از استقرار مدیر جدید شبکه قرآن تا حضور کاروان شوق تلاوت در عراق
کد خبر: 3483796
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸
اهم رویدادهای قرآنی زمستان94/

از استقرار مدیر جدید شبکه قرآن تا حضور کاروان شوق تلاوت در عراق

گروه فعالیت‌های قرآنی: زمستان 94 همراه با رخدادهای خوشایند و ناخوشایند و فراز و فرود‌هایی بود که شنیدن آنها موجبات تأثر و یا رضایت‌مندی جامعه قرآنی را نه تنها در کشورمان بلکه در دیگر کشورهای اسلامی به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهارمین فصل سالی که گذشت فعالیت‌های قرآنی کشور نیز همرا با فرازها و فرودهایی بوده است که برخی از این اخبار موجب مسرت در فعالان این عرصه و برخی دیگر موجبات حزن و اندوه علاقه‌مندان این راه را فراهم کرد هرچند بخش اعظم این اخبار را برپایی مسابقاتی چون سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه، بیستمین دوره مسابقات سراسری اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی، تواشیح و همخوانی قرآن کریم، سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه آجا و چهاردهمین مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش، برپایی همایش بانوان قرآن‌پژوه، برگزاری دومین دوره مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان و اولین دوره مسابقات شوق تلاوت تشکیل داده است؛ لذا در این گزارش به اهم رخدادهای زمستان سال 94 خواهیم پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی، طی حکمی از سوی پورمحمدی، معاون سیمای رسانه به عنوان مدیر جدید شبکه قرآن سیما منصوب شد که از اول دی‌ماه 94 در دفترش در ساختمان شبکه قرآن سیما واقع در جام‌جم مستقر ‌شد و کارش را آغاز کرد. وی پیش از این نیز به عنوان مدیرکل صدا و سیمای کرمان به مدت 10 سال و ریاست مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در قم مشغول بوده است.
ثبت نام پنجمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم مزین به نام و یاد قاریان مهاجر الی الله نیز از روزهای آغازین این فصل با مراجعه به پایگاه اینترنتی شورای عالی قرآن و درگاه اختصاصی سامانه جامع طرح ارزیابی شروع شد. همچنین محمدرضا پورمعین، دبیر شورای راهبردی قرآن مناطق آزاد تجاری ـ اقتصادی نیز از برپایی مرحله مقدماتی دومین دوره مسابقات قرآن در هفت منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو در رشته‌های حفظ در اجزاء مختلف 5، 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل، مفاهیم، نهج‌البلاغه، روخوانی و اذان خبر داده بود که مرحله نهایی این مسابقات اوایل سال 95 به میزبانی یکی ازاین مناطق هفت‌گانه انجام می‌گیرد.
برپایی دومین دوره مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان
براساس این گزارش، دومین دوره مسابقات سراسری قرآن ورزشکاران و جوانان در رشته‌های قرائت تحقیق، ‌قرائت ترتیل، ‌حفظ کل قرآن، ‌حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، اذان، احادیث موضوعی، مفاهیم آیات موضوعی و بخش ویژه ادبی در مرحله شهرستانی و استانی در شهریور، مهر و آبان‌ماه برگزار شد که اختتامیه مرحله استانی آن در هفتم دی‌ماه در اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران با تجلیل 60 نفر متسابق برپا شد. همچنین مرحله کشوری این دوره از مسابقات در بخش کتبی در رشته‌های حفظ آیات موضوعی، حفظ احادیث و مفاهیم قرآنی برای بانوان و آقایان، 17 اسفندماه به صورت همزمان در مراکز استان‌ها برپا شد و بخش شفاهی آن شامل رشته‌های حفظ، قرائت و اذان نیز در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال آینده در یکی از استان‌ها که متعاقباً اعلام خواهد شد، برگزار می‌شود.
