«مدیریت مصرف» ؛ راهکار اصلی مدیریت منابع آب/ نیازمند ایده، فکر و پایه‌های علمی هستیم
کد خبر: 3480256
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
رشیدیان ابراز کرد:

«مدیریت مصرف» ؛ راهکار اصلی مدیریت منابع آب/ نیازمند ایده، فکر و پایه‌های علمی هستیم

گروه اجتماعی: استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم محرومیت آبی را در افق پنج ساله و شاید کوتاه‌تر با بحث انتقال آب از دریای عمان حل کنیم، بیان کرد: مدیریت مصرف، مسئله اصلی در خصوص مدیریت منابع آب به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که 13 اسفندماه در دفتر استاندار برگزار شد، ضمن تشکر از مردم که با مشارکت در انتخابات، پیروز میدان بودند، مشارکت 64 درصدی مردم خراسان رضوی که سرافرازی و سربلندی را درپی داشت را تبریک گفت.
رای مردم، حق‌الناسی بر گردن ماست
وی با تشکر از تمامی دست‌اندرکارانی که در شکل‌گیری این حماسه پرشور و نشاط مشارکت داشتند، ابراز کرد: این حماسه، نشان‌دهنده اعتماد ملت شریف ایران به نظام مقدس جمهوری‌اسلامی بود لذا باید توجه داشته‌ باشیم که این مشارکت، مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند؛ ما به عنوان کارگزاران نظام، آراء مردم را به مثابه حق‌الناس پاس داشتیم و اعتراضات وارده نسبت به آراء هم در چارچوب قانون در حال پیگیری است.
استاندار خراسان رضوی، در ادامه این جلسه بیان کرد: متأسفانه منطقه با بحران آب مواجه شده‌ است و برای مدیریت بحران، نیازمند ایده، فکر و پایه‌های علمی هستیم. مدیریت منابع آب با استفاده از کلیه راهکارها با اولویت مدیریت مصرف، مسئله اصلی به شمار می‌رود. 
رفع مسئله محرومیت آبی، با انتقال از دریای عمان
وی بهره‌گیری و استفاده مجدد از پساب‌ها، بازیافت و تصفیه را برای صنعت و کشاورزی مهم قلمداد کرده و افزود: انتقال آب از حوزه‌های دور، مسئله بسیار مهم و اساسی است از همین رو امیدواریم بتوانیم با همت همگان در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری، محرومیت آبی را به ویژه در شرق، با بحث انتقال آب از دریای عمان مرتفع سازیم.
رشیدیان ابراز کرد: مسلما حضور  بخش صنایع و به خصوص صنایع سنگینی چون فولاد که آب‌بر است، در مشارکت تأمین هزینه‌ها، تعیین‌کننده و مهم است بنابراین امید است بتوانیم در افق پنج ساله و شاید کوتاه‌تر، انتقال آب را اجرایی کنیم.
وضعیت استان به لحاظ بهره‌برداری از منابع آب وخیم است 
محمدحسین جعفری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه به ارائه گزارشی درخصوص وضعیت آب استان پرداخت و اظهار کرد: در خصوص دورنمای آب استان، در آینده شاهد توسعه و افزایش پتانسیل منابع آب نیستیم و با اقداماتی که در جهت مهار آب‌های سطحی رخ می‌دهد، دیگر امکانی برای مهار آب‌های سحطی هم وجود ندارد.
وی بیان کرد: آب منطقه خراسان برای مقابله با این موضوع، برنامه استراتژیک تهیه کرده‌ است، که طی آن خود را مکلف دانستیم تا در راستای سند چشم انداز 20ساله کشور حرکت کنیم و به تعادل پایداری بین منابع آب برسیم.
وی عنوان کرد: به لحاظ افت سفره‌های آب زیرزمینی، وضعیت خراسان رضوی از سایر نقاط کشور به لحاظ بهره‌برداری از منابع آب وخیم‌تر بوده و کسری مخزن سفره‌های آب زیر زمینی خراسان‌رضوی یک میلیارد و  125میلیون مترمکعب است.
ابراز کرد: رویکرد ما تعادل بخشی و صرفه‌جویی است از همین رو رشد فزاینده جمیعت و صنایع، می‌طلبد که از خارج از استان و آب سایر نواحی استفاده کنیم و برای درازمدت، نیازمند انتقال آب از خارج حوزه هستیم.
نقش موثر دستگاه‌های دولتی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
حمید صالحی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز عنوان کرد: مسئولیت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، گام‌هایی است که ما را به مدیریت پایدار می‌رساند و در همین راستا، مدیریت سبز مطرح شده است.
وی با اشاره به گرم شدن زمین، افزایش گازها و دیگر مسائل زیست محیطی، ابراز کرد: اگر قرار باشد چشمان‌مان را ببندیم، به جایی می‌رسیم که راهی برای علاج نمی‌ماند اما مدیریت سبز که قسمتی از اقتصاد مقاومتی است، قطعا کاهش هزینه‌ها و آثار منفی بر محیط زیست  را در پی خواهد داشت.
صالحی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در 17 اسفندماه 93 مبنی بر ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در راستای محیط‌ زیست، بیان کرد: هدف از مدیریت سبز، کاهش هزینه‌ها و آثار زیست‌محیطی ناشی از مصرف دستگاه‌های دولتی از طریق اجرای نظام مدیریت محیط‌زیستی، تغییر الگوی مصرف، مصرف بهینه منابع، کاهش ضایعات و در نهایت بهبود محیط‌زیست است.
وی با عنوان این مطلب که اگر به مردم در خصوص مصرف انرژی و ... می‌گوییم، باید این مسائل مورد توجه خود ما نیز قرار گیرد، تصریح کرد: مدیریت سبز به کاهش آلودگی هوا کمک زیادی می‌کند لذا دستگاه های دولتی می‌توانند از طریق استفاده بهینه و کاهش مصرف منابع انرژی، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.
امکان واگذاری پروژه‌ها به بخش غیردولتی
رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت‌ و‌ برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز به بیان آخرین وضعیت اعتبارات و تخصیص اعتبارات استان پرداخت و بیان کرد: با توجه به امکانی که در ماده 27 قانون فراهم شده‌ است، در خصوص واگذاری پروژه‌های جدید، نیمه آماده و آماده بهره‌برداری به بخش غیردولتی، دستگاه‌ها می‌توانند از این امکان برای واگذاری پروژه‌ها به بخش غیردولتی استفاده کنند.
وی افزود: با توجه به حجم پروژه‌های نیمه‌تمام، امکان بهره‌برداری از تمام این پروژه‌ها نیست و شاید بهتر باشد پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری با مشوق‌هایی که قانون قرار داده، پروژه خود را واگذار کنند. 
captcha