مردم در انتخاب نامزد اصلح به نظر بزرگان مراجعه کنند/ مستحبات باعث نشود از واجبات دوری کنیم
کد خبر: 3476579
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
آیت‌الله حسینی مازندرانی در جلسه درس اخلاق مطرح کرد؛

مردم در انتخاب نامزد اصلح به نظر بزرگان مراجعه کنند/ مستحبات باعث نشود از واجبات دوری کنیم

کانون خبرنگاران نبأ: یک استاد حوزه گفت: اگر خودتان کاندیدای اصلح را می‌شناسید به آن کاندیدها رأی دهید در غیر این صورت اگر کاندیدای اصلح را نمی‌شناسید از بزرگان سؤال کنید؛ خدای متعال از انسان‌ها انجام واجبات و ترک محرمات می‌خواهد مستحبات هم انجام ندهیم اهل بهشت و سعادت هستیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آيت‌الله سید رضا حسینی مازندرانی، استاد برجسته درس اخلاق و تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرری در درس اخلاق با اشاره به آیه 26 حجرات «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ » «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!» تشریح کرد: در قرآن کریم 20 آیه از قرآن با « یا أَیُّهَا النَّاسُ» اختصاص داده شده است. و خداوند متعال می‌فرماید: ما شما را به صورت شعبه، شعبه و قبیله، قبلیه قرار دادیم؛ همه انسان‌ها یک جور آفریده نشده‌اند از میان 7 میلیارد جمعیت، انگشتان دست هر شخص هم با شخص دیگری فرق دارد.

وی ادامه داد: در مکه، در میان جمعیت توجه کنید انسان‌های متفاوتی از سیاه‌پوست، سفید پوست، فقیر، غنی عالم و جاهل دیده می‌شود. در بین همه آنها چه کسی ارزش و مقام و شخصیت دارد با توجه به این آیه « إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» گرامی‌ترین افراد در نزد خداوند متعال،‌ آنهایی هستند که تقوا داشته باشند. اگر ما تقوا داشته باشیم هم در دنیا و هم در آخرت عظمت داریم و در برابر پرودگار روسفید هستیم.

استاد حوزه اضافه کرد: خداوند متعال از ما مستحبات نمی‌خواهد؛ واجبات می‌خواهد فرموده واجبات را به طور کلی انجام دهید نماز اول وقت بخوانید، گناه نکنید و از محرمات دوری کنید به عنوان نمونه اگر شما به زیارت ائمه(ع) هم مشرف نشدید و مستحبات دیگر هم انجام ندادید باز اهل بهشت و سعادت هستید.

مدرس حوزه افزود: مرحوم آيت‌الله العظمی مرعشی نجفی از مراجع تقلید تا آخر عمرشان مکه مشرف نشدند گفت من مستطیع نیستم. حج در صورتی واجب می‌شود که شخص استطاعت مالی، بدنی داشته باشد و راه هم باز باشد ولی اگر اینها نبود حج بر شخص واجب نیست؛ آیت‌الله مرعشی نجفی هم به خاطر اینکه استطاعت مالی نداشت به حج مشرف نشد. نتیجه می‌گیریم که خدا از ما واجبات می‌خواهد.

وی ادامه داد: بهشت رفتن و واجبات الهی خیلی سخت است و جهنم رفتن خیلی آسان است درهای جهنم برای همه باز است. در این عصر زمان مبارزه با نفس خیلی سخت است «إنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ » اگر انسان بتواند در برابر هوای نفسانیش مبارزه کند در همه انسان‌های هوای نفسانی وجود دارد در بعضی‌ها کم و در بعضی‌ها زیاد و در بعضی‌ها إن‌شاءالله دیده نمی‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام حسین شهرری با اشاره به روایتی «جهادُ نفسِ اعظم الجهاد» تشریح کرد: جهاد نفس بزرگترین جهاد است و جهاد دو قسم است جهاد اصغر، جهاد اکبر، مبارزه و جنگیدن با آمریکا، اسرائیل و داعش‌جهاد اصغر است. در روایتی دیدم غدایی برای امیرالمؤمنین(ع) آوردند و شخص اصرار کرد یا امیرالمؤمنین میل کنید حضرت غذا را فقط چشیدند باز شخص اصرار کرد یا امیرالمؤمنین بیشتر میل کنید امیرالمؤمنین فرمودند من نمی‌خواهم نفس خودم را عادت بدهم.

وی ادامه داد: خیلی سخت است شخص در برابر هوای نفسانیش بایستد و غذا و نوشیدنی که دوستش هم دارد نخورد ممکن است این غذا و نوشیدنی برای شخص ضرر هم داشته باشد خیلی سخت است بر نفسش غلبه کند و آن غذا و نوشیدنی را نخورد و لباس‌های آن چنانی ببیند و بر نفسش غلبه کند و نخرد خیلی سخت است.

استاد حوزه، جهاد اکبر را مبارزه با نفس نامید و تشریح کرد: امام خمینی و همه مراجع شیخ طوسی، مقدس اردبیلی، علامه حلی همیشه با هوای نفسانی خود مبارزه ‌می‌کردند و به همین دلیل می‌توانستند با تقوای کامل زندگی کنند.

تولیت حوزه علمیه امام حسین شهرری گفت: تقوا است که باعث می‌شود دیگر شخص، اهل دروغ، غیبت، سخن‌چینی و چشم چرانی نیست مال حرام نمی‌خورد و یکی از برکات تقوا، نماز اول وقت است.

آیت‌الله حسینی مازندرانی با اشاره به آيه 12 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ» اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد كه پاره‏اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏پذير مهربان است» تشریح کرد: گناه کبیره غیبت متأسفانه در جامعه عادی شده است و این از بی تقوایی است که شخص غیبت می‌کند.

وی ادامه داد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده «الغیبت اشد من الزنا» اگر شخص نادانی نعوذباالله مرتکب گناه زنا شود و بعد هم توبه کند خدا توبه شخص زنا کار را می‌پزیرد. اما کسی که در برابر برادر دینی‌اش غیبت کند توبه آن را خدا نمی‌پذیرد و حق‌الناس هم هست. باید از آن شخصی که غیبت کرده است باید عذرخواهی کند و دیگر هم این گناه کبیره را انجام ندهد تا توبه‌اش پذیرفته شود.

استاد اخلاق حوزه ،‌ طلاب را به خواندن نماز شب، نماز اول وقت و نافله دعوت کرد و تشریح کرد: در گذشته بزرگان حوزه با نماز شب و زیارت عاشورا و مبارزه با نفس به جایی رسیدند؛ امروز هم باید طلاب از نماز شب و خواندن زیارت عاشورا غافل نشوند. و باید از دوست بد هم پرهیز کنند که مانع آنها نشود. طلبه باید الگو باشد چون در دید مردم هستند. طلاب باید عرفی که در روحانیت است را ملاحظه کنند طلاب و روحانیون مواظب باشند کاری نکنند که باعث بدبینی در جامعه شود.

آیت‌الله حسینی مازندرانی در پایان به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: امروز مسأله انتخابات و شرکت در انتخابات بسیار مهم است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید بصریت داشته باشیم؛ بیدار و هوشیار باشیم اگر خودتان کاندیدای اصلح را می‌شناسید به آن کاندیدها رأی دهید در غیر این صورت اگر کاندیدای اصلح را نمی‌شناسید از بزرگان سؤال کنید.

علیرضا برومند







captcha