بخشی از رقابت‌ها و آیین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در دو بخش بانوان در سالن بعثت و آقایان در سالن انتظار کرمانشاه تا پنجم دی‌ماه انجام گرفت این مسابقات در مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی در رشته‌های حفظ کل و 10 و 20 جزء، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و معارف با حضور حدود ۶۴۰ نخبه قرآنی برگزار شد. وجه تمایز این دوره از مسابقات با دوره‌های گذشته این بود که با توجه به مدل داوری، نفرات در دو سطح ممتاز و عالی مورد تجلیل واقع شدند. همچنین ۴۴ داور در بخش آقایان و ۳۷ داور در بخش بانوان مسابقات را قضاوت می‌کردند.
لازم بذکر است؛ نحوه انعکاس مسابقات سراسری در رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما، برپایی نشست‌هایی چون «بررسی طرح‌های جدید ستاد عالی مسابقات قرآن» از سوی ایکنا در حاشیه برپایی این مسابقات، پوشش خبری لحظه‌ای و آنی مسابقات در افتتاحیه و اختتامیه و به صورت روزانه و رقابت متسابقان در مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی و... از مهم‌ترین اخبار سرویس فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری در سردترین فصل سال بوده است.
ابلاغ حکم اعضای شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان
همچنین ابلاغ حکم اعضای شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، اعلام نتابج هشتمین دوره مسابقات تفسیر قرآن «نورالهدی» که در آبان‌ماه در رشته‌های تفسیر یک جزء و تفسیر سه جزء در 140 حوزه امتحانی به صورت هماهنگ در سراسر کشور به همت سازمان دارالقرآن ‌الکریم برگزار شد، از دیگر اخبار زمستانی ایکنا بود.
براساس این گزارش؛ چهارمین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» ویژه کارکنان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری با حضور 250 داوطلب از کارکنان سازمان و خانواده‌های آنان (50 نفر زیر 18 سال و 200 نفر بالای 18 سال)، با قضاوت داورانی چون امیر محمدیون، علی‌اصغر برومند، محمدتقی نوران در بخش آقایان و امیریوسفی و کاتب در بخش بانوان در دو بخش کتبی در رشته‌های مفاهیم (سبک زندگی اسلامی) براساس کتاب مفاتیح‌الحیاة و حفظ موضوعی قرآن و شفاهی در رشته‌های ترتیل‌خوانی (سوره‌های حمد یا مؤمنون) و حفظ در رشته‌های 10، 20، 30 سوره و حفظ یک و سه جزء، چهارم دی‌ماه در فرهنگسرای قرآن برگزار شد که آیین اختتامیه این مسابقات نیز 11 دی‌ماه با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری، حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان و سایر مدیران این سازمان و با تجلیل از 35 پرسنل سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و خانواده‌های منتخب آنها در آستان امامزاده پنج تن لویزان برگزار شد.
از مهم‌ترین اخباری که در این فصل می‌توان به آن اشاره کرد، شناسایی پیکر دو نفر از مفقودین کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع سال 94 بوده است. پیکر مهاجران الی‌الله محمدسعید سعیدی‌زاده و فؤاد مشعلی سرپرست و از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) آبادان که در حادثه منا به رحمت ایزدی پیوسته بودند تا آن زمان شناسایی نشده بود که به فضل الهی و با همت سازمان حج و زیارت، پیکر آنها که در مقبرةالشهدای مکه به خاک سپرده شده‌ بودن شناسایی شد و خانواده شهید سعیدی‌زاده خواستار بازگرداند پیکرش به وطن شدند اما خانواده شهید فؤاد مشعلی، خواستار باقی‌ماندن پیکر مطهر این مهاجر الی الله در مکه بودند.
بنابر این گزارش، حنانه خلفی، حافظ 9 ساله قرآن کریم از برکات دیدارش با مقام معظم رهبری، اجازه ایشان برای در اختیار گذاشتن تلاوت‌های «حنانه» به دیگران و آغاز ضبط استودیویی تلاوت ترتیل او به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد تحت نظارت استاد محمدحسین سبزعلی گفت. کار ضبط استودیویی آن نیز در نیمه اسفندماه به پایان رسید و به مرحله برطرف کردن ایرادات تجویدی، غلط‌گیری و تدوین و تولید آن رسیده است.
سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه آجا
همچنین برپایی سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه آجا و چهاردهمین مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش در رشته‌های حفظ 5، 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم با حضور داوران بین‌المللی و کشوری و اساتید و پیشکسوتان قرآنی ارتش و نیروهای مسلح در دی‌ماه و انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان رئیس هیئت پایش عملکرد کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی حکمی از سوی محمدرضا مخبردزفولی،‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1394 از دیگر رویدادهای مهم دی‌ماه 94 بود.
از جمله اخبار متأثرکننده در دی‌ماه، خبر درگذشت حمیدرضا عباسی، قاری ممتاز کشورمان بود و  صدیقه محمدی، کهن‌سال‌ترین معلم قرآن مکتب‌خانه‌ای ایران بود. حمیدرضا عباسی که در حادثه واژگونی خودرو دچار ضربه مغزی شد و به کما رفت و سپس دارفانی را وداع گفت. حمیدرضا عباسی 39ساله و متولد زنجان بود. او از جمله قاریانی بود که  توانست در عرصه بین‌المللی مقام سوم مسابقات قرآن کویت و مقام چهارم مسابقات قرآن مالزی را به دست آورد. در پی این درگذشت، مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی و جامعه قرآنی چون رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر رادیو قرآن و مدیرعامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و تشکل‌های قرآن وعترت کشور، شورای عالی قرآن و... به طور جداگانه پیام‌های تسلیت صادر کردند.
اما صدیقه محمدی،  متولد 1285 در میانه، شهرستان آچاچی بود که پدر او یکی از عالمان برجسته شهرستان میانه بوده است که 75 سال از عمرش را به تدریس و آموزش قرآن پرداخت و در زمان رضاشاه موفق به اخذ مجوز اولین مدرسه به صورت مدرن و به شرط کشف حجاب شد اما به این دلیل که مرحوم صدیقه محمدی این شرط را قبول نکرد فعالیت خود را به همان صورت مکتب‌خانه‌ای ادامه داد.
بیست و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج
اقدام شبکه قرآن سیما به ضبط تلاوت برخی قاریان برجسته و پیشکسوت قرآن کریم از جمله حسین دهقان، قلی تهرانی، احمد لیائی، امیر‌هوشنگ محمدیون و احمد مرادی با کارشناسی علی‌اکبر حنیفی، استاد و پیشکسوت قرآنی، اعلام نتایج آزمون مرحله سوم دهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم که 11 دی‌ماه با حضور 60 نفر از حافظان راه‌یافته به این مرحله برگزار شد و انجام قرعه‌کشی چهاردهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میان 31 هزار و 395 نفر و اهدای جوایز نفیس به ٤٣٠ نفر از دیگر رویدادهای مهم زمستان 94 بوده است.
همچنبن بیست و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج طی بهمن‌ماه با رقابت بیش از 500 نفر در دو مقطع سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال ویژه آقایان به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد. مراحل مختلف و مقدماتی این مسابقات از تابستان آغاز شده و آذرماه نیز مرحله استانی مسابقات برگزار شد و به دلیل انجام نشدن هماهنگی‌های لازم برای برپایی این مسابقات در بخش بانوان، مقرر شد تا از سال آینده این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان با قوت بیشتری برگزار شود.
سومین دوره مسابقات سراسری کارکنان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ و اذان و در بخش بانوان در رشته حفظ قرآن کریم با حضور 400 متسابق در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز برگزار شد که از این تعداد 40 نفر با کسب حدنصاب نمره به مرحله سراسری راه یافتند.
