ورود مباحث قرآنی به دروس علوم پزشکی ضروری است/ طراحی سنجه‌های سلامت معنوی
کد خبر: 3469703
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
مقدم نیا عنوان کرد:

ورود مباحث قرآنی به دروس علوم پزشکی ضروری است/ طراحی سنجه‌های سلامت معنوی

گروه سلامت: رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی با اشاره به نقش قرآن در پاسخگویی به همه جنبه‌های سلامت، بازنگری در دروس و ورود مباحث میان رشته‌ای قرآن و طب را به آموزش‌های علوم پزشکی ضروری دانست.

سید حسن مقدم نیا، رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ورود موضوعات و مباحث میان رشته‌ای قرآن و سلامت را به دروس دانشگاهی علوم پزشکی مورد نیاز امروز جامعه ایران خواند.

وی تصریح کرد: این موضوع که مباحث قرآنی، سلامت معنوی و سبک زندگی وارد کوریکلوم و دروس پزشکی شود امروز کاملا احساس می‌شود به این دلیل که برخی بیماری‌ها جسمی نیست، روحی بوده و ناشی از کمبودهای معنوی است و مباحث قرآنی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی عنوان کرد: در فرهنگستان به ویژه گروه سلامت معنوی و گروه قرآن، عترت و سلامت، این موضوع که ما باید قرآن را وارد دروس آموزشی کنیم و نیاز به مباحث قرآنی است مورد بحث گذاشته شده است حتی نیاز به بازنگری دروس پزشکی نیز مطرح شده است.

وی افزود: مسئولیت طراحی و بازنگری این دروس بر عهده وزارت بهداشت است خوشبختانه در همایش اخیر سلامت معنوی در قم رایزنی‌ و هماهنگی خوبی با آنان صورت گرفت.

مقدم‌نیا با تأکید بر مسئله سلامت معنوی از طراحی سنجه‌های این بعد از سلامت خبر داد و اظهار کرد: برای سنجش سلامت معنوی یک پرسش نامه ویژه‌ای با نگاه و بینش قرآنی که منجر به تغییر رفتار می شود تهیه شده است که مباحث میان رشته‌ای قرآنی و سلامت همچنین سبک زندگی در آن لحاظ شده است.

وی یادآور شد: اگر قرار باشد نظام سلامت قرآن محوری را داشته باشیم باید نگاه ما به دنیا توحیدی بوده و همچنین باور و ایمان به این کار داشته باشیم در غیر این صورت نمی توانیم به این موضوع مهم ورود پیدا کنیم و ادعا داشته باشیم که می‌خواهیم یک نظام سلامت قرآنی ایجاد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: بینش و جدیت ما به این مسائل مهم است اگر بتوانیم این نگرش را ایجاد کنیم که قرآن کریم راه حل تمامی مشکلات بشری را در خود دارد و به طور جدی کار کنیم، می‌توانیم قرآن را حاکم بر نظام آموزشی به ویژه در حوزه پزشکی کنیم.

captcha