تعیین نمایندگان ایران در رقابت‌های بین‌المللی قرآن/ شهر آفتاب پس از مصلی/ حواشی فیلم شهید منا
کد خبر: 3482297
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
رویدادهای قرآنی هفته در سرویس‌های خبری ایکنا/

تعیین نمایندگان ایران در رقابت‌های بین‌المللی قرآن/ شهر آفتاب پس از مصلی/ حواشی فیلم شهید منا

گروه فعالیت‌های قرآنی: برگزاری دو رقابت انتخابی برای تعیین نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی در اولین و آخرین روز هفته جاری و حواشی به وجود آمده در مورد فیلم «خانم سادات» از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این هفته‌، فعالیت‌های قرآنی متعددی برگزار شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان برگزاری مسابقات انتخابی برای حضور در مسابقات بین‌المللی ارتش‌های ایران و عمان، مسابقه انتخاب نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان و برگزاری چند رقابت قرآنی دیگر توسط نهادها و سازمان‌های مختلف اشاره کرد.
تعیین نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی ارتش
در اولین روز هفته، رقابت‌های انتخابی مسابقات قرآن ارتش «ایران و عمان» با حضور برگزیدگان نیروهای مسلح کشور در مجتمع رفاهی پردیس ناجا برگزار شد. این آزمون با حضور 48 نفر از نیروهای مسلح(سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع) که از هر یگان 12 نفر شرکت کرده‌اند، در 4 سطح در رشته‌های حفظ 6 ،10 ،18 جزء و حفظ کل قرآن کریم برپا شد و نفرات برگزیده این مسابقات با ارتش سلطنت عمان در اردیبهشت‌ماه سال آینده با هم به رقابت می‌پردازند.
برگزاری مسابقات قرآن وزارت نفت
نخستین دوره مسابقات قرآن برگزیدگان شرکت‌های تابع وزارت نفت، یادواره شهید تندگویان نیز روز شنبه، 15 اسفندماه در ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به میزبانی شرکت ملی گاز آغاز به‌کار کرد و تا روز دوشنبه، 17 اسفند‌ماه ادامه داشت. این دوره از مسابقات با حضور 120 نفر از کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی) برگزار شد. در مراسم اختتامیه این مسابقات از پایه‌گذاری انجمن قرآنی و بین‌المللی در صنعت نفت و کشورهای اسلامی و نیز طرح «قرآن و نفت» خبر داده شد.
داوران قرآن، عترت و نماز توانمند شدند
نخستین دوره توانمندسازی داوران قرآن، عترت و نماز استان‌های کشور از روز، 15 اسفندماه به مدت دو روز در استان گیلان برگزار شد. همچنین دومین دوره این توانمندسازی به میزبانی استان اصفهان در اردوگاه شهید بهشتی و در روز 19 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.
بیست و نهمین جلسه شورای توسعه
بیست و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز 15 اسفندماه با حضور اکثر اعضای این شورا برگزار شد.  مهم‌ترین مصوبه این شورا در این جلسه در مورد تشکیل سازمان قرآن و عترت جامعه کارگری کشور بود که مقرر شد تا هیئت رسیدگی به امور مؤسسات تا زمان مشخصی، نسبت به راه‌اندازی سازمان قرآنی جامعه کارگری تصمیم‌گیری کند.
تدوین شاخص‌های ارزیابی رسانه‌های قرآنی
جلسه کمیته قرآن و رسانه کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد تدوین شیوه‌نامه ارزیابی رسانه‌های قرآنی روز شنبه برگزار و در آن در مورد تدوین شاخص‌های ارزیابی رسانه‌های قرآنی بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد این شاخص‌ها تدوین شود. 
هفته قرآن و عترت مازندران
هفته قرآن استان مازندران از 15 تا 21 اسفندماه با شعار «خردورزی و کرامت انسانی» برگزار شد، در این هفته قرآنی 205 برنامه قرآنی و فرهنگی در سطح استان مازندران برگزار شد. جشنواره قرآن، عترت و قصه‌گویی در نوشهر، جشنواره قرآن، عترت و شعر و ادبیات در نوشهر، جشنواره قرآن و عترت و صنایع دستی در شهرستان سوادکوه و جشنواره قرآن، عترت و خوشنویسی در بابل از برنامه‌های اجرایی در این هفته بود.
طرح ملی تربیت حافظان
