خطاهای پزشکی چالش مهم اخلاق پزشکی در جهان ثبت نمی‌شوند
کد خبر: 3480916
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
آقاجانی عنوان کرد:

خطاهای پزشکی چالش مهم اخلاق پزشکی در جهان ثبت نمی‌شوند

گروه سلامت: معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به وجود خطاهای پزشکی به عنوان یک چالش مهم اخلاقی از اعتبار سنجی بیمارستان‌ها بر اساس خدمات بدون عوارض برای کاهش این خطاها خبر داد.

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه مسأله خطاهای پزشکی نه تنها در ایران که در جهان نیز به صورت یک چالش جدی در حوزه اخلاق پزشکی مطرح است، اظهار کرد: متأسفانه در هیچ کدام از این کشور‌ها و از جمله ایران آمار دقیقی در این رابطه به دلیل عدم ثبت خطاها وجود ندارد.

وی افزود: کشورهایی موفق شدند که آمارهای خود در این زمینه دقیق کرده و نظام ثبت مناسبی را به وجود آورند که تخفیف مجازات را با گزارش خطا تصویب کرده‌اند.

آقاجانی تأکید کرد: اگر قرار باشد با خطاهای پزشکی چه آنهایی که گزارش می‌شوند و چه آنهایی که گزارش نمی‌شوند برخورد یکسانی صورت گیرد نمی‌توان انتظار داشت نظام ثبت دقیقی داشته باشیم.

معاون درمان وزیر بهداشت عنوان کرد: تا وقتی نظام ثبت دقیقی نداشته باشیم اقدامات قضایی و حقوقی برای آنها نمی‌توان صورت داد. در نتیجه موجب پنهان ماندن این خطاها می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عدم ثبت خطاهای پزشکی تنها محدود به ایران نیست عنوان کرد: به هر اندازه نظام ارائه خدمات درمانی و زیر ساخت‌های ما بهتر شده و پزشکان بر بالین بیمارها بیشتر حضور یابند مطمئنا به کاهش خطاهای پزشکی کمک می‌کند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اعتبار بخشی بیمارستان‌ها اظهار اعلام کرد: نظام سلامت کشور برای ارزیابی و در نتیجه اعتبار بخشی به بیمارستان‌ها به سوی استفاده از سنجه‌های برون داد حرکت می‌کند. این سنجه‌ها بر خروجی‌های بیمارستان‌ها تأکید دارد.

وی یادآور شد: سنجه‌های قبلی تعیین اعتبار بیمارستان‌ها بر فضای فیزیکی و نیروی انسانی تأکید داشت در حالی که سنجه‌های جدید بر ارائه خدمات بدون عوارض و کم بودن خطاهای پزشکی تأکید دارد. هرچه نتیجه کار بیمارستان‌ها و کیفیت مراقبت‌های بالینی در بیمارستان‌های ما به جای ظواهرشان مهمتر باشد ما به سمت کاهش خطاهای پزشکی پیش می‌رویم.

captcha