌تواند به ما کمک کند کفایت تعداد بیمار به پزشک است؛ زمانی که از یک پزشک می‌خواهیم 80 بیمار را در یک روز مورد ویزیت قرار دهد طبیعتا میزان خطای پزشکی نیز افزایش پیدا می‌کند، اما اگر در همان جا از همان پزشک بخواهیم 15 بیمار را در طی روز مورد ویزیت قرار دهد شاهد دقت پزشک و در نتیجه کاهش خطا خواهیم بود این اتفاقی است که باید به آن برسیم.

وی اصلاح تعرفه‌های پزشکی را دیگر بعد مسیر کاهش خطاهای پزشکی دانست و عنوان کرد: پیش از آغاز طرح تحول سلامت به ازای هر یک ویزیت  پزشک متخصص استاد دانشگاه در بیمارستان دولتی 2800 تومان به او پرداخت می‌شد، چه انتظاری داریم از این پزشک که با این مقدار دریافتی بعد بیمار را به صورت دقیق مورد ویزیت قرار دهد این واقاعیتی بود که وجود داشت.

معاون وزیر بهداشت افزود: از سوی دیگر ما در حال حاضر بر بالین تمرکز کرده‌ایم، به هر اندازه به خدمات بالین بها داده و تعرفه مناسب به آن اختصاص دهیم گرایش پزشکان به ویزیت کامل، شرح حال گیری دقیق و گفت‌وگو با بیماران و تشخیص دقیق بیماری بیشتر می‌شود. عوامل دقیقی در بروز خطای پزشکی وجود دارند وقتی بتوانیم این عوامل را شناسایی کنیم مطمئنا می‌توانیم از بروز خظاهای مختلف نیز جلوگیری کنیم.

آقاجانی یادآور شد: خطای پزشکی یک امر غیر قابل اجتناب است؛ بهترین اساتید دانشگاه‌های دنیا معروفترین کتاب‌هایشان کتاب‌های خطای پزشکی بوده و تجارب خود را در این کتاب‌ها ذکر می‌کنند، نباید این نکته را کتمان کرد که با شروع به کار هر طبیبی احتمال بروز خطا در کار وجود دارد.

وی رسانه‌ها را از پررنگ کردن خطاهای پزشکی بر حذر داشت و تصریح کرد: نکته مهم این است که اگر ما این خطا را رسانه‌ای کرده و پررنگ کنیم یک اتفاق نامطلوب رخ می‌دهد که اصطلاحا به آن «طب دفاعی» گفته می‌شود، این عارضه‌ای مهلک برای نظام سلامت است که این معنی را می‌دهد وقتی پزشکی خود را در معرض حملات رسانه‌ای می‌بیند از درمان بیماران مخاطره‌ای اجتناب می‌کند این یک اصل ثابت شده است ارتباطی هم با کشور ما ندارد این ثابت شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: اگر ما حاشیه‌‌های پزشکی را پرنگ کنیم پزشکان ما دیگر ریسک نکرده و خود را به خطر نمی اندازند، این از دید کارشناسی، دلسوزی برای مردم نیست.
  

captcha