از جمله اخبار مسرت‌بخش برای مؤسسات و فعالان قرآنی، احداث دو استودیو تولید آثار قرآنی از سوی محمدمهدی عزیززاده، سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی بود. یکی از برنامه‌هایی که از سال ١٣٩٣ از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این دبیرخانه سپرده شد، احداث دو استودیو تولید آثار قرآنی بوده است که باید با اعتبار و مدیریت کمیسیون تبلیغی تروجی انجام می‌گرفت که طی کار‌های کارشناسانه و بررسی‌های فنی کار در بازه زمانی پنج ماه و با همکاری هر دو اتحادیه، آن دسته از مؤسسات قرآنی که امکانات لازم برای احداث استودیوی حرفه‌ای را داشتند، شناسایی شدند که طی آن ١٠٧ مؤسسه از طرف دو اتحادیه قرآنی کشور به این دبیرخانه معرفی شد که برای همه آنان تشکیل پرونده داده شد و پس از اولویت‌بندی و بازدید‌های به عمل آمده، تعدادی از این مؤسسات انتخاب شدند که ان‌شاءالله بزودی دو استودیو ضبط آثار قرآنی در کشور ایجاد می‌شود.
عضویت رادیو قرآن در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران
از با اهمیت‌ترین رویدادهای فصل زمستان می‌توان به عضویت رادیو قرآن در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و انتصاب محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن نیز به عنوان مسئول کمیته تبلیغ ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن اشاره کرد. از دیگر رویدادهای این فصل اولین دوره مسابقات قرآن ویژه دانشجویان دانشگاه تهران در اواخر بهمن‌ماه توسط مسجد دانشگاه تهران، با عنوان یادواره شهدای منا در سه رشته مفاهیم، ترتیل و حفظ قرآن کریم (یک، پنج جزء و حفظ کل قرآن کریم) ویژه بانوان و آقایان، افتتاح مرکز تخصصی قرآن و عترت نبی‌اکرم(ص) در قشم به همت سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و در مجاورت مسجد النبی الاکرم(ص) این منطقه و برگزاری بیست و یكمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم، نهج‌البلاغه و اذان شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در اسفندماه در بخش‌های شفاهی چون ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ و اذان و در بخش کتبی رشته‌های نهج‌البلاغه و مفاهیم بود.
اعلام زمان برگزاری هفتمین همایش بانوان فعال قرآنی در بخش بین‌الملل و داخلی در اردیبهشت‌ماه سال 95 و جمع‌آوری و بررسی اطلاعات مربوط به بیش از هزار و 800 نفر از بانوان فعال قرآنی در سراسر کشور تاکنون، انتصاب حسین اسدی به عنوان رئیس کمیته بین‌الملل ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با نظر اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که هم‌اکنون به‌عنوان مسئول مرکز قرآن و عترت جامعةالمصطفی(ص) العالمیه فعالیت دارد و اعلام اسامی 13 حافظ کل قرآن که جواز حضور در آزمون مرحله چهارم دهمین دوره طرح اعطای مدرک به حافظان را دریافت کرده‌اند از دیگر اخباری است که در این فصل رخ داده است.
براساس این گزارش، رسول آزمایش از آذربایجان شرقی، جواد واعظ دلیلی از اصفهان، سعید حاجیان از تهران، مجید باقری از تهران، محسن مزرعاوی از خوزستان، محمود بابایی توسکی از همدان، نرگس خوشبخت خوراسگانی از اصفهان، رضوان حبیب‌اللهی‌ از اصفهان، ‌معصومه گودرزي از اصفهان، سکینه طلایی محمود از تهران، زهره حیدری از فارس، فاطمه افشارایرانی از قزوین و حمیده ایرانمنش از کرمان حائز مدرک درجه دو شده‌اند که در آزمون مرحله چهارم این طرح به منظور دریافت مدرک درجه یک شرکت می‌کنند.