روز یکشنبه معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف تهران از بهره‌مندی بیش از 200 هزار نفر طی چهار مرحله اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم در سطح استان خبر داد. وی با اشاره به اینکه طرح فوق در سال 91 در سازمان اوقاف آغاز شد، ادامه داد: در همان سال، تعداد زیادی در سراسر کشور ثبت نام کردند که از سوی استان تهران نیز سال اول 30 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده و در دوره‌های آموزشی حفظ قرآن حضور پیدا کردند. سال دوم 45 هزار نفر، سال سوم نیز 54 هزار نفر و امسال نیز 70 هزار نفر از این طرح بهره‌مند شده‌اند.
رئیس اوقاف شبکه‌های رسانه ملی را به یاری طلبید
نشست هم‌اندیشی مسئولان دستگاه‌های همکار در برگزاری سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح روز یکشنبه 16 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، وی در این نشست تمامی شبکه‌های رسانه ملی را در کنار شبکه‌های قرآنی برای انعکاس مطلوب مسابقات بین‌المللی قرآن به یاری طلبید.
راه‌اندازی شورای قرآن و عترت در ادارت کل بهزیستی استان‌ها
روز دوشنبه نیز از سوی مسئولان سازمان بهزیستی کشور اعلام شد که این سازمان به‌دنبال گسترش فعالیت‌های قرآنی خود اقدام به راه‌اندازی شورای قرآن و عترت در ادارات کل بهزیستی در استان‌های مختلف کرده است. این خبر روز دوشنبه 17 اسفندماه منتشر شد. بر اساس گفته‌های مسئولان سازمان بهزیستی تلاش بر این است که تا قبل از پایان سال تشکیل این شورا به ادارات کل بهزیستی استان‌های سراسر کشور ابلاغ شود تا پس از آن هر استان بنابر امکانات خود در زمان مقتضی این شورا را راه‌اندازی کند.
جشنواره قرآنی جامعه المصطفی
در این روز همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، در مورد مسابقات قرآن این مرکز و تغییراتی که در آینده برای تحول آن مدنظر خواهند داد، با اشاره به اینکه تلاش داریم که پذیرش‌ها برای حضور در این مسابقات قرآنی به سراسر دنیا برسد، گفت: جشنواره نیز در همه کشورها برگزار می‌شود.
برگزاری مسابقات قرآن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
دهمين دوره مسابقات «قرآن كريم؛ جامعه كار و تلاش كشور» روز سه‌شنبه با حضور 230 نفر از آقایان و 200 نفر از بانوان در پنج رشته طی روزهای 18 تا 21 اسفندماه در مشهد مقدس برگزار شد. مسابقات فوق در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ 10 و 20 جزء و حفظ کل، مفاهیم قرآن، مفاهیم نهج‌البلاغه(شرح خطبه متقین) در مقطع کارگران، خانواده‌ها(شامل همسران، فرزندان بالای 15 سال) برپا شد.
شورای سیاستگذاری همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی
در این روز نیز دومین نشست شورای سیاست‌گذاری همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن با هدف دریافت پیشنهادات در خصوص سیاست‌های این همایش برگزار شد. معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف در این نشست با اشاره به بازنگری‌های انجام شده در آیین‌نامه ارزیابی و انتخاب بانوان فعال قرآنی بر ارتقای آن تاکید کرد.
جشنواره نغمات و آواهای دینی 
روز چهارشنبه نیز جشنواره قرآنی آیات در رشته نغمات و آواهای دینی برگزار شد و تا روز 20 اسفندماه در تبریز با حضور گروه‌های تواشیح و مدیحه‌سرایی ادامه داشت. بر همین اساس در این جشنواره که به دو صورت حضوری و غیر حضوری تدارک دیده شده، 170 اثر توسط دبیرخانه دریافت شد که از آن میان 74 اثر در بخش اجرای زنده همخوانی و تواشیح، 83 اثر در بخش استودیویی و 21 اثر در بخش ابتهال پذیرش شدند. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز شبانگاه 20 اسفند با حضور استاندار آذربایجان شرقی و اساتید برجسته حوزه علوم قرآنی برگزار شد و طی آن از برگزیدگان شش بخش مختلف این مسابقات تجلیل شد.
برگزاری آزمون انتخابی تعیین نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
آزمون انتخابی نماینده جمهوری اسلامی ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام با حضور 16 حافظ نابینا صبح روز  19 اسفندماه در ساختمان پیامبر اعظم(ص) سازمان بهزیستی برگزار شد و در پایان آن نیز سعید علی‌اکبری، ‌قاری روشندل اعزامی از استان قزوین حائز رتبه نخست شد و به عنوان نماینده ایران در اولین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن روشندلان انتخاب شد. همچنین عبدالغفور جوهرچی از خراسان رضوی و مهدی محمدی از تهران نفرات دوم و سوم این رقابت‌ها شناخته شدند.
سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد

