شماره 48 فصل‌نامه تخصصی «سفینه» منشر شد
کد خبر: 3477312
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

شماره 48 فصل‌نامه تخصصی «سفینه» منشر شد

گروه اندیشه: شماره 48 فصل‌نامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث «سفینه» با سردبیری منصور پهلوان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 48 فصل‌نامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث «سفینه» با عناوین مقالاتی چون «نظرخواهي درباره حضرت ابوطالب(ع)» تالیف سيدحسن افتخارزاده، «تحليل ادبي – تاريخي و شرح بر القصيده الغراء في ايمان ابي طالب شيخ البطحاء اثر احمد خيري پاشا حنفي مصری» به قلم باقر قرباني‌زرين، آخرين وصي حضرت ابراهيم(ع) تالیف علي‌اكبر مهدي‌پور و راهنمای پژوهش درباره جناب ابوطالب‌(ع) به قلم مهدي مجتهدی منتشر شد. 
از دیگر مقالات این شماره می‌توان به شيخ جعفر نقدی و كتاب «مواهب الواهب في فضائل ابي طالب(ع)» به قلم محمدمهدي كرباسچي، «چهار رساله درباره حضرت ابوطالب و قصيده لاميه؛ آيت الله سيد‌علي بهبهاني، دكتر محمود شهابي، استاد غلامرضا دبيران» به كوشش علي اكبر صفری و «معلوم‌زدايي از علم باری تعالي» تالیف محمدرضا ارشادی‌نیا اشاره کرد.   
کرباسچی در مقاله خود می‌نویسد «درجات و مقامات آسمانی حضرت ابوطالب در روایات متعددی تبیین شده است، که علامه مجلسی در بحارالانوار ج 35 به تفصیل بیان می‌کند. این حقایق را امامانی فرموده‌اند که فرزندان و نوادگان آن گرامی هستند و به حکم عقل، بهترین معرفی برای یک شخصیت را از زبان فرزندان و نسل‌های آینده او باید فرا گرفت. ولی در سوی دیگر، گروهی سخن از ایمان نیاوردنند حضرتش به میان آورده‌اند.
یکی از کج‌فهمی‌های برخی از اهل سنت و وهابیت، مسئله ایمان حضرت ابوطالب پدر والاقدر امیرمومنان علی(ع) است. اینان، وی را به دلیل عدم اظهار عمومی ایمان خود به نبی اکرم به جهت امکان حمایت از برادرزاده خود مشرک دانسته‌اند، البته احادیثی که درباره ایمان حضرت ابوطالب(ع) رسیده است رواج این مسئله تاریخی- اعتقادی در میان اصحاب اهل بیت را نشان می‌دهد».
لازم به یادآوری است فصل‌نامه سفینه با سردبیری منصور پهلوان، در 204 صفحه با قیمت 50000 ریال منتشر شد.
captcha