مسابقات حفظ کارکنان شاغل مرد و زن و نیروهای وظیفه ودجا
مسابقات حفظ کارکنان شاغل مرد و زن و نیروهای وظیفه ودجا، دهه سوم بهمن‌ماه در چهار رشته حفظ 5، 10 و 20 جزء و حفظ کل با هدف ارتقای سطح محفوظات و تثبت حفظ حافظان شاغل در وزارت دفاع برگزار شد که طی این مسابقات علاوه بر اهدای هدیه عمومی به همه و اهدای جوایز به منتخبان این مسابقات، ارشدیت از 12 تا 48 ماه نیز به افرادی که حد نصاب نمره مورد نظر را آوردند، اعطا شد و نفرات برتر به مسابقات انتخابی برای اعزام به مسابقات دوجانبه‌ قرآن کریم ایران و عمان اعزام ‌شدند.
در این میان خبری خوشایند برای روشندلانی که به عرصه حفظ قرآن ورود پیدا کردند، به چشم می‌خورد. برپایی رقابت‌های بین‌المللی قرآن روشندلان همزمان با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت‌ماه انجام می‌گیرد که آزمون انتخابی نماینده جمهوری اسلامی ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام با حضور 16 حافظ نابینا 19 اسفندماه انجام گرفت.
براساس این گزارش، دهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی با نام قاریان مهاجر الی‌الله با تجلیل از 27 استاد پیشکسوت قرآنی در حوزه آموزش قرائت، حفظ و تفسیر قرآن کریم و تقدیر از دو اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان‌های برتر و تجلیل از هفت مؤسسه قرآنی مردمی و پنج خانه قرآن شهری، تکریم از یک حافظ درجه یک (استاد حفظ قرآن) و 17 حافظ درجه دو  و تجلیل از خانواده‌های شهدای پنج عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع 94، 23 بهمن‌ماه در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت از جمله برنامه‌هایی بود که برگزار شد.
همچنین نهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با حضور دو هزار و 600 نفر از قاریان و حافظان برتر سراسر کشور (آقا) در تهران برپا شد. این مسابقات با حضور 830 نفر در مقطع سنی زیر 16 سال و حدود هزار و 800 نفر در مقطع سنی بزرگسالان در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل، حفظ 20، 10، پنج و دو جزء از پنجم تا نهم بهمن‌ماه در یادمان شهدای هفتم تیر، واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. در این مسابقات 310 نفر در رشته حفظ کل قرآن، 265 نفر در رشته حفظ 20 جزء، 450 نفر در رشته حفظ 10 جزء، 440 نفر در رشته حفظ 5 جزء، 250 نفر در رشته حفظ دو جزء، 360 نفر در رشته ترتیل و 525 نفر در رشته قرائت تحقیق باهم به رقابت پرداختند.
از دیگر اخبار متأثرکننده این فصل خبر درگذشت علی‌اکبر فتوتی از خادمان قرآن و از مترجمان و همراهان قاریان کشورهای مختلف به هنگام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و با دعوت از این قاریان برای حضور در محافل قرآنی بوده است. وی ایرانی‌الاصل و متولد 1317 در شهر بمبئی هندوستان و در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی در دانشگاه عراق تحصیل کرده بود. وی به کشورهایی چون مصر، لبنان، هند، مالزی، عربستان، لیبی و... سفر داشته است.
پوشش رویدادهای قرآنی مرتبط با ایام دهه فجر، تشکیل کمیته ایام دهه فجر و تجدید میثاق قرآنیان با امام راحل و تشریح و تبیین برنامه‌های کمیته قرآن دهه فجر، بیانیه این کمیته در طول بهمن‌ماه از دیگر اخبار این سرویس بوده است.
تغییر مسابقات قرآن شکوفه‌ها به دانش‌آموزی
امسال نیز در حوزه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی تغییراتی رخ داد و طی تدبیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، مسابقات قرآن شکوفه‌ها برگزار نشد و از این پس فقط مسابقات قرآن دانش‌آموزی که 33 سال سابقه برگزاری دارد به همت وزارت آموزش و پرورش و با حمایت سازمان اوقاف برگزار شد. مرحله مدرسه‌ای مسابقات قرآن دانش‌آموزی همزمان با هفته قرآن که هفته آخر آذرماه بود در مدارس کشور آغاز شد و تا نیمه دی‌ماه نیز ادامه داشت و مرحله شهرستانی این مسابقات تا پایان بهمن‌ماه انجام گرفت. مرحله کشوری و نهایی نیز در دو بخش مسابقات آوایی در مشهد مقدس و مسابقات پژوهشی نیز در همدان برپا شد.