مراسم بزرگداشت بیست و سومین سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، 18 اسفندماه با حضور حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات، حجت الاسلام ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برزین ضرغامی، مدیرکل ارشاد اسلامی استان تهران، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت و جمع زیادی از روحانیان، مسئولان و اعضای کانون‌های مساجد در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد.

شهر آفتاب

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سوال که باتوجه به آماده شدن شهر آفتاب، نمایشگاه قرآن سال آینده در کجا برگزار خواهد شد؟ گفت: تمام تلاشمان این است که بتوانیم نمایشگاه قرآن سال 95 را در شهر آفتاب برگزار کنیم .وی از ظرفیت بالای شهر آفتاب در برگزاری نمایشگاه قرآن گفت و افزود: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دوستان ما در شهرداری تهران تمام سعی و تلاشمان را انجام خواهیم داد تا نمایشگاه قرآن سال آینده در شهر آفتاب برگزار شود و قطعا این اتفاق رخ خواهد داد.

حواشی یک فیلم قرآنی
همچنین در طول هفته جاری خبرهای زیادی در مورد فیلم «خانم سادات» که حول زندگی شهید «محسن حاجی حسنی کارگر» می‌چرخید منتشر شد که مهم‌ترین آنها گفت‌وگوی محمدمهدی حاجی‌حسنی کارگر، پدر قاری شهید منا بود، وی در این گفت‌وگو با بیان این‌که به شکل روایی فیلم «خانم سادات» معترض است، اظهار کرد: فیلمی که قرار است درباره زندگی پسرم ساخته شود روایتی نادرست از زندگی این شهید را ارائه می‌کند که به همین دلیل مورد قبول ما نیست.
یادی از استاد قرآنی
ظهر دلنشین مرحوم استاد «سید‌جلال متقی‌موسوی» 19 اسفندماه با حضور خانواده مرحوم، همراهان و شاگردانش برگزار شد. حجت‌الاسلام ناصرالدین کمره‌ای، علی دوستی، محمدباقر سینا، غلامعلی کمیجانی، ابراهیم اسماعیلی، سیدمحمدحسین متقی موسوی، سیدمحمدمهدی متقی موسوی، سیدعلی اکبر متقی موسوی، حسین مهدیخواه، محمدمهدی مهدیخواه از جمله حاضران این مراسم بودند که از خاطرات وی گفتند.
گفتنی است؛ استاد متقی‌موسوی سال 1307 در اقلید فارس متولد و از همان دوران کودکی به آموختن قرآن کریم گرایش پیدا کرد. وی به واسطه انس با قرآن کریم به قدری در فعالیت‌های قرآنی پیش رفت که از دوران نوجوانی آموزش قرآن را آغاز و پس از آن در سال 1318 مکتب القرآن و عترت را در منزل خود تأسیس کرد.
captcha