براساس این گزارش، در فصل زمستان نیز مرحله دانشگاهی سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در بخش‌های شفاهی، کتبی، پژوهشی، ادبی، هنری و فناوری و مجموعاً در 36 رشته برگزار شد و مرحله منطقه‌ای آن نیز در اردیبهشت‌ماه سال جدید و مرحله کشوری نیز در مردادماه 95 انجام می‌گیرد.
همچنین نخستین دوره تربیت مدرس حفظ قرآن طی 10 بهمن‌ماه 94 به مدت دو هفته با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و حمایت کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) و هیئت امنای بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم برگزار شد. از دیگر اخباری که می‌توان به آن توجه کرد پوشش اخبار و برنامه‌های قرآنی و برپایی مسابقات قرآنی مرتبط با هفته قرآن وعترت در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، مازندران و... بود که از چشمان تیزبین خبرنگاران این سرویس دور نماند.
در چهارمین فصل سال، مراسم تجلیل از خادمان قرآن که قرار بود در ماه مبارک رمضان سال94 برگزار شود بهمن‌ماه و بدون حضور رئیس جمهور و با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که جای تأمل داشت.
کلاس‌های طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور از 16 فروردین‌ماه آغاز شد و ثبت نام در این طرح میان علاقه‌مندان دختر و پسر در مقطع سنی هشت تا 14 سال از سراسر کشور و در استان‌ها از طریق مؤسسات قرآنی و پایگاه اینترنتی این طرح انجام گرفت. همچنین پس از نام‌نویسی و ارزیابی توانمندی‌های نوجوانان قرآنی، آن‌ها در سه سطح ابرار، ملکوت و طرح ملی تلاوت سطح‌بندی می‌شوند و سپس در کلاس‌های مرتبط حضور یافتند.  
لازم بذکر است؛ ششمین و آخرین اردوی استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم که در یک برنامه سه ساله پیش‌بینی شده بود 19 بهمن‌ماه با حضور 30 نفر از نوجوانان قرآنی از استان‌های سراسر کشور در سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد و تا جمعه، 23 بهمن‌ماه ادامه داشت و کارگاه‌های آموزشی صوت و لحن، وقف و ابتدا، تجوید و سبک زندگی قرآنی برای نوجوانان برگزار شد.
نصرت‌الله عارف‌حسینی در رشته صوت، محسن یاراحمدی در رشته لحن، سعید رحمانی در رشته وقف و ابتدا، محمدرضا پورزرگری در رشته تجوید و سلمانیان و لطفی در مبحث سبک زندگی قرآنی به آموزش نوجوانان پرداختند.
چهارمین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم
بنا بر این گزارش، چهارمین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم، با حضور حدود 400 هزار نفر طی دو مرحله آزمون شفاهی  از اول تا 12 اسفندماه و آزمون کتبی آن به صورت همزمان با سراسر کشور در 13 اسفندماه  و 31 استان کشور و در رشته‌های حفظ جزء 30، جزء 30 و یک، جزء 30 و اجزاء یک و دو، پنج جزء، 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل، حفظ موضوعی 150 موضوع، حفظ موضوعی 300 موضوع (حفظ موضوعی آسمان ویژه نوجوانان 120 موضوع) در سنین مختلف بانوان و آقایان برپا شد.
چهاردهمین همایش بانوان قرآ‌ن‌پژوه با محوریت «قرآن و امام رضا(ع)» به همراه تجلیل از 28 نفر از بانوان شاخص و سرآمد در امور قرآنی شامل حدود هفت نفر از بانوان در حوزه بین‌الملل و از بانوان قرآنی جهان اسلام، هفت نفر از بانوان پژوهشگر و قرآن‌پژوه کشور، هفت نفر نیز بانوان شاخص در زمینه هنرهای قرآنی و بانوان شاخص در رشته‌های داوری، قرائت، حفظ، مربیگری، 13 اسفندماه در برج میلاد تهران از دیگر برنامه‌های فصل سرد سال بود.
بیستمین دوره مسابقات ابتهال، مدیحه‌سرایی، هم‌خوانی، اذان و دعاخوانی در بخش آقایان 13 و 14 اسفندماه در شهر تهران و در بخش بانوان، 21 اسفندماه 94 در شهر مقدس قم برگزار شد. در سالی که گذشت شاهد برپایی نوزدهمین دوره این مسابقات در شهریورماه و بیستمین دوره آن در اسفندماه بودیم که به صورت متفاوت و به شکل رسانه‌ای انجام گرفت به گونه‌ای که این مسابقات در قالب سلسله برنامه‌هایی با تحلیل و نظر کارشناسان و داوران این مسابقات در اولین فرصت از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود تا به صورت کامل مخاطبان، علاقه‌مندان و سایر قرآن‌دوستان بتوانند از این برنامه استفاده کنند.
زمان دقیق برپایی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در زمستان 94 اعلام شد که براساس این خبر این دوره از مسابقات 22 اردیبهشت‌ماه 95 مصادف با چهارم ماه شعبان طی برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای آغاز و 28 اردیبهشت‌ماه نیز با برپایی مراسمی به کار خود پایان می‌دهد.
ابقای ریاست مهدی قره‌شیخلو بر سازمان دارالقرآن الکریم طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس هیئت امنای سازمان دارالقرآن و تمدید آن به مدت سه سال و اجرای مرحله نیمه‌نهایی نخستین دوره مسابقات «شوق تلاوت» اواخر بهمن‌ماه در جزیره کیش با حضور بیش از 60 نفر از نفرات برتر مرحله استانی و مرحله نهایی آن نیز اواخر اسفندماه در کربلای معلا و برپایی اولین دوره مسابقات قرآن دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش بانوان طی بهمن‌ماه در رشته‌های مفاهیم، حفظ و ترتیل قرآن کریم از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور بود.
سومین دوره مسابقات سراج
براساس این گزارش، در زمستان 94 نیز سومین دوره مسابقات سراج ویژه جلسات قرآنی محلات شهر تهران در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل در دو مرحله مقدماتی و منطقه‌ای در سطح مناطق 22 گانه تهران و مرحله نهایی به همت فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.
از جمله اخبار قرآنی نیروهای مسلح کشورمان درچهارمین فصل سال 94 می‌توان به برپایی سی و چهارمین دوره مسابقات نهایی قرآن کریم سپاه پاسداران و برگزاری آزمون انتخابی مسابقات قرآن نیروهای مسلح (سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت دفاع) به منظور اعزام به هفتمین دوره‌ مسابقات دوجانبه‌ قرآن کریم ایران و عمان، اردیبهشت‌ماه 95 در رشته‌های حفظ 6،10 ،18 جزء وحفظ کل قرآن کریم نیمه اسفندماه با قضاوت داورانی چون محمد خواجوی، رحیم خاکی، امیر آقایی، محمدحسین سعیدیان و محمدرضا پورزرگری اشاره کرد.
درگذشت سید‌جلال متقی‌موسوی
از دیگر اخباری که کام قرآنیان را تلخ کرد درگذشت سید‌جلال متقی‌موسوی از معلمان پیشکسوت قرآنی شهر تهران و مؤسس مکتب قرآن و عترت و معلم قرآن بود. وی متولد سال 1307 در اقلید فارس بود که در سن 13 سالگی اولین کلاس قرآن خود را دایر کرد. وی را به عنوان «مبتکر فن و روش تفکیک و بخش‌خوانی آموزش قرآن کریم» می‌شناسند که از خردادماه 94 به دلیل سکته مغزی و لمس شدن بخشی از بدنش در بستر بیماری بود که این خبر موجبات پیام‌های تسلیت از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های قرآنی شد.
همچنین خبر خوشایند راهیابی حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ کل قرآن و از اساتید و داوران بین‌المللی مسابقات قرآن با کسب بیش از 193 هزار رأی به عنوان نماینده استان زنجان به مجلس خبرگان رهبری مدالی بر سینه افتخارات جامعه قرآنی افزود.
برپایی مرحله استانی بیست و چهارمین کنگره قرآنی سمپاد
برپایی دهمین دوره مسابقات «قرآن؛ جامعه کار و تلاش کشور» در رشته‌های قرائت، ترتیل، مفاهیم قرآن (جلد 20 تفسير نمونه)، مفاهيم نهج‌البلاغه (شرح خطبه متقين)، حفظ در رشته‌های 10، 20 جزء و حفظ کل قرآن به همت وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مشهد مقدس، رقابت دانش‌آموزان ایرانی در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان برای نخستین بار، اعلام اسامی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه، برپایی سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه ر رشته‌های قرائت، ترتیل، تفسیر، مفاهیم و حفظ قرآن کریم طی دهه دوم اسفندماه در یزد، برگزاری مرحله استانی بیست و چهارمین کنگره قرآنی سمپاد ویژه دانش‌آموزان تیزهوش استان تهران، 13 و 14 اسفندماه94 در دو بخش دانش‌آموزان دختر و پسر و نخستین دوره مسابقات قرآن برگزیدگان شرکت‌های تابع وزارت نفت، یادواره شهید تندگویان در ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به میزبانی شرکت ملی گاز با حضور120 نفر از کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی) ویژه آقایان و بانوان در هشت رشته برای آقایان شامل قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، حفظ 3،5 ،10 ،20 ،30 و کل و برای بانوان به غیر از اذان از دیگر مسابقات قرآنی دستگاه‌های کشور در فصل پایانی سال بود.
برپایی دوره توانمندسازی داوران قرآن، عترت و نماز استان‌های کشور
براساس این گزارش، نخستین دوره توانمندسازی داوران قرآن، عترت و نماز استان‌های کشور در نیمه اسفندماه به مدت دو روز با حضور 206 نفر از داوران قرآن، عترت و نماز از 14 استان کشور در رشته‌های صحیفه سجادیه، مداحی، نهج‌البلاغه، تفسیر، قرائت، لحن، وقف و ابتدا در استان گیلان و دومین دوره آن با حضور350 نفر از داوران قرآن، عترت و نماز 18 استان در اصفهان برپا شد.
از آخرین اخبار این فصل؛ احکام مسئولان کمیته‌های 10 گانه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اعطا شد که بر این اساس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی به سمت دبیر ستاد سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، حسن ربیعی به سمت مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، قربانعلی باقری به سمت مسئول کمیته حراست، محمد مؤمنی به سمت مسئول کمیته فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین شیری به سمت مسئول کمیته بازرسی، رحیم قربانی به سمت مسئول کمیته مدعوین، حجت‌الاسلام علی مقنی به سمت مسئول کمیته آموزش و ترویج، سیدعبدالله حسنی به سمت مسئول کمیته متسابقین، محمد روح‌الامینی به سمت مسئول کمیته پشتیبانی، کریم دولتی به سمت مسئول کمیته فنی، علیرضا ترکی به سمت مسئول گروه نرم‌افزار، آمار و فناوری اطلاعات و حجت‌الاسلام محمدزاده به سمت مسئول کمیته طه منصوب شدند.
همچنین براساس این گزارش، معصومه فرازنه به سمت دبیر همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی، آیت‌الله احمد عابدی دبیر همایش پژوهش‌های قرآنی و حجت‌الاسلام حسین سلیمانی دبیر جشنواره قصه‌های قرآنی منصوب شدند.
captcha